Fy Fiat, fy !

Efter en lång kamp med fastrostade muttrar på helt omöjliga ställen lyckades jag äntligen få bort växellådan på Fiat Ducato. Och det var värre än jag kunnat tro … De ärans förbenade typerna som byggt bilen hade satt in ett lager av PLAST som trycklager !

Den svarta klimpen är plasten som smält ned till oigenkännelighet. Varför i all fridens namn de har satt in ett sådant skräplager där det är ett stort arbete att byta är helt obegripligt. Kanske någon ekonom hade fått billigt ett parti av skräpet eller nånting. Troligen hade säljaren svurit att det håller lika länge som ett riktigt lager men försäljarsnack är ju lika med förbannad lögn.

Jag har bytt trycklager på en mängd bilar och traktorer men aldrig sett ett lager så fullständigt förstört. Vanligen har trycklagret bara börjat föra oljud men inte har det gått i bitar … Det här var absolut bottennapp för dumma konstruktioner. Skall man sätta in skräp för att spara nån cent så borde man välja platser där det är lätt att byta eländet och inte där man måste skilja åt halva bilen.

Nu vet jag åtminstone hur Ducaton är konstruerad efter att ha legat i nån vecka under bilen. Det blev inte långa dagar för jag måste kravla mej bort och göra annat emellanåt för att mjuka upp mej litet. Den här veckan gick åter till skogsarbete då det blev kalla nätter och bra före på förmiddagarna. Bilen är nästan ihopskruvad men endel  rör och ledningar skall ännu sättas tillbaka.

Jag har kört Fiat sedan 70-talet (Lada hör ju till samma släkt) och varit ganska nöjd men nu börjar jag allvarligt fundera på att byta märke. Fast de är väl alla lika dåliga nuförtiden. Konkurrensen ger inte bättre kvalitet utan tvärtom mera skräp – både billigt och dyrt. I alla fall säjer jag för första gången nu: Fy Fiat !

 

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

3 reaktioner till “Fy Fiat, fy !”

  1. Om jag minns rätt hade Sampo 360 från sjuttiotalet ett urtrampningslager som var av något material som inte höll. Det gick dock att få ett “vanligt” lager som passade och det var lätt att byta. Finns det inte andra alternativ än plastlager till Fiaten?

  2. Jag köpte en sats från Motonet och kollade inte trycklagret så det var bara att sätta in det. Nu vet jag att man borde köpa trycklagret skilt. På eBay skulle jag ha fått ett SKF-lager för 17 euro (inkl. frakt). Det var ju ingen brådska för det tog en vecka att få loss alla muttrar och bultar i framvagnen (och de skulle ALLA loss !). Men alla trycklagren på nätet är plastlager … Vi lever i skräpekonomins tidevarv.

  3. Kvaliteten kan variera rejält på Fiatdelar, åtmistone den tiden jag var reservdelsförsäljare. Väderprognosen
    i tians nyheter kvällen innan gav vid handen vad man skulle sälja för delar följande dag. ca -10 och hög luftfuktighet bäddade för drivknutsgummin dagen efter. Likaså runt nollan så sprack strömfördelarlocken.
    Drivknutsgummina hade två kvaliteter, många gånger förpackade i samma sändning och med samma reservdelsnummer förstås. Färgen var blanksvart på den ena varianten och brunsvart på den andra. Den
    blanksvarta var alldeles för hård och sprack ganska så direkt medan den brunsvarta vanligen var ett engångsbyte som höll. Ett plus var ju att delarna var otroligt billiga jämfört med andra märken.

Kommentarer är stängda.