Vecka 8 var montörerna från fabriken här igen för att åtgärda några små brister. Vår installation ansågs krävande då vi har så många olika produkter som skall tvättas och sorteras och det har medfört att allt inte riktigt fungerat till min belåtenhet. Men fabriken har verkligen varit mån om att allt skall fungera så deras “after sales” är jag mycket nöjd med. I och med att det var sportlov följande vecka hade vi det lite lugnare då många storkök var stängda så servicestoppet hade inplanerats med tanke på det.
Många gånger ställer man sig ju lite tveksam till att köpa utrustning lite längre ifrån och man försöker ju också gynna inhemska produkter så långt det är möjligt, det anses ju lättare att få service och reservdelar på så vis. I det här fallet fanns dock inga inhemska alternativ och när jag haft problem, som ju alltid uppstår när man tar nya maskiner i bruk, har servicepersonalen välvilligt hjälpt till även de gånger när normal arbetsdag tagit slut och dom gått till puben. Språket kan ju medföra lite problem men för egen del löper engelskan nästan bättre än finskan och deras försäljare för Norden är svensk så till honom kan man ju vända sig om det kärvar till sig. Min tidigare anläggning kom också från samma leverantör så helt främmande har det inte varit.
Lite finländsk matkultur har montörerna fått stifta bekantskap med i och med att frugan ordnat med lunch, förutom den finländska husmanskosten lät vi dem testa på lite specialiteter också. “Wilkie” och Kevin har monterat anläggningar världen över och säkert fått äta både ett och annat men memma var en ny rätt som dom inte smakat tidigare. Till först undrade dom nog om det var någon form av vidareförädling av det slam som uppstår vid rotfruktstvättningen 🙂
Tillverkaren tyckte att den lösning vi planerade i över ett halvt år var intressant och ville gärna presentera den på sin hemsida då det i Norden och öst-Europa finns efterfrågan på dylika anläggningar. I mellan- och väst-Europa är odlingarna mer specialiserade och betydligt större anläggningar efterfrågas där.
Presentationen på engelska hittar ni i följande länk: pressinfo
Och ännu några bilder finns på agentens hemsida http://www.odensbacken.com. Imponerande anläggning minst sagt. Fasar för kostnaderna dock. Har själv skickat en bränd styrdator till en automatvåg till Tong, en ny kostar 2700 euro men hoppas de byter ett kretskort för kanske halva priset.
blir det nån rapport från vasaloppet…
Dagens anläggningar har tendens att innehålla mer elektronik än de gamla och visst innebär det större risk för dyra reparationer då ingen riktigt vet var felet ligger. Oftast blir det att byta hela kretskortet eller styrenheten trots att det endast är en liten billig del som är trasig. Här packar vi fortfarande för hand så inga problem med automatvågar 🙂 Men visst står en automatvåg på önskelistan för det är nog påsningen som begränsar kapaciteten nu. Problemet är bara att hitta nåt ekonomiskt sett realistiskt alternativ då vi oftast packar små serier av olika produkter.
Vad gäller elektroniken så är det väl nog fukt och åskväder som är de största farorna?
Mjaa, om intresse finns så kan jag väl försöka få ihop någon rad…. även om det här i huvudsak är tänkt att vara en bondblogg och inte en skidblogg 🙂 Vi ska se om någon fler efterlyser Vasaloppskommentarer…….så kanske 🙂