Vinterföret kan som bekant vara ack så förrädiskt. Det gäller även för traktorförare, speciellt när man börjar röra sig i terrängen. Några vinterdäck för traktor finns inte. Visserligen finns det dubbar man skruvar in i däcken med borrmaskin, men de används inte särskilt allmänt. Har traktorn fyrhjulsdrift och föraren sunt förnuft brukar man klara sig.
Räknar man med att köra under riktigt dåliga förhållanden, speciellt om det rör sig om bakhjulsdrivna traktorer, kan det vara bra med snökedjor. Det är alltså kedjor med taggar som man trär på de vanliga traktordäcken. De gör körning på bara vägar rejält obekväm, men i snö och is är de enormt bra. Min bakhjulsdrivna Ford brukar förses med kedjor till vintern och faktum är att den ibland överraskat mej med att nästan ha bättre grepp än den fyrhjulsdrivna Casen utan kedjor.
Monteringen skall om allt lyckas gå rätt enkelt. Man breder ut kedjorna på marken, binder fast kedjan i traktorfälgen och genom att därefter köra traktorn framåt kommer den själv att “dra på sig” kedjorna. Med lite justeringar borde det sen vara bara att knäppa fast låsen. I praktiken brukar det vara en del pillande och bökande, kedjorna hamnar snett, trasslar in sig eller nåt liknande. Om det stämmer att jultomten ogillar kraftuttryck så här inför julen är det tänkbart att just påmonteringen av snökedjor kostat mej en hel del klappar genom åren.
I år gick det dock ganska bra. Nu är kedjorna på och Forden redo för snöröjning och skogskörningar.
Vintern har börjat på allvar då man sätter på snökättingarna. Här kör man inte mycket utan dem. Och jag kör nästan aldrig på väg eftersom vi har åkrar och skogar direkt invid husen.
Jag har de senaste åren lyft upp bakhjulet med en höglyftande domkraft. Då är det bara att rulla på kättingarna och så kan man spänna dem mycket bättre då det går att tvinna hjulet.
På Belarusen där jag har lastaren fäst vid ramen så trycker jag bara ned ena lastarbenet och traktorhjulet far upp i vädret så där behövs inte ens domkraft.
Det där måste jag prova nästa år. Borde onekligen vara enklare än att köra traktorn av och an.