Vi har med Mats “i hemlighet” diskuterat köp av traktor över epost. Jag blev inspirerad av hans inlägg Traktorbyte och började titta på större dragare för den Rapid såmaskin som jag köpte i höstas. Och att det är en högintressant sak för bönder visar det stora antalet kommentarer på Traktorbyte.
En traktor (förr en häst) är bondens viktigaste skrytartikel. Vem har inte upplevt känslan av att i en ny traktor trampa på gasen och känna hur hästkrafterna dovt mullrande spänner musklerna ? Cadillacar och Ferrarin kan slänga sej i väggen då en fyrhjulsdriven turbo drar iväg över stock och sten och genom stora snömassor. Då känner man att man är naturens herre minsann ! Åtminstone tills man i övermodet kört ned den i ett surhål och står där men spaden i handen och skall gräva fram den …
Men att hosta upp pengar till en stor turbo är en annan femma. Så vi har tittat på “bättre begagnade”. På nätet naturligtvis. Och det är ju ett gratisnöje. Intressant nog finns det en hel del med över 120 hästar till ett någorlunda överkomligt pris då man går tillbaka i årsmodell tillräckligt långt. Och det har jag inget emot – då slipper man den specialbyggda elektroniken som jag är djupt skeptisk till.
Min nyaste traktor är en Belarus 825 från 1984 som jag sett som “den stora traktorn”. Men den är också för liten för Rapiden som behöver nånting över 120 hk. Så jag tittar på sexcylindriga Zetor med turbo som har omkring 140-160 hk. Ursus är nästan samma traktor. Mats har hittat en flera andra märken som också har en hel del hästkrafter under huven.
Nu börjar jag vanligen fundera bakifrån: Vilken har bra reservdelsleverantör ? Där är Zetor i topp på grund av min hovleverantör i Närpes. Men vi har också Valmet-reparatör på nära håll. Tyvärr hör Valmet till de dyra märkena. Man kan också titta på nätet vilka gamla traktormodeller som har gott om reservdelar hos Olson i Ellös till exempel. Alla har ändå reservdelslagren någonstans i EU.
Traktorn får gärna ha litet bättre luftkonditionering än de gamla traktorerna. Jag minns bra hur man ibland på våren blivit stekt i hytten på Zetorn (som 1975 inte ens hade det nyare taket med fläkt) och hur man genomsvettig gått ut i vårlig snålblåst för att titta i såmaskinens lådor. Värmen på vintern behövs närmast för att hålla rutorna isfria så man ser vart man slänger stockarna.
Den gamla frontlastaren från början på 60-talet är också ganska ynklig och fungerar numera mest som skottkärra och flislastare. Så en stabilare Ålö Quicke skulle inte alls vara ur vägen. Speciellt inte med ordentlig styrning av hydrauliken. På 65:an finns det inget sådant utan man reglerar frontlastaren med tryckreglaget för lyftarmarna. Och det är närmast omöjligt att få lastaren att hållas stilla. Antingen far den uppåt eller så åker den nedåt. Det har man nu svurit över i 50 år så kanske den börjar vara amorterad.
Att köpa begagnad traktor utan frontlastare verkar inte vara så smart. Det kostar lika mycket till att köpa frontlastare skilt så det lönar sej att söka en begagnad traktor med frontlastare. Och då blir utbudet genast mycket mindre. Nu är jag inte direkt piskad att köpa traktor genast så jag kan titta mej omkring och vänta på att den perfekta traktorn skall dyka upp. Till ett överkomligt pris.
Och det är som sagt ett gratisnöje att titta på bilderna över nätet.
På nettikone finns en större Zetor me frontlastare, men kanske du ha spana in den redan?
Jo, där finns två som skulle vara möjliga, en från 1984 och en nyare från 1998.
Det finns också andra märken men man känner ju Zetorn utan och innan (jag har skruvat den i ganska små bitar) och ett nytt märke är alltid litet osäkert. Men inte omöjligt. Man får vara öppen för det nya (om än försiktig).
Vad får den kosta?
“Vi har med Mats ”i hemlighet” diskuterat köp av traktor över epost.”
Något för Wikileaks kanske? 🙂
Det finns saker som inte ens Julian Assange kan nosa upp. 🙂
Jag har en budget på omkring 10 000 euro med frontlastare. Sedan kan förstås priset justeras beroende på kvaliteten.
Jag har inte så stort behov att jag ids betala mera. Mina traktorer är inte statussymboler utan slitna och rostiga och buckliga. Tanken är att de skall användas – inte se fina ut. Och något andrahandsvärde räknar jag inte med utan jag är i slutet på kedjan. Efter mej kommer bara skrothopen.
Om du skall ha en frontlastartraktor då är turbinkoppling och kopplingsfritt fram back överlägset..Om du satsar 10000e i 4 år så är min traktor din! 😉
Jo, förstås men sådan lyx har jag inte råd med. Jag räknar med att 10000 euro skall amorteras på 50 år liksom gamla 65:an och Jamesen :-).
Det är redan ganska mycket lyx att ha två frontlastartraktorer. Men 65:an ids jag inte ge bort. Den kostar inget annat än någon acku vart sjunde år och jag får inget för den.
(Och så skulle jag ju förstöra min image att gå på skrotlinjen om jag skulle köpa en ordentlig traktor 🙂
Skall du ha en dragare skall den definitivt vara en IH, hållbara och utan onödig elektronik 🙂 typ en 1255XL
Jag håller helt med Nisse, utgående från hans behov och mina erfarenheter skall det letas i det gamla Tjeckoslovakien
Är lite skeptisk till frontlastarkravet. För det är ju i jämförelse med mindre traktorer väldigt liten andel av de större traktorerna som är utrustade med lastare. Även om de existerar så smalnar urvalet betänkligt.
Dessutom är de gamla bjäsarna inga höjdare att köra lastarjobb med. Den långa hjulbasen, de imponerande huvarna, ofta tunga kopplingar och växlingen gör dem rätt tungrodda.
I så fall måste jag köpa två nya traktorer för jag har ingen traktor nu som är lämplig för frontlastare.
Jag har en frontlastare men den är 50 år gammal på en MF-65:a utan servostyrning och bakhjulsdriven. Det skall vara kraft i arm att köra den. De andra traktorerna är också bakhjulsdrivna utom Belarusen som är ombyggd till skogstraktor.
Problemet är att jag har relativt litet arbete för en frontlastare – mest snökörning – så jag hoppas hitta en som så att säja kommer med den nya traktorn mer eller mindre gratis. Annars blir det ny traktor utan lastare och fortsatt vridande på ratten med all kraft.
Jag skulle tro att arbete för lastaren bara ökar sen du fått en som är brukbar på flera områden. Så är det här i alla fall. En traktor bör ha fyrhjulsdrift och en ordentlig lastare.