För att fortsätta i serien maskinella motgångar så var det sista dagen att besikta bilen i går. Jag hade jobbat hela söndagen med att få den i skick men hittade inte den jäkla besiktningsmannen en ring som var för dålig. Och att välja nya sommarringar är inte det enklaste. Då man jämför testerna så har samma ring fått helt olika bedömning i olika tester. I en test är en modell bäst och i en annan test sämst så trovärdigheten börjar vara noll. Tydligen kan man strunta i testerna och köpa den billigaste. Också de asiatiska modellerna börjar vara helt användbara. Vanligen kör jag med rena skrotbilar men har de bästa ringarna. Men vilken är bäst ?
Besiktningen har annars blivit otroligt dyr sedan den såldes åt privata företag. “Marknaden” har insett att här kan man plocka pengar av folk utan förbarmande. Hur mycket vi än stönar och gråter så är det lag på att bilen skall besiktas. Annars tar polisen oss. Bilbesiktningen var BRA förr så vad skulle de ändra på den för ? Troligen var det ett rent ideologiskt beslut som gick helt åt pipsvängen. Då fogdarna och firmorna slår ihop sej så sitter vi där som i ett skruvstäd.
Verkstadsarbetet fortsätter. Nu är den stora paketbilen inne i verkstaden för där finns inget oljetryck och jag skall skruva bort oljetråget och se vad oljepumpen egentligen sysslar med. Den kan hända att den kalla vintern fick nånting att gå sönder. Tryckmätaren är redan kollad förstås.
Annars så är den stora vårstädningen på gång. Hela verkstaden skall tömmas och sopas – jag vågar inte dammsuga för då åker en massa skruvar och delar med. Min dammsugare är nämligen av den större sorten för jag drog rör från intaget på sädtransportfläkten som är på 11 kW och ger ett tryck (=sug) på närmare 1200 mm vp (vattenpelare). Dit åker brädbitar och tegelstenar och allting som inte är fastskruvat. En murken vägg är inget problem för den dammsugaren heller.
Åtminstone en gång per år måste allting städas – mest för att man skall hitta allt möjligt. Då man flyttar omkring sakerna så kan man upptäcka sådant som man för sitt liv inte kunde minnas vart man lagt det. Litet deprimerande är det förstås då man vet att det inte tar många veckor förrän det ser likadant ut igen. Ett par större reparationer i vårbrådskan så är det fullt med bråte och verktyg överallt. Det skulle ju vara trevligt med en lagerkarl som håller ordning på allting – om nån annan skulle betala lönen. Farsan fungerade förr som lagerkarl men ett problem var att sedan hitta det han lade undan. Vi hade så olika logik ifråga om var man sätter det ena och det andra.
En viss förändring har dock skett till det bättre. Bl.a så kostar besiktningen utan avgastest hos K1-Katsastajat endast 35 euro om man infinner sig kring 10-snåret – en inbesparning på ca. 14 euro. Om man därtill låter göra sitt avgastest hos en vanlig bilverkstad så kan man slippa undan med en tia istället för 19 euro, som jag tror att det kostar. Därtill så är man på säkra sidan och hinner fixa ett dåligt avgastest istället för att kanske få pröjsa en extra 20-lapp för en ombesiktning. 45 euro är förstås inte billigt men det är bättre än 49+19=68 euro.
Jag är också en “gnidare” om sanningen skall fram, och det tror jag att vi alla är i grund och botten!
Hmm, vi fick nog betala 95 euro i Borgå (med diesel avgastest). Men jag har läst att man förbereder en lagändring så att verkstäderna kan besikta också – troligen efter en viss skolning och DET skulle kanske förbättra situationen ?
Jag vill gärna se en video på Nisses dammsugare…finns det int nån gammal murken vägg som ändå ska förnyas 🙂
“En murken vägg är inget problem för den dammsugaren heller.”
Tyvärr så reparerade jag i höstas den murkna väggen vid agnsilon … Och mest är det i misstag som jag suger ned väggar och tegelstenar. Speciellt stenar och murbruk vill jag inte alls suga med berått mod – det smäller något förskräckligt i dammsugaren.