Eftersom jag själv saknar tork och följaktligen låter torka spannmålen på entreprenad tillbringas en del av mina höstar med att flytta spannmål mellan tork och silo. I år minskar transporterna eftersom jag i bästa fall får lagra en del av spannmålen i samma tork som torkade den, men en del vägtransporter blir det ändå.
Idag körde jag ett spannmålslass från torken till lagersilon och passerade på vägen en poliskontroll. Visserligen visste jag att de kollade mönsterdjup på däcken, men av nån orsak hajar jag ändå reflexmässigt till när jag ser en polis. I en lagenlig transport får vagnen inte väga för mycket och alla lampor skall fungera. Vikten har jag inga problem med (alltså vikten på vagnen då), men belysningen kan vara lite si och så. I höstbrådskan kommer man inte alltid ihåg att kolla om alla lampor lyser. Förnuftet sa att jag ju kollade lamporna igår, men nervositeten sa att nån av dem mycket väl kan ha gått sönder sen dess. Så jag tog en runda och kollade dem igen när jag kom fram. Självklart lyste alla. 🙂
En positiv notering idag var att inga bilister verkade vara arga på mej, trots att det ställvis var lite si och så med omköningsmöjligheterna. Jag fick t.o.m. ett par glada hälsningar de gånger jag svängde in på en busshållplats eller liknande och släppte förbi kön. Sånt är trevligt.
Någon gång måste man få hojta ut att man är på den bättre sidan om staketet. Jag kör 2 x 1.8 km på landsväg under trösksäsong, och det är på en sgs nolltrafikerad grusväg. Visst skall man även där hålla sig till trafikreglerna (och det gör jag förstås) men i princip kunde jag köra dit i beckmörker utan belysning utan att det skulle störa någon.
Sablar, nu blev jag anonym igen. Jag heter Kalle och är datadum ibland! Det var jag som skrev ovanstående.
För min del är det nästan tvärtom, 60% av arealen ligger så att jag måste ut på landsvägen för att komma till dit och trafiken är ställvis rätt livlig. Så normalt brukar jag försöka ha belysningen i skick.
Liksom Kalle bor jag vid en liten väg som dessutom tar slut efter en kilometer. Visst är det skönt med litet trafik. Vägen går dessutom mitt igenom våra åkrar. Så det var nyttigt med storskiftesregleringen 1908 som gav de flesta alla åkrar på samma ställe.