…..av däcksreparationerna.
Radodlingsframdäcken börjar vara avskrivna och uppnötta och det har gett sig till känna de två senaste somrarna. Stommen har gett vika och det sliter på innerslangen med punktering som följd. Klarade mig undan med ett par reparationer i fjol men i år började det bli lite väl ofta som luften gick. När jag höll på med fjärde lappningen för sommaren konstaterade jag att nu hjälper det inte annat än att öppna plånboken och skaffa nya framdäck. I och med att storleken på fälgen är 28″ och centrumdisken på traktorn är 24″ så fordras det en anpassningsfläns vilket medförde en 3 veckors leveranstid. Vilket förstås innebar ytterligare två lappningar under tiden 🙁
Nu börjar jag ju ha vanan inne så reparationen började gå på en halvtimme ungefär men ändå lite frustrerande då arbete finns att göra. Och sen är det ju inte alltid som luften går vid garagedörren heller och vid några tillfällen har jag fått byta till breddäcken på vägen eller åkern för att få traktorn flyttad i väntan på reparation.
Sen är det bara att konstatera att däck är en väsentlig detalj på en traktor……. traktorn blev nu kanske inte som ny men ändå betydligt trevligare att köra 🙂
Nedan lite bilder från varmansdäckverkstan:
Du behövde köpa nya fälgar också?
He-he, på våra gamla traktorer är däcken lika dyra som hela traktorn …
Men inte klarar man sej utan. Och i något skede så måste de bara bytas. På MF165 höll de i 40 år (http://www.bondbloggen.fi/2011/01/pang-nya-aret-inskjutet/)
Njaa Dalälven, egentligen inte men tänkte använda de gamla som förbreddningshjul så därför blev det nya fälgar också. Vet nu inte hur pass klokt det var med tanke på däckens skick…. nåå, vänster fram är något bättre än höger fram i alla fall 🙂
Joo Nisse, jag tror däcken var bättre förr? Min trotjänare (från-58) hade originalbakdäck ännu för 4-5 år sen men en solig dag gav ena upp i värmen trots att traktorn stod parkerad.