Vikingatåg i västerled

I går kväll åkte jag igen till Sverige. Det är närmast fråga om handelsresa, inget farligare. På ELMIA i Jönköping pratade vi med Lantmännens maskinförsäljare om en såmaskin, en Väderstad Rapid 300C, i Uppsala och den tittade jag  på i morse. Min gamla Simulta har nu 35 år på nacken och är helt enkelt utsliten. Visst kan man lappa ihop den länge än men det stora problemet är att den inte har tillräckligt tyngd på såbillarna som lyfts upp av varenda hård lerkoka. Rapiden har 160 kg per bill …

Det är dåligt om begagnade tre meters Rapidmaskiner. Omkring 75 % är fyra meters men de är för breda för vårt tröskhus där jag fyller på. Och det är ett jättearbete att bygga om hela huset. Dessutom har jag ingen traktor som orkar dra den fyra meter breda maskinen.

Det är långt kvar till vårbruket än men då man köper begagnat så kan man inte köpa då man har lust utan då det finns nånting lämpligt till salu. Jag har väntat i flera år redan på en lämplig Rapid.

Jag är inte den enda som åker i västerled utan grannen siktar också på en harv i Eskilstuna. I och med EU är det enkelt att köpa varifrån som helst – även om transporterna blir dyra men litet på 1000 euro är i alla fall överkomligt.

Och Rapiden ? Ja, den köpte jag för 92000 kronor. Visst är det en ordentlig inbesparing jämfört med den Rapid som i Finland kostar 38000 euro … Och så fick jag nya gödselskivbilar på köpet.

Det blir säkert fler vikingatåg i västerled (vikingatåg var alltså mest handelsresor).

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

20 reaktioner till “Vikingatåg i västerled”

  1. Den är av årsmodell 1992 så den hör till de första. En hel del förbättringar har nog gjorts sedan dess men grundkonstruktionen är likadan.

  2. Heja heja!Nisse! Du har rätt stil. Jag tycker det du gör är ekologiskt, men jag är säker på att det finns andra som andra åsikter 🙂

  3. Oj, det finns en väldig massa olika åsikter (lika många som människor). Varenda bonde är olika eftersom varenda gård är litet olika.

    Jag försöker inte följa någon speciell metod utan enbart “sunt bondförnuft”. Rekordskördar är inte det viktigaste men man måste se till att utgifterna är mindre än inkomsterna :-). Och lämna åkrar och skog som är någorlunda fungerande till framtida generationer.

  4. Den blir trailer för maskinen är 3 meter bred, 2,5 meter hög och 5-6 meter lång och väger över 3000 kg. Jag vet inte vad färjan tar men det är väl inte gratis heller.

  5. Ser fram emot en ingående presentation när maskinen kommit hem. 🙂

    Kommer du att använda den för direktsådd också eller fortsätter du plöja och harva som tidigare?

  6. Det blir väl att testa olika system men tills vidare planerar jag att fortsätta som förut men kanske jag kan lämna bort harvning på våren – fast det beror helt på hur fuktig jorden är i maj så det varierar väl från år till år.

    Planen är tallriksharvning på hösten och sådd med Rapiden på våren men man är alltid tvungen att anpassa sej efter vädret …

  7. Grattis till den nya maskinen! 🙂 1000 € från Sverige till Östra-Nyland låter helt överkommligt, om man jämför med priserna som åkerierna tar redan innanför landets gränser…

    Vilka www-sidor brukar du söka efter maskiner i vårt västra grannland, Mascus? Tar gärna emot tips!

  8. Jo, Maskus.se är en möjlighet men så tittar jag mycket på ATL.nu och Blocket.se också. Ofta är det samma maskiner på alla ställen – men inte alltid.

  9. Hur mycket hk behövs för en 3 M rapid. En bekant ti mej sa att 4 M behöver ca 140 hk.

  10. Det är stor skillnad på hurudana jordar man har och hur djupt man sår och om man bearbetar före osv. osv. Men 90-120 hk behövs väl för en tre meters Rapid.

    Jag tänkte pröva med Zetor 8011 med 85 hk nästa vår så får man se ifall det blir traktorköp eller inte. Om det behövs en harvning före så är det inte så farligt för det kan vara bra att jämna ut fukten i alla fall.

  11. Det är väl bara att köra saktare om det går för tungt. Nisses Zetor borde väl vara tillräckligt tung för att få ner hästkrafterna i backen fastän den har ett tungt lass bakom sig.

  12. Cowboy har rätt i att Rapid är gjord för höga hastigheter. Vi sår med en John Deere 6430 och en 3 meters Rapid med system disc. Traktorn är på 125 hk och har breddningshjul och det är med nöd och näppe så traktorn kan hålla en fart på 12-15 km/h. Hastigheten är lite beroende på jordart och mängden utsäde och gödsel i byttan. Med full maskin går den tungt.

  13. Det får gärna fungera litet sämre om jag slipper köpa en ny traktor. Skillnaden i skörd skall vara STOR för att jag skall få tillbaka de pengarna i min livstid.

    Sedan är det en annan sak att jag kanske behöver en ny traktor i alla fall så småningom (på 10-20 års sikt :-).

Kommentarer är stängda.