Nu är skogsvägarna riktigt bra men det börjar vara en hel del trafik. Det är smala vägar och man vill helst inte möta en stor lastbil med släpvagn på de vägarna. Om man har tom vagn så är det inget problem att backa in i skogen men om man har fullt stocklass så blir det lätt tvunget att rada av åtminstone halva lasset. En stor lastbil med fullt släp kan nämligen inte backa – speciellt inte uppförsbacke. Till all tur så har jag inte mött någon än med lass på för de sätter ut en skylt där skogsvägen börjar så man vet att akta sej.
https://drive.google.com/file/d/1QrnQhmv5BIEPFlSxMCdQRQGEwko2aAGx/view?usp=sharing
På videon ovan kör jag genom det värsta stengrytet. Kolla hur kroken till vinschen dänger. Och nedan en video inifrån hytten då jag lastar.
https://drive.google.com/file/d/1MEpE0d842QipvJpHUy3K8JRO_727zOHq/view?usp=sharing
Video är fortfarande ett problem. Länkarna ovan går till Google Drive vilket inte är det bästa knepet. Längre videor går inte att ladda upp.
Jag körde de sista lassen från Atomlinjen och då började vägarna vara ganska bra. Köld och litet snö gjorde dem hårda och någorlunda jämna (utom i vissa stengryten). Det är som vanligt: Då man har allt kört så är vägen som bäst.
Det var en hel del trafik på skogsvägarna nu då föret är bra. Lastbilar har kört varje dag men till all tur inte upp till Ratuöien utan till en annan del av skogen. Det är ju en av södra Finlands största skogar utan andra vägar än skogsvägar. Vi hade bråttom för det finns en hel del virke på Ratuöien och det var frågan om huruvida vi skulle få bort vårt virke innan de stora bilarna började köra på den smala vägen.
Det gick bra att möta Rolf som också körde ved med samma väg (och som slungat den fin och jämn). En dragbil var ett par gånger upp till Ratuöien men bara för att hämta något specialsortiment (eller så kört vilse …). Men det värsta är småbilar som börjar röra på sej då det är solsken. De förstår inte alls hur farligt det är att möta en stor lastbil fullastad med stockar på den mycket smala vägen. Dessutom finns där en hel del branta backar och om man kommer nedför en sådan med fullt lass så är det svårt att bromsa.
Jag mötte en skidåkare på den smala vägen och bägge kom vi nedför en backe och hade bägge svårt att bromsa. Jag vågade alls inte bromsa för då var det stor fara för att traktor och släpvagn hade slagit tvärs över vägen och krossat skidåkaren. Så jag styrde så gott jag kunde och lät motorn bromsa. Skidåkaren verkade klara sej men försvann ur sikte bakom lasset så jag ringde brorsan som kom efter och frågade om hon var i livet ännu. Det var hon och vi klarade oss den här gången med blotta förskräckelsen. Jag var nog ganska skakig långt efteråt ännu.
Så mitt råd till alla är att hålla sej borta från skogsvägarna för det är verkligen farligt. Kanske man i framtiden har en drönare som flyger litet framom och kollar att vägen är tom … Det är helt möjligt redan nu men så långt har jag inte kommit.
Sista lasset med grövre virke (där finns ännu litet flisved kvar) så började vagnen bete sej underligt. Jag misstänkte genast att ena styrcylindern hade brutits loss för den andra hade jag redan byggt ett nytt fäste för. Och visst hade den brutit loss en stor bit av ena rambalken.
Det här går inte att svetsa och konstruktionen är från början alldeles för svag. Så jag svetsar fast fästet vid en tjock platta som jag sedan skruvar fast med genomgångsbultar genom rambalken. Så har jag gjort på andra sidan och det har hållit.
Det blev litet avbrott i skogsarbetet. Inte bara på grund av vagnen utan det börjar också bli deklarationstider. Dessutom har kvällarna gått till att sätta in nytt golv på gamla folkskolan och svetsa fiber i Robbes lilla växthus. Jag började skriva på det här inlägget för flera dagar sedan men det har bara inte varit tid att få det färdigt. Just nu sitter jag och eldar för vi hade -22 förra natten och det skall bara bli kallare. Prognoserna hotar med -23 och då blir det närmare -30 här hos oss. Nu gäller det att bara klara sej över köldperioden. Gamla filtar och täcken måste sättas över traktorerna för motorvärmaren orkar annars inte värma upp dem.
Det kommer nästan alltid en köldperiod på vintern med riktigt kallt väder men till all tur är vi redan nära mars och solen värmer ganska bra. På eftermiddagen kan det till och med droppa från taket.
Den gula ledningen är en värmeslinga som jag måste ha för att vattnet skall kunna rinna ned från taket. Annars fryser det vid takkanten och bildar en sjö bakom som förstås rinner ned in i huset. Vi har alldeles för dålig isolering i övre våningen – hela 10 cm med sågspånor mellan inner- och yttertaket så värmen inifrån huset smälter snön nedifrån.
Bara jag får deklarationen undan och vagnen svetsad så börjar vi med det egentliga skogsarbetet. Härtills har vi bara städat efter processorn vid Atomlinjen. Det verkar som om det inte blir problem med skogsvägarna i år. Det såg illa ut i januari men nu har det frusit på ordentligt och vi har kört på vägarna hela tiden så de borde vara stabila.
Brukar säga att stockbilschaufförerna är bland de bästa chaufförer som finns. Då menar jag att kunna sitt fordons möjligheter och begränsningar på trånga, mjuka och halaväglag mm. En normal utrustad stockbil hade förut Robson https://www.youtube.com/watch?v=hJC8u23e6G4
Då hade man möjligheten att få det att (hjläp) drag på boggiaxeln främst vid mjukföre och modd vid sakta hastighet. Vid blankis drog det bättre att bara lyfta boggin i synnerhet med tom bil. Bilen var dessutom vig när man backa och svänga och drog mindre bränsle en tandem.
https://www.youtube.com/watch?v=hskU6kCoVUk
Han inte se om det var tandem men ha sade va jag tänkte skriva så det fick vara.
https://www.youtube.com/watch?v=A7LWT5VKrNU
Här en tandem med full drift på två axlar + en liten cat. Tandem kan släpp i sidled i uppförsbacke om det vill sig. I dag är tandem dominerande på virkesbilar.
När jag slutade köra brukade de väga 68ton på vågen i Raumo och det var 7 axlar totalt. Det är ett antal år sedan dess.
Fyrhjulsdrift, kedjor eller broms på släpvagnen skulle vara bra för dig nisse, eller vänta på bättre före.
Jag håller helt med om att stockbilarnas chaufförer är verkligt skickliga. Man bara förundrar sej hur de kan köra på alla möjliga och omöjliga ställen.
Nu är det ytterst sällan jag kör på den vägen – faktiskt första gången i mitt liv. Vi har mycket litet skog där eftersom Atomlinjen förstörde nästan hela den långsmala biten eftersom den gick igenom på längden. Bara två små trianglar blev kvar. Underligt att det ändå kom litet virke därifrån … Vanligen kör jag inte på landsväg. Vi har upplag så att man aldrig behöver köra utanför den egna skogen utom då man kör hem.
Skidåkaren förstod inte att hon var i så stor fara.Skall försöka hålla till på andra “banor”
Jag har kört färdigt men de stora stockbilarna kommer snart att köra bort virket från Ratuöien och om en sådan kommer emot så är det bara att dyka ned i diket. De är betydligt bredare än en traktor och tar upp hela den smala vägen.
Jag brukar minska på videostorleken i nåt behandlingsprogram innan jag laddar den till Drive, då kan man få dit lite längre snuttar. Men håller med det kunde vara smidigare att ladda in videomaterial hit till bondbloggen.
Jag diskuterade med Mårten men han ville inte alls ha videor på Bondbloggens sidor för de tar massor med utrymme. Om vi sätter dem på Google Drive så sparar det en hel del utrymme. WordPress har i nyare versioner en funktion att ladda upp videor men den fungerar inte så bra.