Igår ringde en dam och vi pratade närmat, ekomat och allmän mat i över en halvtimme. Vi är ett par jordbrukare och andra som en tid har grunnat på olika lösningar kring närproducerade livsmedel. Ringaren undrade när vi tänker komma till skott egentligen och det börjar onekligen bli dags.
Det finns kunder som vill köpa närodlat, det finns producenter som har varorna men de här två grupperna möts inte. Det saknas en marknadskanal. Skulle den här kanalen finnas tror jag dessutom att utbudet av varor skulle öka. Det finns många lantbrukare som har idéer kring småskalig livsmedelsproduktion men avsaknaden av en enkel marknadskanal avskräcker dem.
Damen i andra ändan av telefonen lutade åt att det skulle behövas en matcirkel i Jakobstadsnejden och det ligger onekligen något i den tanken. Andra alternativ kunde vara en gårdsbutik, en webshop med hemleverans (t.ex. www.bondenara.se) eller kanske en butiksbil som kuskar runt i nejden (www.bondens.se). Eller kanske nåt helt annat som vi ännu inte kommit på.
En fråga är förstås om intresset för eko- och närmat är en tillfällig trend eller om det är en bestående förändring i konsumentbeteendet. Jag lutar mot det senare, det här kommer inte att försvinna i en handvändning.
Spännande grejer det här…. Är det nån som har en frysbil till salu? Eller recept på hemgjord korv?? “Bloggarbondens Bratwurst” låter väl som en hitprodukt?
Tror personligen på konceptet webshop med hemleverans. Frågan är om kundunderlaget inom ett inte alltför stort geografiskt område är tillräckligt här på landsbygden?
Tänka att kunna handla dagligvaror på nätet utan att behöva trängas med alla andra vid Prisma…..
Jag tror verkligen på närmatskonceptet! Själv äter jag mycket gärna mat av hög kvalitet som producerats nära, för då blir det så mycket mera känsla bakom maten. Den är inte bara en massprodukt. Men saken har ju en annan sida också: priset.
Annars tror jag min chef kan ha recept på korv, han prånglar ju ut sin fårkorv åt oss anställda lagom till midsommar… Skämt åsido, den är mycket god.
Skulle vara intressant med något konkret kring detta här i Pedersörenejden! Dock har jag väl själv lite för många järn i elden redan för att kunna involvera mig. 😉
Ett exempel på ekowebbshop: Svarfvars gård i Raseborg, en gård som drivs av gröne politikern Jukka Ahonala, har en bra webbshop och leveranser till oss i Esbo och Helsingfor s varannan vecka.
Stefan: alldeles rätt, kundunderlaget är ett frågetecken. T.ex. den där svenska bondenara.se har ungeför 100 000 invånare per affärsområde, men då är det alltså verksamhet som skall tjäna loss en hel årslön åt “förmedlaren”. Sen är det tyvärr ganska långt till det att man “slipper trängas vid Prisma”. En webshop har svårt att få ett utbud som ens påminner.
Per-Erik: jo, det är många som väntar på det konkreta. Borde nog börja komma till skott som sagt…
Här deltar jag som vanlig konsument! För mig är det väldigt viktigt att här i Ingå kunna köpa sådant kött och mjöl som jag vet att är vettigt producerat.. Och då dessutom kunna betala den som gör det direkt. Och jag tror att vi är ganska många som vill göra det bara vi hittar hur..
Pia: jag tror det är många som tänker exakt som du. Man är intresserad av att köpa om man bara hittade varorna. Och vice versa, det finns de jordbrukare som nog tar fram varorna om de bara visste hur de skall bli av med dem. Det är den där mötesplatsen som saknas.
Här i Sydfinland kan man i de flesta större marketar köpa t.ex. ekomjöl från nejden. Kanske ni borde ta ett snack med köpmännen? Dessutom kör en grönsaksbil och en fiskbil runt i bygden (=Esbo) ett par gånger per år.
Mats!
Äntligen börjar det hända saker, YES! det här har jag väntat på, jag tror starkt på det här!!! man behöver bredd i sortimentet, bra kvalitet och som per erik sa KÄNNSLA 🙂 det finns det allt för lite av i bulkvarorna vi hittar i våra butiker… kunderna kommer per automatik så länge man gör det bra, och i dagens samhälle kan vi kalla allt som heter finland till “lokalt” man behöver med andra ord inte sälja sina varor bara i bennäs… här behövs det branding, bra produkter och en försäljningskanal! kör hårt!
dessutom tror jag att det här skulle göra susuen åt bönderans image utåt!
🙂
Tack för påhejningen Andreas. Och du håller säkert med om att det också är viktigt för känslan att man har genomtänkt design på förpackningar och inredning. 🙂