Här köps det minsann inte nya maskiner så ofta. Frontlastartraktorn är en MF-65 från 1960 och harvtraktorn är en “ny” MF-165 från 1970. De nyaste traktorerna är en Zetor 8011 från 1975 och skogstraktorn Belarus 825 från 1982. Harven är 40 år gammal och såmaskinen 35 år. Och så vidare …
Så man behöver en stor verkstad med en massa verktyg och det har jag. Där finns rum att reparera två traktorer tillika och höjden är 4,20 meter. Verktyg köper jag vanligen som nya – men från Biltema, Clas Ohlsson och andra billighetsaffärer. Om man jämför med den första hylsnyckelsatsen som farsan köpte på 60-talet som var en verklig investering så kostar verktyg numera nästan ingenting. Ganska fina verktyg är bara en bråkdel av en timmes verkstadsarbete.
Klart att det går tid åt att lappa ihop begagnat men om man vill spara den tiden så skall man ha något mera lönsamt att göra i stället. Har man inte det så kan man lika gärna skruva i verkstaden. Vilket jag egentligen gillar så man kan se det som en hobby. Med nuvarande lönsamhet är förresten hela jordbruket en hobby.
Jag har alltid försökt vara tvärtemot det som är på modet men nu såg jag till min fasa att Land hade en hel bilaga om “Begagnat”. Och chefredaktören hade en riktigt rolig krönika om sin man som tydligen också var en “begagnad” bonde. Deras semester går vanligen ut på att åka världen runt för att titta på begagnat och stamstället är traktorskroten i Ränneslöv. Sablar också – om alla börjar köpa begagnat så går ju priserna upp.
Gumman läste krönikan och nickade bifall – det verkade bekant …
fördelen med gamla traktorer är ju också att de faktiskt startar då det är lite kallare, annat är det med nya som inte nödvändigtvis startar ens fast motorvärmaren varit på.
Det är många bönder som absolut vägrar att ha elektronik i traktorerna. Traktorn kan stå på åkern och brumma men rör sej inte ur fläcken för att elektroniken krånglar – och det är DYRT att byta elektronikmoduler-
De gamla traktorerna kan man reparera själv utan problem bara man får reservdelar. Och visst startar de i kyla. Massey-Fergusonarna har glödstift i insugningen som minsann får traktorn att starta. Min Belarus kan man köra på allting som överhuvudtaget brinner.
Men jag värmer nog mina traktorer på vintern i alla fall. Inte för att få dem att starta utan för att minska på slitaget som är värst vid kallstarter.
Zetor Chrystal är något av en favorit, även om jag aldrig haft nån. 🙂 För övrigt instämmer jag helt, ju mindre kopparlödningar och svarta lådor desto tryggare känns det när traktorn börjar få nåt år på nacken.