Jaa-a, vem hade trott efter ifjol att det blir en ordentlig vinter i år igen? Här står vi ändå, i början av februari, med en lång, kall och snörik vinter bakom oss och har väl ännu i alla fall en månad liknande väder framför oss.
Isarna har det däremot varit lite sisomså med. Trots att det varit rejält kallt, har snötäcket isolerat isen, så att den inte kunnat växa sig tjock i den takt man kunde tänka sig. Svag is är i och för sig helt okej, med tanke på att förbindelsebåten har lättare att köra då. Men å andra sidan kan den gå sönder och har vi då svag is så kan vi inte färdas eller få något transporterat över isen.
Då jag senast skrev om isen testade vi med att ploga upp isen m.h.a. en fyrhjuling. Idén var riktigt bra och den förverkligades också, men problemet var det att efter båda gångerna som det plogades snöade det och började blåsa, så vägen yrde fast på nytt. Detta ledde till att isen ställvis växte mycket bra, medan den under drivorna förblev kring 15cm – 20cm. Då det ännu sedan stöpte upp vatten på isen, hade man egentligen ingenting att göra där.
Sakta men säkert har isen trots allt blivit tjockare och för tillfället har vi 25 cm till 30 cm tjock is, vilket i praktiken betyder att det nätt och jämnt är bil-is. Fastän vi har så här tjock is, betyder det givetvis inte att det överallt är så här tjockt, så det lönar sig nog att höra på varningarna och inte bege sig ut på sådan is man inte känner till!
Dagens projekt har varit att ploga upp isvägen än en gång, men med traktor den här gången. Traktorn var till låns från kusinen Jokke från grannholmen.
Som ni ser från bilden finns det en liten rygg mellan det som är plogat. Ryggen är inte till någon skada, huvudsaken är att vägen är tillräckligt bred så att den inte yr fast om det börjar blåsa och snöa.
Isen, vädret och tekniken har ställt till det för förbindelsebåten under de senaste dagarna. Under natten till söndagen yrde det snö i rännan. Det plus ett tekniskt fel gjorde att Viken blev ca. 6 timmar efter i sin tidtabell. Som det nu ser ut, kommer Viken att övergå till en menförestidtabell från och med veckoslutet. Det betyder att den kommer att köra enbart till Heisala.
Jag kan tänka mej att det är problematiskt med isvägar i år på grund av snön. Den är så lös att den isolerar mycket bra. Vi har inte det minsta tjäle under snön. Tar man litet djupare med gripen så kommer det upp lera direkt. Jag måste köra med skogsvägarna hela tiden och pressa ihop yrsnön så de fryser.
jåå dessutom e isen av ganska dålig kvalitet, ungefär 1/3 av tjockleken e frusi issörja som spricker lätt.
Så inga problem med mjölktransporten ännu, eller?
Nä, inte ännu. Så länge Viken går är det lugnt på den fronten.
MF 35 + snöblad ~ 2000 kg. Man kan ju braka igenom med mindre om en tredjedel av isen består av ihopfrusen issörja, alltså inte av kärnis.
Om isen e 30 sent o 20 av de e kärnis håller de nog, vilket skulle bevisas då traktorn e torr ännu.:-)
Jo, nog tycks det ha varit tillräckligt stark is då jag fick bisin torrskodd hem. 🙂