Den gågna veckan har innehållit endel traktorprovkörningar. Efter att ny importör började hantera Zetor i Finland har jag bara sett dylika på bild. I onsdags var det premiär för att kolla om dom finns på riktigt. Det ordnades provkörning av Zetor Proxima i Närpes och jag var förstås på plats. Dagen därpå kom Valtras 60-årsjubileumsutställning med möjlighet för provkörning till Vasa och även där var Bondbloggens egenhändigt utsända på plats.
Jag har ju tidigare nämnt att almanackan småningom säger 10 år sedan senaste traktorbyte, så det börjar vara småaktuellt. Däremot är det mera oklart vad det är som är aktuellt. Skall jag ersätta Zetor med en ny liten traktor eller Valtra med en ny större, eller möjligen göra på något annat sätt. Den frågan har inget svar ännu, men just därför är dylika provkörningstillfällen intressanta.
Zetorn var möjligen en liten besvikelse. I mina ögon skall Zetorn vara enkel, pålitlig och billig. Nu har den tydligen blivit ganska enkel och ganska billig. Förmodligen också ganska pålitlig. Knappkoppling, hydraulisk riktningsomkopplare och snabbväxlar kombinerat med en gammaldags hög/låg-låda och mekanisk hydraulik, det blir mest bara en konstig vattvälling. Det känns lite som en gammal öst-traktor som skall gå på maskerad utklädd till en Ferguson.
Klart är att priset talar till Zetorns fördel, 115 hästkrafter för 33.000, det är helt ok men långtifrån så billigt som det var förr i världen. 1989 betalade jag 13000 euro för Zetorn, visserligen lillare, som dom säger norröver.
Dagen därpå hängde jag på låset hos Valtra. Sex modeller på plats för provkörning. Bondbloggens utsända kände sig som en sexåring i en leksaksaffär. Överväldigad. Nu var egentligen allt omvänt jämfört med dagen innan. Tekniken utsökt, modellerna snygga och förarplatsen färdigt utfunderad – och priset fullständigt vansinnigt. Det var första gången jag stiftat bekantskap med Valtras nya Direct- och Versu steglösa växellådor och visst, det var en dröm att köra. Riktigt riktigt bra, men priset är nog svårt att motivera. Speciellt för dom steglösa modellerna.
Motsvarigheten till min Valtra finns kvar, det skulle då bli N101 hi-tec, en fin traktor även det. Den är väl den som skulle ligga närmast till vid en affär, men ändå, visst kändes den lite efterbliven jämfört med N141 Versu.
Förbaskade provkörningsdagar. Dylika skall man hålla sig från. Man blir bara vriden i huvudet och får ett habegär som inte är förankrat i någon som helst verklighet.
Sedan är det ju så mycket annat som skulle behövas. Bygga värmecentral, byta fönster på boningshuset, byta såmaskin, traktor, betala ett avlopp som jag inte beställt, bygga gårdsverkstad, betala brännoljeräkningar etc etc.
Jag säger som tandläkaren “Ack så många hål och ack så lite amalgam”
Jo den nya Zetor Proximan verkar helt åkej, isynnerhet priset. Lantbruksteknikgurun i Sverige, Anders Nilehn har också provat nya Proximan: http://www.nilehnteknik.se/?p=3045
Kul med bondeblogg!:D
He-he, jag som är en grym bakåtsträvare gillar bara de gamla Zetormodellerna.
Och så ser de nya traktorerna utan näsa helt fjantiga ut – inte kan man köra med en sådan :-).
förvisso, en 25A har ju sina sidor och sitt ljud…
Personligen är jag lite svag för just Proximans kombination av gammalt och nytt; modern snabbväxel och riktningsomkastare och resten mekaniskt. Bara så mycket lullull som absolut krävs.
Haha – och en annan gjorde just en stor modernisering av maskinparken då den hyttlösa 60-talstraktorn byttes till en 80-talare med dubbelt fler hästar! Det motsvarar väl att en “riktig” bonde köper en Versu…
Tack tack för läxan jag just lärde mej… dvs att inte dricka kaffe o läsa bondbloggen samtidigt. “öst-traktor på maskerad utklädd till Ferguson” gjorde att kaffet hamnade på tangetbordet iställe för i magen 🙂
Byt INTE bort Zetorn iallafall. Gammalt=BÄST. Nyare än -95 behöver det absolut inte vara.
Det är inte aktuellt jag lovar! Alternativen är:
Byta Valtra mot en ny Valtra i något större storlksklass
Köpa en mindre traktor (typ A Valtra) och pensionera Zetor
Behålla Både Valtra och Zetor, pensionera Zetor och köpa en billig nyare traktor med typ 130 hk.
Inget av detta BEHÖVER göras, men vid ett byte få det ju inte bli för stor mellanskillnad mellan gammalt och nytt.