Ja, åhå… och mycket andra välvalda ord sa jag när jag öppnade högerdörren och möttes av glas över hela hytten…
Ja, ni som haft en spräckt ruta vet hur kul det är…
Jag har fått byta någon dörr på Jonte förut nog… En gång körde pappa in i fårhuset med högerdörren öppen… De är inte så stora dörrar på fårhuset att man kan göra det… så det small! Jag som va bakom fårhuset hörde smällen och gick för att se … “Åhå…” sa pappa, och så va det bara sopa, dammsuga glassplitter och byta dörr. Men, de är ju inte direkt konstigt att dörren far i miljoner små bitar om man lämnar den öppen och kör in i någonting. Den här gången vet jag inte när vänsterdörren pangat. Jag ställde Jonte utanför fårhuset som jag brukar. Två dagar senare hade dörren spruckit i några miljoner små bitar.
?
Gissa om jag blev förvånad! Men, jag har förstått att jag inte är ensam om upplevelsen att mitt i allt ha glas kringom i hytten. De lär ska kunna hända att de bara smäller!?
Någon i annan som varit med om liknande? Att en dörr, eller ruta bara smäller utan att någon/någonting ens är i närheten?
Att en ruta smäller av stenskott, eller när man kör och de ruskar om, eller liknande, det är ju ok, men att ställa traktorn en dag, och två dagar senare är rutan pangad. Och skulle jag helst ha kört me nån annan maskin i närheten, eller … Någonting som skulle ha kunnat orsaka att rutan smällt, men, den sto ju dessutom med vänsterdörren “bakåt” alltså bort från vägen och huset…
Ja, jag begriper ingenting. Men, va är det där att stå och försöka förstå, det är bara att byta ruta och köra igen 🙂
En riktig bonde har väl nog kört sönder närmare 10 rutor under en karriär. Minns bara Fiatens dörruta kostade 180€ och J-D,ns 1800€. J-Ds dörrgångjärn är dessutom svår att justera något, att få dörren tät efteråt.
JD har så dyra delar ett jag aldrig kör i skogen med den. Det gör jag med valtran den sista marktraktorn som de sålde. Alltså köpte i mark och betalade i €
Valtrorna hade som barnsjukdom efter min, att rutorna gick sönder när man tvättade traktorn eller strax efteråt. Någonting med spänningar eller efterspänning i glaset. Har inte hört någonting på senare år kanske de fixat det.
Rutorna är gjorda att bli i tusen bitar annars kunde man skära huvudet eller foten av sig.
Visst har jag plockat glas många gånger. Speciellt då man kör i skogen så händer det då och då. Men jag har aldrig varit med om att nån ruta spruckit spontant. – det har alltid varit mitt eget fel.
Det står ett ämbar med glasbitar i verkstaden. Jag borde tömma det förrän nästa ruta spricker …
Förmodligen är det just spänningar i glaset, kanske tillsammans med temperaturväxlingar? Men teoretiskt så kulle väl någon fågel kunna flyga in i rutan också!
Förra torsdags sprängde en sidoruta på min bil när den stod parkerad vid min arbetsplats. Där rör sig visserligen en del annan trafik så ett stenskott eller liknande är väl trolig orsak, trots att bilen stod parkerad mellan två andra bilar. Det är sånt som händer, men någon humörhöjande effekt har det ju inte direkt!
ja ha vari med om att jd dörr går sönder avsei själv.troligen berodde de på att vi använde gamla tätningen som de kanske blev glasbitar kvar när vi knacka den på plats.
Framrutan har spruckit 2 gånger på vår Valmet 6000 serie, säkert pga spänningar.
Jodå.
Hörde bara ett gevärsskott och ett konstigt rassel. Jag förstod ingenting, men J D:s vindruta
var i miljoner bitar och jag ca1400€ fattigare. Traktorn hade stått oanvänd i ca 1 dygn.
Bekant bild just i dag; slängde med tre klabbar i skogsgripen rakt i sidorutan, som inte höll. Dålig kvalitet på glaset? Ett elände att städa bort, till och med skärvor i kaffeväskan!
Jovisst, en bakruta kom in när en sten kom in i hytten vid körning med rotorslåttermaskin. Det är flera år sen men nu som då kommer det fortfarande glasbitar fram undan sitsen.
Finns ju plexiglas som alternativ men de blir lätt repiga och gulnar med tiden.
Och joo, dörrglaset tryckte frugan ut med baken i en gupp när hon var in i hytten för att se vad jag höll på med. Rutan föll till marken men jag undvek att köra över den så den höll, bara att trycka på plats igen -Fiatkvalite´- 🙂
Jag har börjat sätta polykarbonatskivor i stället för de glasrutor som går sönder. Polykarbonat är ca. 40 gånger tåligare än plexiglas (akrylplast) som i sin tur är bättre än härdat glas. En 2 mm skiva på 125×100 cm kostar kring 40 euro så det är en helt annan klass än 1300 euro …
Polykarbonat är lätt att bearbeta och kan t.o.m. kallbockas. Men jag bygger om hytten där det krävs bockade glas (ren idioti av konstruktörerna). John Deere har jag aldrig kunnat tåla – de har alltför mycket lösningar som kräver dyra reservdelar. Så jag håller mej till Belarus som kan repareras i skogen bara man har yxan med sej :-).
Hur är det möjligt att John Deere framrutan kostar 1400 euro ? Kostar andra märken lika mycket ?
10 rutor på en karriär? Jag börjar bli ganska nära min kvot då, jag har väl 2 eller 3xjonterutor, en Ford bakruta, en Ford dörr, och en zetorruta.. Eller va de två… och då är jag kanske inte ens halvvägs i min bonde karriär… Eller vem vet… iallafall lär jag nog hinna få min kvot fylld med denhär takten, även om jag inte riktigt kommer ihåg, och kan räkna exakt antal rutor ☺ Det ska bli intressant att se vad denhär rutan kommer att gå löst på, återstår att se, men någå tusenlappar va de ju int frågan om. Eftersom de inte hade just den dörren hemma i butiken, måste den beställas, och då kunde priset lite variera hur snabb leveransen sku vara. Någon sorts spänning, väderomslag… någonting sådant måste det väl vara… Men, nog är det ju “lite B” att en ruta kan spricka, sådär utan vidare bara…
En varning:
Köp INTE “plastglas” (styren-akrylnitril) från Biltema ! Jag köpte en skiva till gamla MF165 i stället för originalbakrutan som är ganska liten på den. Det är skräpmaterial som lätt spricker och inte alls är “lättbearbetat” som man påstår i reklamen. Mycket sämre än polykarbonat som jag använt också. Den finns ännu kvar och får vara där tills den spricker men sedan sätter jag in polykarbonat i stället.
Måste byta även gummilisten. Limmet var så starkt att det inte gick att få loss glasbitarna från den
utan att den förstördes. Monteringen tog 2 man över en timme. Inte enkelt hantera en glasruta på
2 kvadrat med urtag för motorn, liknar nästan ett par byxor.
Har också varit med om att fordens bakruta hade blivit förvandad till spindelnät av sig själv på gården.
Den gången hade det varit kallt så jag skyller på spänningar och temperaturväxlingar, men man vet ju aldrig. Det bara händer ibland.
Nisse: Vilket märke / leverantör är det på dina polykarbonatrutor? Bytte ut någon söndrig ruta på min gamla IH för ett år sen. Det var någon IKH-skiva jag sågade till av. Kallades nog polykaronat och var i alla fall mycket lättare att jobba med än gammaldags plexi. Annars bra, men nog upplever jag att de repas väldigt fort. Vet att det finns bättre sort, men då blir de ju dyrare också. Detta var 5mm tjock ruta, som motsvarade det gamla sekurit-glaset.
Jag köpte en polykarbonatskiva från Etola (ETRA) i Vanda men det finns ETRA över hela landet. Och det finns flera olika kvaliteter. En del är glasklara, andra inte. En del har hård yta på ena eller bägge sidorna. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilken kvalitet jag köpte men den har hållit väldigt bra (inga repor).
På en oljegrusväg körde jag för snabbt med Zetorn, traktorn gick i en gupp, dörren flög upp och lossnade och föll i oljegruset – i max Zetorfart. Jag stannade, gick och hämtade dörren, hängde den tillbaks och fortsatte. Båda rutorna höll. Det är bland annat därför jag gärna kör Zetor