Då näthandeln ökar blir distributionen allt viktigare. Men de förändringar som sker är nästan alltid försämringar. Som Posten till exempel. Talesättet “som ett paket på posten” börjar närmast bli ironiskt i dagens värld.
I början på december gjorde jag en beställning från Linköping och paketet skickades den 7 december via Posten Sverige. Jag fick ett meddelande (enbart på finska !?) om att det åkt iväg och kunde följa det över nätet. Den 10 december hade paketet kommit till “terminal i Finland och distribueras”. Därefter har ingenting hörts om paketet. Reklamation till Posten Sverige har varit resultatslösa.
Man kunde ju tro att om man skickar ett paket på posten så kommer det till posten i Lappträsk – men det gör det alls inte. Posten Sverige har köpt en finländsk distributionsfirma som har ett grundmurat rykte om att vara hopplös. Tidigare kom företagspaket på natten och bilen slängde av paketet så man hade det på morgonen. Men sedan “omorganiserades” systemet (och blev naturligtvis mycket sämre). Nu åker paketen förbi oss till en terminal i Kuusankoski och körs tillbaka senare – om de inte försvinner som mitt paket tydligen har gjort. Kanske de började supa i god tid före jul på terminalen …
Nu är det en väldigt hygglig typ som äger företaget i Linköping så han skickade ett nytt paket – den här gången med DHL (den tyska postens distributionsfirma). Nu blir det spännande att se hur det går. Det ser inte bra ut – paketet är nämligen på väg till Tyskland just nu. Från Linköping åkte det till Norrköping och sedan till Malmö ! Frågan är hur långt söderut det åker innan det skickas norrut igen – om det alls byter riktning …
Det är bara att säja adjö till posten. Den har omorganiserats så den börjar bli helt oduglig. Talesättet får väl snart ett innehåll som betecknar nånting som alls inte fungerar. De andra distributionsföretagen blir allt mer “optimerade” så snart åker väl alla paket via en terminal i Indien eller Kina.
Jag tror att vi snart är tillbaka till 1700-talet då man fick skicka brev och paket med bekanta som reste nånstans. Eller så måste man själv åka och hämta paketen. Kanske vi måste börja med en sammanslutning som över nätet håller kontakt och meddelar: “I morgon åker jag till Örebro – behöver nån nånting därifrån ?” Och så får alla som bor nära beställa det de behöver. Eller så gör vi som vi gjorde på 40-talet: Tar turer i att hämta post och paket.
Nu började paketet gå norrut. Kl. 19:42 hade det kommit till Vanda. Vi får hoppas att det inte försvinner i terminalen liksom det andra paketet.
Det tog sej en tur till Malmö – underbara dessa logistikens svängar …
Det är kul att följa paketet – eller åtminstone följprogrammet. Paketet har ankommit Malmö tre gånger: 17:16, 23:49 och 23:53. Likaså har det ankommit Vanda tre gånger (efter att ha varit i Stockholm bara en gång).
Åtminstone har DHL problem med att presentera uppföljningen så att man skulle förstå nånting.
Och varför inte skicka paketet från Linköping till Stockholm utan att ta omvägen kring Malmö ? Om paketet had åkt från Malmö direkt till Vanda så hade det verkat mera förnuftigt.
“Allt elände började när postbussarna försvann”
Jo, med postbussarna så visste man ganska bra var paketet fanns.
Efter att ha “Avgått” tre gånger från Vanda: 04:28, 06:39 och 11:41 så levererades paketet åt mej 13:04 vilket inte var så illa.
Nu väntar jag med spänning på att jag skall få två paket till … Eller kanske de levererar samma paket två gånger till ?