Klockan ställdes om i går men jag avser närmast att vi övergår till vintertid ifråga om arbetena. Tröskan är rengjord och undanställd och vi har varit på höst”semester” till Sverige – sommarsemester är det dåligt om på ett jordbruk. Men förrän vi åkte iväg så var det ren invasion av gäss och svanar på våra åkrar. Vi plöjer ju inte då vi kör med direktsådd så alla fåglar i hela världen (verkar det åtminstone) tar sej en paus på dem under flyttningen. Jag har i alla fall en känsla av att årets fågelmoln är det största vi varit med om.
Bilden ovan är ännu inte den allra största mängden fåglar – ibland är himlen alldeles svart. De flyger runt en stund innan de landar på åkrarna. Medan vi var borta lär det ha varit omkring 10 000 gäss på besök. På tisdag för en vecka sedan var det alldeles fullt på Tjeeldlaandi invid ladan där vi bygger golv. De kom på omkring tio meters avstånd och jag fick en bild då jag smög mej nära genom ladan.
Men så upptäckte de mej och flög iväg. Det var mäktigt att höra vingslagen från tusentals gäss …
Man borde se på bilderna i full storlek (klicka på bilden). Vi behöver inte naturfilmer för vi har egen föreställning alldeles invid gårdsplanen. För att inte tala om PÅ gårdsplanen:
Vi fick besök av en ung räv som kom fram till trappan fastän matlagets huvudkvinna stod i dörröppningen. Den tog tag i katternas matskål och backade litet på gräsmattan förrän den började äta – den var alldeles tydligt hungrig. Då maten i skålen var slut så backade den nån meter medan hon fyllde på den och kom sedan fram igen för att äta mer. Jag hörde att den varit synlig flera gånger nära hus – troligen samma räv som inte alls är skygg för människor.
Vi var som sagt i Sverige förra veckan och hämtade en bokhylla från vår hovleverantör i en gammal jättestor ladugård vid Stjärnhov. Sedan förde navigatorn oss in på de mest underliga skogsvägar. Det var en upplevelse att se Sörmlands natur utanför motorvägarna. Mäktiga ekskogar omväxlade med sjöar och åsar. Där skall man köra i stället för på asfaltvägarna.
Sedan gick det inte så bra. Hemresan fick jag boka om fyra gånger och till sist blev den obarmhärtigt dyr då jag måste ta en lastbilsplats. Orsaken var att jag bara hade sommarringar och då de hotade med snö i Åbo på lördagen som ombokade jag till onsdagen – fast då fanns det inga förmånliga platser kvar mer.
Vi kom hem till ett iskallt hus – jag hade vridit ner värmen litet för mycket. Väl hemma tänkte jag börja såga stockar till ladans golv under tröskan. Och så skar Zetorns motor ihop … Sedan fick jag ischias i ena bakbenet och brorsan hade sjukt knä. Vi har haltat omkring och kört hem stockar med frontlastaren på stora Zetorn. Det var förstås nyttigt att märka hur bra en skogslastare ändå är …
Och idag blev jag plötsligt utan bromsar på Ducaton. Jag lyckades köra hem på riktigt låg växel och nu står den i verkstaden. I morgon skall jag vara hos tandläkaren klocka 09:00. En optimist kunde tro att det inte kan bli mycket värre men erfarenheten har visat att det alltid kan bli värre så man får se hur morgondagen ser ut …
Det är ett märkligt fenomen det där med dom försvunna bromsarna. Jag har själv en Peugeot Boxer som ju rätt långt är en Ducato-klon, och råkade för några år sedan ut för samma sak. Alla moderna bilar uppges ju ha sk. dubbla bromssystem vilket i teorin skall säkerställa det, att man inte överraskande skall kunna bli helt utan bromsar…men det är helt uppenbart en skillnad på teori & praktik.
Ena bakhjulets bromscylinder hade av någon anledning lyckats trycka ut en kolvpackning varvid ALL bromsvätska rann ut…inte bara ena halvan av behållaren så som det är tänkt i teorin.
I mitt fall hände det alldeles överraskande utan förvarning, ingen varningslampa tändes och jag undvek med nöd och näppe en ordentlig kollision när jag första gången skulle ha behövt bromsa.
Jag har fortfarande inte ens så här i efterskott hittat någon förklaring till hur ALL bromsvätska kunde läcka ut…
jaa du, här sitter man i traktorn och lyssnar på radion till hur det moderna jordbruket tagit död på allt djurliv.
Det måste vara något fel på vårt jordbruk för här är det djurliv överallt :-). Vi satt i går kväll och pratade med en av älgjägarna och de ser en massa vildsvin och hjortar (och älgar). Efter kriget hade jaktlaget licens på ett par älgar men nu är det kring 20. Gässen börjar också vara en landsplåga. Jag är inte jägare men ett par tusen kunde man nog ha skjutit i år utan det märktes. Svanarna har också ökat betydligt. Kajor har vi i stora flockar. Men stararna saknar jag. Det var fullt av starar här dä vi ännu hade kossor.
Jag har inte hunnit titta närmare på bromsarna än men det fanns bromsvätska i behållaren ! Så mycket kollade jag in från verkstadshandboken att bromssystemet är grymt invecklat så kanske det bara är fel på elektroniken. I så fall är hela systemet helt felkonstruerat. Bromsarna får inte försvinna bara på grund av elektronikfel.
Varför skar zetorn ?
1 Brist på service och underhåll ? Vatten olja/filter !
2 Ålders/ kvalitetkurvan möttes ? Motorn var slut helt enkelt !
Vi hade en gammal David en gång som skar på grund av för få ramlager så vevaxen börja vibrera och till slut knäcktes under bevattning. Brosan såg att bevattningen slutade fungera och sprang dit men det var för sent. En vevstake hade kommit ut genom motorblocket och oljan rann fortfarande men det blev att byta motor helt och hållet.
Varför David skrivs med stor bokstav så tyckte datorn så och inte jag.
Jag har inte fått in den i verkstaden ännu men jag tippar på kylningen, dvs. att vätskan runnit ut under sommaren. Den skar ihop en gång för 40 år sedan då den var kopplad till JF-tröskan och det blev fullt med agnar mot kylaren. Den har utbytbara cylinderfoder så det går att reparera men ganska mycket skruvande blir det.
Peik: Nu har jag haft bilen inne i verkstaden en tid och prövat bromsarna (tryckt hårt) och det verkar som om det läcker vid vänster bakhjul. Liksom i ditt fall slutade alla bromsar att fungera … Det är något konstruktionsfel på hela bromssystemet. Det skall ju inte få ske !
Elektronik är bra, hydraulik är bra och mekanik är bra…var för sig. Det är när man blandar ihop dem alla i “samma paket” som problemen brukar börja hopa sig.
Själv har jag svårt att komma på något mera opålitligt konstruktionselement än en datorstyrd magnetventil…som ju den grundläggande byggstenen i alla låsningsfria bromssystem.