Jag vill göra en sak klar direkt från början. I mån av möjligheter handlar jag ALLTID lokalt och använder lokala verkstäder. Jag har sett så många exempel på vad ett stamkundsförhållande kan betyda när nöden är som störst så jag betalar gladeligen lite mera till en lokal handlare i de allra flesta fall. Dessutom vill man ha dom lokala verksamhetsidkarna i behåll även i fortsättningen, och även om priset ibland kan avskräcka så menar jag nog att det kommer tillbaks på ett eller annat sätt.
Då detta är klargjort övergår jag till undantagen från denna regel – något som vållar mig ständigt huvudbry.
Man hör ju och läser nästan dagligen (Nisses blogg är ett bra exempel) om hur enkelt det är att hitta information och billiga delar på Internet. Jag borde inte vara för gammal (hänvisning till Nisse igen) men jag får inte det att fungera trots många försök.
Visst har även jag handlat delar på Internet och hittat det jag sökt, men enkelt har det inte varit, och billigt har det inte blivit.
I höstas frös handtaget på Birchmeier tvättmedelssprutan sönder. En ganska enkel plastdel som dock inte tål nån köld alls, något som jag även provat förr. Då berättade lokala handlaren att det inte ens var ide att köpa en reservdel för den var nästan lika dyr som sprutan. Detta var något år sen och då tänkte man lite annorlunda så jag köpte en helt ny spruta för 400 euro. Nu tänkte jag ge mig den på att leta upp ett handtag på nätet och började förstås i Finland. Inget napp. Hittade dock delen i USA, Q-spray hette företaget. Handtaget kostade 18 euro så jag beställde två, för det lär ju komma minusgrader igen i höst.
Nu var det bara det att innan alla frakter och momsar och gud vet vad lagt på så kostade hela kalaset 118 euro, något som jag INTE tycker att är billigt för två plasthandtag, dock mindre än 400 för ett, så jag beställde i slutet på januari.
Paketuppföljningen fungerade bra, det sändes så småningom av i Arizona och låg i London i två veckor och fastnade sedan i Amsterdam. I torsdags kom paketet – det hade då gått 10 veckor efter beställning. Enligt paketuppföljningen var paketet fortfarande kvar i Amsterdam, men på själva paketet stod det att det var avsänt från Polen. Undrar just…….
Nåja, hur som helst innehöll det precis rätta delar så slutet gott allting gott, men inte billigt, inte enkelt och framför allt inte snabbt.
Sådär tycker jag det är med allting, det berättas om billiga traktordelar från Kina, jag hörde om en elfönsterhiss till en Honda personbil som kostade 190 euro i Finland och senare beställdes från Kina för 9 euro. Andra tycks hitta men inte jag.
Ett försök med att beställa skyddsskal till telefonen var visserligen billigt, men kvaliteten och passformen var så eländig att dom åkte i soporna nästan omgående. Sen köpte jag ett skal för 10 ggr mera på affär, det passade perfekt och håller bra ännu idag.
Sen handlar det ju också om att hitta delarna på nätet, något som jag inte heller tycker är speciellt lätt. Vissa saker har jag nog hittat, men det mesta som jag söker lyckas jag inte hitta. Ändå sägs det att ALLT finns på nätet.
Däremot måste jag erkänna att jag aldrig blivit dragen vid näsan, jag har alltid fått det jag beställt och det som överenskommits har åkt från kontot. Lite spännande var det dock 2007 när jag beställde två ljuddämpare till en renoveringsmotorcykel från Thailand och hamnade på förhör till tullen i Kaskö och misstänkt knarkkurir. “Vem köper ljuddämpare från Thailand om det inte är något skumt inblandat” löd frågan från tullkillen. Dock ändå bra så, vem vet vilka pulver som kunde ha gömts i rören, något som också är en otrevlig baksida av denna globala handel som verkar gå så bra för andra och inte alls för mig.
I nästa blogg skall jag berätta om fler problem med Internet……
Finns det någon som har någon lämplig sökadress på elektronikdelar, alltså smådelarna inne i apparaten? Det som är fascinerande med e-handeln så är leveranstiderna, från några dagar till några månader.
Man handlar antingen inom EU, eller från lev leverantörer utanför EU som sätter ett pris på leveransen att man slipper tull + moms. För att finna leverantörer på nätet så brukar ju diverse forum (som man ofta måste vara medlem i ) vara en bra källa till information
Jag köper (nästan) aldrig nånting från USA just för att det är så dyrt att skicka och importera. För det mesta köper jag enbart från EU och (småsaker) från Kina. Om de är tillräckligt billiga så struntar tullen i att bråka.
Att hitta är alltid ett problem på nätet. Den stora konsten är att ha rätt sökord. Ibland söker jag på eBay och Amazon enbart för att se vilka sökord man skall använda. På eBay sätter jag oftast in EU som varans avsändare för att undvika tullbråk. Inom EU är också leveranserna hyfsat prissatta MEN man skall alltid kolla vad det kostar att skicka till Finland. Och så skall man se om flera exemplar skickas för samma pris. Om man får betala skild leveransavgift för varje exemplar så blir det DYRT ! Jag sorterar vanligen på lägsta pris inklusive leverans och sedan går jag uppåt i pris tills jag hittar en leverantör som verkar pålitlig och en vara som ser bra ut. Men man måste alltid räkna med en viss del skräpvaror då man köper grisen i säcken (över nätet) …
Det lönar sej också att använda prisjämförelser – i Tyskland idealo.de och i Sverige prisjakt.se. Då ser man bra varans normala pris.
Elektronikdelar köper jag ofta från Kina även om det tar lång tid (2-4 veckor). Man ser annonserna på eBay om man byter Item location till Worldwide. Men ibland kan exakt samma vara fås från EU till ett något högre pris men kortare leveranstid (1 vecka). Kom ihåg att sätta in Finland som adress innan ni kollar leveranspriserna ! Jag har konto på eBay så det går automatiskt. Betalningen går nästan alltid över Paypal och jag har satt mitt VISA-kort in i deras system. Det har tillsvidare (peppar, peppar) varit säkert. Banköverföringar skall ni inte syssla med ! Det är mycket farligare för om varan uteblir så tar Paypal pengarna tillbaka. Det har hänt (bara en gång).
I Sverige köper man bäst med SWISH men då måste man ha bankkonto där (vilket jag har). Man bara knappar in mottagarens mobilnummer och så swishar man pengar till mottagaren på ett par röda sekunder. Fungerar bara för små summor. Men bilar och traktorer skall man INTE köpa över nätet ! Man kan hitta dem men sedan skall man personligen inspektera dem ordentligt.
Fortfarande är rutan i dörren sönder på Zetorn fastän en ny kostar bara 11 euro. Men jag betalar INTE 156 euro åt Itella för att frakta rutan … Och har inte tid att köra till Pärnu för att hämta den.
Kalle, ni har ännu lokalhandlare men här i söder är det mest bara stora firmor i H:fors som man helst inte har nånting att göra med. Keskos centrallager i Vanda besökte jag förr minst tre gånger per reservdel för jag fick alltid fel …
Håller helt med Kalle, alla andra hittar men inte jag! Var hittar man t.ex. reservdelar till New Holland från England?
Sök på ebay.co.uk efter New Holland tractor parts och då du hittar en intressant firma så tryck på See other items (till höger). Sedan går det att söka med Google efter “New Holland tractor parts site:.co.uk” där “site:.co.uk” anger att man bara vill ha resultat från England. Det kan vara nödvändigt så man hittar engelska reservdelar bland en miljon träffar …
Det är ju ett faktum att firmorna håller på och prisätter ut sig från reservdelshandeln. Speciellt Kesko lyckas otroligt bra med den biten. 347 € för vajern till dragkrokslåset på MF 390 är rån och inget annat.
Samma sak med 250 €/bromsbeläggx4= 1000 € till Claas tröskan. Gör ju att det blir högintressant med
alternativ som tex beställningar via nätet från utlandet, men glädjande nog börjar dyka upp företag som
tillhandahåller delar till humanare priser även i Finland. Med anledning av Kalles misstänkta knarkkuriskap
kan jag inte låta bli att nämna om när jag besökte EuroTier mässan i Hannover för några år sedan och blev
erbjuden av ett företag från Österrike att ta med lite varuprover hem på spermaextruder (mat åt de små
liven när man tappar galtar i internsemin) som är ett vitt pulver. Förpackat i blanka aluminumpåsar med
bara produktkodsnummer på. Hade nästan 10 påsar i väskan när jag kom att tänka på säkerhetskontrollen
på flygfältet. Tror inte talets gåva riktigt hade räckt till. Dessutom, fast hur sanningsenligt jag hade berättat
vad pulvret var till för, tror jag att med en sannolikhet gränsande till visshet att man nog ringt på gänget
med vita rockar och förklarat att denhär killen är tillräckligt hög redan och passar bäst i förvar!
Hur gör ni med momsen på ni beställer från tex kina usa estland sverige? Hur för man in det i bokföringen regelrätt?
Man kan inte dra av moms som man inte betalt i Finland. Inom EU är det bara att meddela sin momsnummer så drar de av momsen innan de skickar så man köper momsfritt inom EU. I bokföringen skall man egentligen betala moms och samtidigt dra av samma moms så det är +- noll.