Livet på landet i Solf, Ytterholm, Yttermark, Heisala och Hindersby
Lördagsmys med förhinder.
Tanken var att tillbringa lördagskvällen på planteringsmaskin tillsammans med frugan och yngsta dottern för att plantera lite blomkål och broccoli inför det utlovade regnet. Mysfaktorn hann inte infinna sig innan det blev ett abrubt avbrott i det roliga 🙁 Avbrottet förorsakades av ett axelbrott på planteringsmaskin så i stället för mys blev det att skruva maskin. Axeln som hjulet är fäst vid går direkt in i hydraulmotorn och brottet sitter nära själva motorn så svetsning kan bli lite besvärlig utan att demontera motorn. Hur som helst så är gården full med plantor som skall planteras så en snabb lösning är vad som eftersträvas vilket inte är så lätt sent en lördagskväll. Typiskt 🙁
Sände just ett MMS till importören för att förbereda en eventuell beställning av reservdelar, men har inte fått svar.
Lite regn får vi nu just och det gör ju gott åt det som vi hann plantera i alla fall 🙂
20.6 Mera bilder:
Författare: Christer
Har sysslat med odling sen jag tog de första stegen ut på åkern för att granska om "groddan ha komi opp". Fårfarmare var jag i ett 15-tal år efter att som 9-åring köpt en betäckt tacka för barnbidraget. Utbildade mig till trädgårdsmästare och jobbade 10 år som arbetslärare på trädgårdsskolan vid Korsholms skolor innan vi år 1988 köpte gården här i Långmossen. Gården har sen dess specialiserat sig på odling av grönsaker på friland men vi odlar också spannmål samt bedriver skogsbruk. På senare tid har gården, på förslag av våra amerikanska släktingar, kallats FinneFarm och och numera med tillägget db (dödsbo) efter fru Eivors bortgång hösten 2019. Ett familjeföretag som sysselsätter mig, äldsta och yngsta dottern på heltid samt mellandottern på deltid. Min son som lämnade oss i augusti 2009 jobbade också på gården vid sidan om sitt jobb som skogsmaskinsförare. Ännu en tragisk händelse drabbade oss i juli 2010 då vår produktionsbyggnad brann ner till grunden. Vi har nu byggt upp byggnaden igen och återanskaffat en stor del av inventarierna men ännu fattas en del maskiner för spannmålsodlingen och skördemaskin för grönsakerna. Mina inlägg här på Bondbloggen färgas säkert av dessa tragiska händelser eftersom de starkt påverkar det vardagliga arbetet men försöker ändå beskriva livet här på gården i en positiv anda.
Visa alla inlägg av Christer
15 reaktioner till “Lördagsmys med förhinder.”
Troligen för svagt byggd. Jag hade länge problem med framaxlen på MF165 som vi använder för vårharvning. Spindeln brast med jämna mellanrum då hjulena slog mot tiltorna så jag har en stor samling avbrutna framhjulsspindlar. Sedan bytte jag hela framaxeln till MF185 och det har hållit tills vidare.
I torsdags så brast fästet till ena dubbelhjulet som gav sej iväg på egen hand men det var till all tur efter sådden så nu har jag tid att svetsa det i lugn och ro.
Använder man maskiner så går de sönder förr eller senare …
Paniklösningen nummer ett brukar bli att kila pendelaxeln i dylika styrnavshaverier/punkteringar. Men det verkar vara klena grejor så man får väl bara två knäckta axlar då…? Gäller att plugga slangarna förstås och vara medveten om att hydrostaten går lite fortare med en hydraulmotor mindre att dela oljan på…
Joo Nisse, inget håller för evigt hur starkt den än är gjort. 🙁
Nu är spindeln svetsad och monterad igen, mågen som jobbar som svetsare på ett metallföretag offrade tålmodigt några timmar av sin söndag med att svetsa bit för bit för att inte värma upp axeln för mycket. Nu hoppas vi den håller en tid. Brottet hade nog uppkommit tidigare för en del av brottytan var rostig, svagaste punkten verkade vara där spår för ögonlockskilen var urfräst. Lite glapp kanske också har funnits, trots att spindeln är konisk, så vridmomentet från drivningen har kanske tröttat ut materialet. Får väl vara glad över att det inte hände på vägen då maskinen inte kan bogseras. Det här får väl räknas höra till olyckskontot, och maskin har ju gått bra i 1200 timmar.
Vad gäller de avbrutna ventilerna på däcken till bevattningsmaskin luktar det nog lite sabotage, men jag har ju kanske gått lite hårt åt snöskoterförarna i media så jag får väl stå mitt kast. Hade denna vinter märkt ut var slangarna fanns men det oaktat hade de kört över slangarna även i år. Inga större skador uppstod dock denna vinter annat än att bevattningen försenades ett par dagar i väntan på ventilerna. Men jag blir nog inte lätt att tas med den dag det kommer förfrågningar om skoterleder på mina marker :/
-> Bond77: Det där hann jag tänka på också, men det kan som du skriver leda till nya problem, nu hände olyckan på åkern så maskin fick stå tills den var reparerad. Drivningen är skild för fram och bakaxeln med 2 pumpar och en hydraulmotor per hjul. Kan ju bli lite knepigt med ett hjul som snurrar snabbare än de andra om man pluggar en motor……. angående övriga funderingar se mitt inläggssvar till Nisse.
He-he, vi har kört en hel del på tre hjul med MF165 då framhjulsspindeln brustit. Farsan hade en träkil med i traktorn så det bara var att slå in den vid framaxelns fäste så traktorn inte gick så sned …
Nog har det gjorts många snabbreparationer under årens lopp.
-> Nisse: För ordningens skull får jag tyvärr meddela att spindeln höll så pass länge att jag fick broccolin planterad, men nu står den på tre hjul igen 🙁 Tänkte försöka ta hem eländet på tre hjul med hjälp av kil men maskin är för framtung så den stöp på näsan. Den får nog stå där nu som ett momument över alltings jä….het tills jag får den reparerad. Konstaterade att det fanns en massa småsprickor i axeln som vi inte observerade då när vi svetsade. Får ta ny fart i morgon när folk kommmer i jobb. Semestrarna borde väl inte totalt ha lamslagit verksamheten ännu så att det går som i fjol när jag hamnade att vänta 5 veckor extra på kylmaskin. Jag i min enfald förstod ju inte att plussa på 5 veckor semester till den 7 veckor långa leveranstiden som fabriken meddelat.
Svetsningsförsök nummer 2 håller tillsvidare 🙂
Att svetsa och kyla om vartannat för att undvika att packningarna bränns kan dock leda till materialet härdar på oönskat sätt så en ny motor blir det väl nog att skaffa hem till lagerhyllan. Sände en förfrågan till fabriken i Italien och en hydraulikkomponentsleverantör här hemma. Italienarna ringde upp en timme senare och undrade om det gick att få fram mera information om motorn, tyvärr finns inga märkes- eller modellbeteckningar endast några noteringar i gjutgodset. Är det någon av läsarna som känner igen motorn från bilden skulle jag vara tacksam för information. Jag kompletterar inlägget med mera bilder……….
På bilden som visar motorns gavel finns det en plåt fastnitad i centrum av motorn. Är det möjligtvis en dataskylt som blivit övermålad?
Tack Olav: jag hade själv också tittat på plåten men tyckte inte att jag såg nåt speciellt. Skrapade hur som helst bort färgen och du hade rätt det fanns en del information där. Lägger upp ytterligare en bild så får vi se om det “nappar”.
Inlägget uppdaterat med bild på typskylt. Kanske är det lättare att få fram information nu. Enligt maskinleverantören tillverkas inte motorn längre man kan finnas i nåt gammalt lager. Håller tummarna för att så är fallet.
Joo Kalle, det där hittade jag också. Det börjar brännas 🙂
Ser ut som en ganska vanlig hydraulmotor. Fastsättningsflänsar och axeldimensioner brukar följa vissa standarder, det går antagligen att hitta en motor av annat märke än Parker som passar. Någon lokal hydraulikfirma kan säkert hjälpa om du inte får tag i någon motor via leverantören. I Vasa finns ju exempelvis Lakeuden hydro som har en hel del på klart angående hyfraulik.
-> Stefan: Har pratat med chefen i Vasa och han menade att det nog borde gå att få tag i en motor men först skall det firas midsommar…….. jag förklarade att det nog är lite bråttom så han lovade prioritera ärendet…..vi får se? Största problemet är att detta är en av fyra motorer så en motor av annat märke eller modell bör ha snarlikt prestanda för att det hela skall fungera.
På denna adress kanske de kan hjälpa. Parker Hannifin OY
Troligen för svagt byggd. Jag hade länge problem med framaxlen på MF165 som vi använder för vårharvning. Spindeln brast med jämna mellanrum då hjulena slog mot tiltorna så jag har en stor samling avbrutna framhjulsspindlar. Sedan bytte jag hela framaxeln till MF185 och det har hållit tills vidare.
I torsdags så brast fästet till ena dubbelhjulet som gav sej iväg på egen hand men det var till all tur efter sådden så nu har jag tid att svetsa det i lugn och ro.
Använder man maskiner så går de sönder förr eller senare …
Paniklösningen nummer ett brukar bli att kila pendelaxeln i dylika styrnavshaverier/punkteringar. Men det verkar vara klena grejor så man får väl bara två knäckta axlar då…? Gäller att plugga slangarna förstås och vara medveten om att hydrostaten går lite fortare med en hydraulmotor mindre att dela oljan på…
Joo Nisse, inget håller för evigt hur starkt den än är gjort. 🙁
Nu är spindeln svetsad och monterad igen, mågen som jobbar som svetsare på ett metallföretag offrade tålmodigt några timmar av sin söndag med att svetsa bit för bit för att inte värma upp axeln för mycket. Nu hoppas vi den håller en tid. Brottet hade nog uppkommit tidigare för en del av brottytan var rostig, svagaste punkten verkade vara där spår för ögonlockskilen var urfräst. Lite glapp kanske också har funnits, trots att spindeln är konisk, så vridmomentet från drivningen har kanske tröttat ut materialet. Får väl vara glad över att det inte hände på vägen då maskinen inte kan bogseras. Det här får väl räknas höra till olyckskontot, och maskin har ju gått bra i 1200 timmar.
Vad gäller de avbrutna ventilerna på däcken till bevattningsmaskin luktar det nog lite sabotage, men jag har ju kanske gått lite hårt åt snöskoterförarna i media så jag får väl stå mitt kast. Hade denna vinter märkt ut var slangarna fanns men det oaktat hade de kört över slangarna även i år. Inga större skador uppstod dock denna vinter annat än att bevattningen försenades ett par dagar i väntan på ventilerna. Men jag blir nog inte lätt att tas med den dag det kommer förfrågningar om skoterleder på mina marker :/
-> Bond77: Det där hann jag tänka på också, men det kan som du skriver leda till nya problem, nu hände olyckan på åkern så maskin fick stå tills den var reparerad. Drivningen är skild för fram och bakaxeln med 2 pumpar och en hydraulmotor per hjul. Kan ju bli lite knepigt med ett hjul som snurrar snabbare än de andra om man pluggar en motor……. angående övriga funderingar se mitt inläggssvar till Nisse.
He-he, vi har kört en hel del på tre hjul med MF165 då framhjulsspindeln brustit. Farsan hade en träkil med i traktorn så det bara var att slå in den vid framaxelns fäste så traktorn inte gick så sned …
Nog har det gjorts många snabbreparationer under årens lopp.
-> Nisse: För ordningens skull får jag tyvärr meddela att spindeln höll så pass länge att jag fick broccolin planterad, men nu står den på tre hjul igen 🙁 Tänkte försöka ta hem eländet på tre hjul med hjälp av kil men maskin är för framtung så den stöp på näsan. Den får nog stå där nu som ett momument över alltings jä….het tills jag får den reparerad. Konstaterade att det fanns en massa småsprickor i axeln som vi inte observerade då när vi svetsade. Får ta ny fart i morgon när folk kommmer i jobb. Semestrarna borde väl inte totalt ha lamslagit verksamheten ännu så att det går som i fjol när jag hamnade att vänta 5 veckor extra på kylmaskin. Jag i min enfald förstod ju inte att plussa på 5 veckor semester till den 7 veckor långa leveranstiden som fabriken meddelat.
Svetsningsförsök nummer 2 håller tillsvidare 🙂
Att svetsa och kyla om vartannat för att undvika att packningarna bränns kan dock leda till materialet härdar på oönskat sätt så en ny motor blir det väl nog att skaffa hem till lagerhyllan. Sände en förfrågan till fabriken i Italien och en hydraulikkomponentsleverantör här hemma. Italienarna ringde upp en timme senare och undrade om det gick att få fram mera information om motorn, tyvärr finns inga märkes- eller modellbeteckningar endast några noteringar i gjutgodset. Är det någon av läsarna som känner igen motorn från bilden skulle jag vara tacksam för information. Jag kompletterar inlägget med mera bilder……….
På bilden som visar motorns gavel finns det en plåt fastnitad i centrum av motorn. Är det möjligtvis en dataskylt som blivit övermålad?
Tack Olav: jag hade själv också tittat på plåten men tyckte inte att jag såg nåt speciellt. Skrapade hur som helst bort färgen och du hade rätt det fanns en del information där. Lägger upp ytterligare en bild så får vi se om det “nappar”.
Inlägget uppdaterat med bild på typskylt. Kanske är det lättare att få fram information nu. Enligt maskinleverantören tillverkas inte motorn längre man kan finnas i nåt gammalt lager. Håller tummarna för att så är fallet.
http://tinyurl.com/blmnbv7
http://www.parker.com/literature/HY30-3213-UK-Torq.pdf
Joo Kalle, det där hittade jag också. Det börjar brännas 🙂
Ser ut som en ganska vanlig hydraulmotor. Fastsättningsflänsar och axeldimensioner brukar följa vissa standarder, det går antagligen att hitta en motor av annat märke än Parker som passar. Någon lokal hydraulikfirma kan säkert hjälpa om du inte får tag i någon motor via leverantören. I Vasa finns ju exempelvis Lakeuden hydro som har en hel del på klart angående hyfraulik.
-> Stefan: Har pratat med chefen i Vasa och han menade att det nog borde gå att få tag i en motor men först skall det firas midsommar…….. jag förklarade att det nog är lite bråttom så han lovade prioritera ärendet…..vi får se? Största problemet är att detta är en av fyra motorer så en motor av annat märke eller modell bör ha snarlikt prestanda för att det hela skall fungera.
På denna adress kanske de kan hjälpa. Parker Hannifin OY
Telefon 0207532500