Idag var det premiärdags, i flera bemärkelser.
Det var premiärdag för Optimas vuxenstuderande landsbygdsföretagare. Årets grupp består av c. 15 pers och det verkar kunna bli riktigt intressant, åtminstone ur föreläsarperspektiv. Ringrosten var påtaglig och jag hade rent ut sagt svårt att få upp ångan, men så är det också nästan nio månader sen jag höll en föreläsning senast. Det ger sig nog bara vi kommer igång.
Det var även premiärdags för tankning i den renoverade farmartanken. Bränslebilen var här i morse och fyllde på tanken, så på eftermiddag fick jag premiärtanka traktorn ur “ny” tank i nytt hus med ny pump. Upplevelsen var väl inte direkt av sån kaliber att man kan sälja biljetter till den, men visst var det kul.
En mer mollstämd premiär var att vattenledningen frös första gången i år, precis på samma sätt som i julas. Symptomen är exakt likadana som förra gången. Då trodde jag att jag lokaliserat och åtgärdat felet, men tydligen misstog jag mej. Isoleringen kring vattenrören skall klara temperaturer mot -20 och det är endast -6 i gamla ladugården, så det kan inte vara kölden i sig som är problemet. Det måste helt enkelt uppstå drag nånstans och drag kyler betydligt effektivare än enbart minusgrader. Rent logiskt borde det vara vid de stora slagdörrarna problemet uppstår, men strängt taget vet jag ju inte säkert. Hursomhelst, värmefläkten är framplockad och får köra igång igen. Gick det bra förra gången fixar det sig nog den här gången också.
Läste idag i Agrimarkets reklam om de nya brännoljekvaliteterna som man har tagit i bruk i år. Man undrar nog om man ska våga beställa nåt annat än den mest köldtåliga vinterbrännoljan. Om det blir kvar 10% sommarbrännolja i tanken förstör man köldtåligheten på hela mängden, och lagrar man sommarbrännoljan länge i kyla sjunker parafinet till bottnen av tanken. Dessutom blandar man i bio-komponenter som vid gynnsamma (eller ogynnsamma) förhållanden kan bilda en levande bakterieflora. Mycket att tänka på innan man beställer. :-/
Noterade Agrimarkets utskick, men har inte kommit så långt ner i posthögen ännu att jag läst det. Överlag känns det som lite av en trend att blanda ett och annat i bränsle för närvarande.
Läste på lantbruk.com att man i södra Sverige blandar i talloljebaserad diesel. Det kan jag trots allt tycka att är lite klyftigt. Fast jag känner inte till om det ger några negativa biverkningar.
Biprodukter från skogsindustrin är helt klart bättre än att odla bioenergi på åker.
Notera att problemen med bio-komponenterna inte gäller produkter innehållande Nestes NExBTL diesel. Agrimarket anväder tydligen nånting annat.
Agrimarket tycks dessutom ha ett krav på minst 2000l per tank. Hoppas att andra leverantörer inte övergår till samma system. Då blir det problem då man har tankar som rymmer bara lite mer än 2000 liter. Man vill ju inte låta tanken bli helt tom eftersom det kan vara flera dagars leveranstid.
Sedan jag var tvungen att skruva sönder hela bränslesystemet och hetta upp det ordentligt för att få bort paraffinet har jag aldrig köpt sommarbränsle utan kör enbart med vinterbränsle året runt. Risken att det blir kvar sommarbränsle i nån traktor är alldeles för stor.
Jag kan berätta att det inte alls var roligt att få bort paraffinet …
Jag brukar beställa 2000 l sommarolja på vårkanten vilket gör är tanken helt tom i början av hösten, då jag beställer 2000 l vinterolja vilket brukar räcka till nästa vår. Att låta tanken bli helt tom har jag inte sett som nåt direkt problem, i värsta fall får man ta hem några dunkar från nån mack. Fast då bör man beakta att tanken inte blir tom mitt i nån högsäsong, skulle jag beställa bränsle mitt i ensileringen skulle det inte kännas lika enkelt att ha en snustorr tank på gården.
Jag förvånas också av att man inte skulle leverera mindre mängder än 2000 l. Dessutom lyfter jag två ögonbryn för att man inte ger några garantier för vinterbränslet vid lägre temperaturer än -29. Det känns svagt.
Bäst är att ha två tankar, vinter och sommar tankar…
Min tank är på 1700 liter, i praktiken går det att tanka ca 1500 l per gång. Om Agrimarket bär sig åt på det viset går dom nog miste om åtminstone en kund. I övrigt stämmer det att man inte alls kan blanda sommar och vinterbränsle numera. Jag använder också bara vinterbränsle efter att ha bytt paraffinfyllda filter till leda en vinter.
Det hjälper inte att ha två tankar. Man måste också komma ihåg att byta bränsle i tid i alla traktorerna. Helst i september om det kommer en plötslig köldknäpp …
Med enbart vinterbränsle så är det ett problem mindre.
Prisskillnaden är inte så stor, så det blir nog dyrare om man har otur med sommarbränslet. Jag kommer nog att köra med vinterbrännolja hela året. Men jag har en tank på 2000 liter och det går aldrig i mera än 1900 liter när man fyller på, fast man har tankat i traktorn tills pumpen slutat ta upp mer bränsle. Agrimarket mister nog mig som kund också om de inte kör ut mindre än 2000 liter. Först stänger de den lokala affären och sen det här… 🙁
Jag har nåt diffust minne om att man får ut en aning mindre effekt ur motorn med vinterbrännolja än med sommarbrännolja, men jag är inte säker på att jag minns rätt. Hursomhelst, nån större skillnad är det väl knappast.
Jag kör April-Sptember med sommardiesel, byter bränslefilter och går över till vinterdiesel i Oktober, och det brukar funka! 🙂
Äldre traktorer som har bränsle retur till tank brukar det inte vara några större problem fast man blandar sommar och vinterbränsle. Nyare traktorer med elbränslepump har ingen retur och de går sämre med sommarkvalitet i kyla…
Jag fick för flera år sedan ett tips om att byta till vinterbränsle (före det fanns motorbränsle) i torken, detta för bättre effekt. Jag provade och det funkade. Varför vet jag inte, men numera kör jag med motor – vinterbränsle överallt året runt. Jag är trött på att byta bränslefilter just när det är som kallast och prisskillnaden är ändå så liten att det är värt att bli av med ett problem. Bara vinterbränsle hos mig nuförtiden alltså
För att spä på med ytterligare köld- och vätskerelaterat: hydrauliken slutade fungera på DB:n i går mitt i snöröjandet. Det är kanske inte första gången en DB har just sådana problem men det är inte roligare för det. Kan hända att det börjar bli för mycket vatten i oljan – efter en stund på tomgång och användande av blåslampa på strategiska ställen så började allt fungera igen och jag fick bort resten av snön också. Hmmm, det var dendär hydraulikvärmaren man skulle haft…