Dom som känner mig – både i verkligheten och kanske även via bloggen – börjar vid dethär laget veta att jag är själva förlagan till gubben som sitter i stugan och gnäller om att det var bättre förr. Och visst, i mångt och mycket tycker jag nog också det, men visst finns det undantag. Ofta har jag sagt att det bara är sjukvården som gått framåt, men i höst har jag åtminstone fått se att det nog finns ett område till som på senare tid åkt rutchkana från stenåldern till framtiden.
Belysning
När jag var “liten” eller möjligen “yngre” gillade jag att jobba i mörker. Det var något spännande att få sitta ensam på slätten och plöja en höstkväll i H4-ljusens sken. Det gick bra medan ögonen var lika unga som sinnet men idag har det förändrats lite så ögonen hänger inte riktig med, speciellt inte i mörker. Detta har gjort att jag de senaste 10 åren undvikigt att jobba i mörker, kanske inte så mycket för att det inte gått som för att det känts lite otryggt när man inte haft helt koll på vad man sysslar med.
På senare år har ju marknaden fyllts med nya belysningar, både LED och Xenontekniken har ju funnits en tid men har varit både dyr och – som jag trott- överskattad. Dessutom har Xenonlamporna varit lite svårmonterade eftersom deras elektroniska tändsats har varit monterad utanför lamporna och kabeln mellan denna och lamporna har dugt till att lyfta en U-båt med.
Nu har i alla fall produktutvecklingen gått till det att lamporna har blivit mindre, något billigare och har integrerad tändsats. Så inför plöjningen kom jag mig för att uppgradera lyset på Valtra med LED ljus bakåt och Xenonljus framåt. Att jag valde olika typer av lampor var helt i testsyfte, det fanns ingen tanke i övrigt om det.
Resultatet tog mig i alla fall totalt på sängen. Det handlade inte om förbättring, det handlade om en total förändring. Nu blev det helt plötsligt möjligt att jobba i mörker igen. Egentligen var det mitt i allt ingen större skillnad på tid på dygnet eftersom sikten var lika bra dag som natt. Upplevelsen var faktiskt helt omvälvande och överträffade mina vildaste fantasier med flera ljusår. Det visade sig också att valet med LED-ljus bakåt och Xenon-framåt var helt rätt eftersom LEDarna lyser upp ett mindre område och gör det med “mjukare” ljus som gör att man lättre ser detaljer, medan Xenonljusen lyser upp ett mycket större område.
Nu skall vi dock erkänna att varkendera av dessa ljus hör till dom billigaste på marknaden och hela uppdateringskalaset gick på nästan 700 euro, men känns som värt varenda cent. För ett par dagar sedan när gödselleveransen kom körde jag in och staplade gödselsäckarna ovanpå varandra i lagret efter mörkrets inbrott, något som garanterat hade resulterat i minst en trasig säck om jag försökt göra det med H4-orna som satt på traktorn innan.
För någon vecka sedan kom också en bil till jobbet med Nordic xenonljus i fronten och efter provkörning konstaterade jag att samma sak gäller även för fjärrljus på bilar. Så där blir också en uppdatering aktuell så småningom.
Fast nu först skall all energi sättas på julbelysningen och där är det precis tvärtom. LED lamporna är av ondo jämfört med glödtrådslampor. Färgade går an, men dom vita ser ännu idag mera ut som en explosion än som en stämningsfull julgran.
Alltså avslutar vi denna gång med att säga som Alfons Åberg: “Var sak har sin plats”
Jo, lysdioder är definitivt framtiden – då de blir billigare. En viktig sak är också att de drar nästan en tiondedel så mycket ström. Till exempel på en skogsmaskin med ett tiotal lampor har det betydelse ifall lampan drar 1 A eller 10 A. Tio lampor på 10A betyder att generatorn skall vara av den stabilare modellen för att klara belysningen.
“Lågenergilampor” (som är lysrör med kvicksilver) skall man däremot inte köpa. Jag fattar inte vad idioterna i Bryssel fick för fel då de förbjöd glödlamporna men inte kvicksilverlamporna …
Arbetsljus får man numera för ca. 40 euro (IKH och Biltema) och de fungerar åtminstone lika bra som de gamla H-lamporna. Och håller mycket längre.
Jag köpte ett par av de 27 W LED lampor som IKH säljer i höstas, och de lyser riktigt bra. De är ju något billigare än de riktiga kvalitetslamporna och det märks i och med att man inte behöver tänka på att höra på radio när man använder dem. De dyrare lamporna har visst inbyggt störningsskydd.
Xenonljusens effektivitet kunde jag konkret ta del av då jag någon gång hälsade på Erik i skogen. Den här tiden på året utförde han ju arbetet i strålkastarljuset större delen av dagen och Erik menade att var skogen bra bottenröjd så var inte skillnaden så stor mellan dag och natt.
När han någon gång körde traktorn när det var mörkt så klagade han nog på den usla belysningen. Även bilarnas belysning kunde förbättras ansåg han så vi beställde en låda xenonljus från USA. Då för 4-5 år sen var xenonljusen minst hälften billigare där, nu har väl prisen jämnat ut sig något , tror jag. Tyvärr blev dom till traktorerna inte monterade genast så dom förstördes i branden, men bara jag kommer “på fötterna” igen så är nog ljusen en av de saker som skall fixas. Nu blir nog arbetsdagarna något förkortade då man lite drar sig för att jobba i mörkret, de e ju liksom inte lika roligt……längre 🙂
Nisse har rätt, i Bryssel märker man inte skillnad på Idiot och Ingenjör. Har haft ett antal “rätt billiga” energisparlampor som inte hållit ens en fjärdedel av den tiden motsvarande glödlampor gjort, men för samma pris hade jag köpt mer än 10 glödlampor! Båda blir dessutom svagare med tiden, men det märks mer i lågenergirören som svartnar anefter, och deras “jämförelse” i watt med glödlampor kontra ljusflöde är mer reklam än sanning. För att inte tala om tändningen, som för vissa påminner om en diesel i -40 grader…
Man tycks inte heller i Bryssel veta att Finlands luft i regel ligger under 20 grader sgs hela året, så litet värme vill vi också ha, isynnerhet under den mörka vintern. Att vi eldar litet kol mer för värmens än elektricitetens skull har också gått dem förbi. Men vi får väl tre kärnkraftverk till snart så vi kan belysa hela landet natt och dag, eftersom deras sammanlagda effekt blir mer än dubbelt vad vi idag förbrukar – om de inte är lika tröga i portgången som Olkiluoto 3 förstås och Domedagen kommer först!