Full vinter med rejäl kyla verkar Nisse ha. Här på plattlandet har vi just ingen snö och som lägst har temperaturen just och just tangerat -12°C.
En halvannan vecka med minusgrader utan snö betyder att tjälen tar sitt grepp om jorden och plöjningen ser nog ut att lämna på slarv till våren. Jag har ännu inte satt ut mina tjälmätningsrör så exakta värden har jag inte att tillgå men uppskattar att vi fått en 15 cm tjäle redan och det blir antagligen att svettas lite med järnstången innan de rör som jag tar upp på våren är jordade igen.
Det blev också så snabbt kallt att jag inte heller hann tvätta av redskap och maskiner då packhallen har varit upptagen med tvätt, sortering och paketering av purjo och andra grönsaker. Normalt brukar det om höstarna gå att tvätta utomhus och köra in maskin i hallen över natten för att torka innan de sätts i vinterförvar.
Att en del sysslor man normalt brukar utföra i väntan på vintern blivit ogjorda betyder förstås inte att man är sysslolös. Jag har faktiskt inlett skogsarbetet med att röja lite längs åkerkanter och dylikt, mest för att se att utrustningen fungerar samt att avverkningstekniken är i behåll efter sommarvilan. Och så har jag kört lite entrepenadkörningar med slyröjaren som jag lovat tidigare i höstas. Det gick faktiskt riktigt bra att köra nu när det var närmare tio minusgrader, stelfrusna buskar och ris rent av pulvriserades trots något slöa bett. Många markägare har efter augustiregnen förstått att vattnet rinner bättre i putsade vattendrag.
Kylan gav också möjlighet till snötillverkning så senaste lördag lastade jag lite konstsnö för att få skidspåret i skick och jag har också tagit tillfället i akt att inleda skidsäsongen Det är inte ofta man har möjlighet att i hemknutarna inleda skidsäsongen till farsdag och jag har några skidäventyr inplanerade för säsongen så man är glad över att få varva skogsarbetet med lite skidåkning. I den här åldern verkar det dessutom krävas mera träning för att komma i form.
Just nu som jag skriver detta kommer det rejält med stora snöflingor så kanske det lilla snötäcke vi har består en tid trots att det utlovats en varmare period nu framöver.
Här har tillbringats tid med att rensa nackdiken. En förutsättning för att täckdikningen ska funka är ju att vattnet har någonstans att ta vägen. Gått hyfsat hittills trots kylan, men nu har dikeskanterna frusit och jag
vill helst bara putsa ur bottnen och lämna kanterna orörda så de inte rasar senare. När kanterna fryser vill
det gärna nu som då följa med lite. När så termometern började närma sig nollan idag så började jag flytta
kompost från farmarnas komposteringsplatta så att transportdelen ska vara avklarad till våren när det annars
är bråttom. Blev att blåsa av manövern vid ½7 tiden när tidernas snöoväder anmälde sig helt plötsligt. Även
vid klart väder med god sikt är ju traktorn en bromskloss i trafiken men när det snöar och sikten är nästan
0 blir man förundrad över vilka galenpannor det finns och hur låg självbevarelsedriften kan vara för vissa.
Utlovas milt väder nu några dagar och då gäller det ju att passa på och fortsätta. Bättre om inte så mycket
fryser fast i vagnen! Rent praktiskt, hur funkar tjälmätningen som du Christer pysslar med och vi med intresse får information om? Rör ja, men resten då?
Joo det finns att “pynja” med. Erik och jag körde en dikesvall vid rörläggning av ett utfall i mellandagarna för ca 10 år sen då det var minusgrader. För att undvika att lasset frös fast blandade jag lite salt i varmvatten som vi med hjälp av sprutkanna spred ut över flakbottnen vid behov. Det fungerade riktigt bra och behövdes inte mycket heller.
Galenpannor i trafiken finns det gott om och det verkar som om varje sekund man kommer snabbare fram är viktigare än livet själv, man har sett ett och annat under åren. Borde skaffa en sån där actionkamera för att föreviga alla eskapader. Kan man undvika att köra i dåligt väder är det säkert uppskattat av medtrafikanterna och bra för självbevarelsen. Det har kommit 5 cm blidsnö här sen jag skrev inlägget men nu verkar det ha avtagit för denna gång.
Tjälmätningarnas utförande tror jag att jag har skrivit om tidigare……. ska se om jag hittar inlägget……
Här verkar jag i början av min bloggarkarriär ha redogjort lite för hur det går till http://www.bondbloggen.fi/2011/04/snolinjematning/
Jag kan väl försöka komplettera information lite om jag hinner i samband med att jag sätter linjen i skick inför vinterns mätningar……. så “stay tuned” som dom brukar säga 🙂
Nu god natt……..
En riktig bonde hade nog satt grimme under tak innan man dragit på sig skidorna 😉 men såna blir det mindre och mindre av.
Min erfarenhet som chaufför av höstarnas första snöfall. Då skall plötsligt hela familjen och några till ut på vägen med hundar pulkor slädar och barnvagnar, flera i brädd.
När hälften av bilisterna hade sommardäck och ingen chaufför ännu hade vinerföret påslaget i ryggmärgen.
Sedan det varit halt några gånger så anpassas farten och medvetenheten stiger.
Sådant här borde skolorna och polisen tala om men det är bara första skoldan för ettorna som är farlig, snö och halka nämns aldrig. Reflex någon gång.
Nåå, jag tänkte rengöra och smörja in den innan jag sätter den för vinterförvaring så det blir att vänta på varmare dagar…… ser lovande ut till veckoslutet kanske efter att lite regn blött upp den fastfrusna jorden. Det är förövrigt ont om förvaringsutrymme så maskinerna placeras helst in i den ordning (eller egentligen i motsatt ordning) som de kommer att användas nästa säsong.
Vägbelysningen är nog största boven till att reflex inte används längre, folk tror dom syns då dom ser.