Allting har sin förklaring. Jag tog bort ett cylinderfoder på Belarusen och det såg fint ut så jag började redan tro att jag skruvat den i bitar i onödan men då jag såg närmare på tvåans cylinderfoder så fanns där en liten spricka. Mer behövs det inte heller då det blir tryck i kylsystemet. Det hade inte kommit någon större mängd kylarvätska i oljan.
Nu är det i alla fall klart vad som var orsaken och nu är det bara att beställa nytt cylinderfoder och förstås O-ringar som tätar nedre delen av cylinderfodret. De kostar inte många cent så jag byter förstås alla åtta (två per cylinder). De gamla är i alla fall över 40 år gamla. Sedan gäller det att få tillbaka cylinderfodren utan att förstöra O-ringarna. Det gäller att polera och smörja in fodret ordentligt.
Beställningen far iväg nästa vecka och om en vecka borde reservdelarna komma. Det är inte så bråttom för vi hinner inte använda den här traktorn mera den här vintern. Det finns en massa saker som borde lagas på den – en del har varit på listan i flera år. Men så länge man kan köra med den så blir reparationerna uppskjutna. Nu tänkte jag i alla fall lappa ihop det mesta som aftonarbete då traktorn nu en gång är i verkstaden och sönderskruvad.
Numera går det mycket tid åt till att surfa på nätet och det lönade sej för jag hittade reservdelskatalog och flera firmor som säljer delar. För några år sedan var det nödvändigt att beställa reservdelar via en inhemsk firma men nu kan man beställa direkt på nätet vilket blir betydligt billigare. Utbudet på delar till gamla traktorer ökar faktiskt på det viset.
Som vanligt så hittar man också en hel del kul videor som visar hur man reparerar en gammal traktor på bakgården. Ofta med mycket primitiva verktyg. En del utdragare för cylinderfoder visar på stor kreativitet och kan vara ganska roande. Själv hittade jag en gammal utdragare som passade precis i cylindern bara jag smärglade bort en millimeter. Visst finns det fina utdragare för 1000 euro men det gick alldeles utmärkt med den här. Våta cylinderfoder (som både Zetorn och Belarusen har) är också lätta att byta jämfört med torra.
Det gick litet tid åt att hitta en tvärbalk till utdragaren men till sist hittade jag en gammal sidobegränsare till lyftarmarna och i den fanns det färdiga hål för skruven. Den hade kasserats för att gängorna i ändan hade blivit förstörda. Tur att jag aldrig kastar bort nånting.
Reservdelarna kostar omkring 17 euro + 2 euro för 8 st. O-ringar. Det gick åt ganska många timmar att skruva sönder motorn och mera går det ännu till att skruva ihop den men det får man sätta på hobbykontot. Som Lotta skrev så är det inte bara fråga om pengar för nog känns det bra då man klarat av att reparera traktorn själv. Och till en ringa kostnad.
Allt sedan barnsben har jag fått lära mej att göra allting själv. Speciellt min tre år äldre bäste vän Ingmar lärde mej att man faktiskt kan ta reda på allt och klarar av allt själv även om det tar litet tid och arbete. En del ger bort allting åt en “fackman” och det är förstås helt förståndigt om man inte hinner göra det själv. Men jag är mera för självhushållning och det känns litet som ett nederlag att behöva ge bort ett arbete åt någon annan. Antingen är jag gammalmodig eller så är jag före min tid :-).
Känner inte till Zetor alls men började fundera hur fodren tätas upptill om där finns enbart två O-ringar som båda bara tätar neråt vevhuset? Brukar väl finnas nån liten mini O-ring under fodrens ansats upptill på andra motormärken… Har du nått intressant verktyg att slipa bort rosten ur botten på O-ringssätena med?
Fodren har en kant upptill och tätar mot en urgröpning. Dessutom går topplockspackningen över kanten så den tätar också. Jag har inte kollat O-ringarnas spår ännu men ringarna verkar släta och oljiga så jag hoppas där inte finns rost.
Så är man då snöröjare på riktigt! Andra entreprenörer har nog berättat att man inte är snöröjare innan man varit i diket och idag gick det som med prästens lilla kråka och det slant ner i diket när jag höll på att jämna ner plogvallar. Körde lite för nära kanten, ade väl plogat över lite också innan kan tänka, och plötsligt gled traktorn så nätt ner i diket. Påkallade hjälp från grannen Uffe, men vi kom till att slagsidan var så vid pass att bärgningsbil var nog det bättre och rätta alternativet. Bärgarn drog med en vajer och höll balansen med den andra, yrkesman mao! Inget blev iaf skadat och enligt bärgningschaffarn så täcker försäkringen bärgningen.
Stor orsak till att jag håller mig med mina skriftskolsgångna MF:ar är precis det som Nisse är inne på. Så enkelt och rakt konstruerade att man kan göra ngt själv också. Dessutom befriade från dessa f—-de givare som för det mesta är orsaken till allt ont i modernare grejor. Temp- och oljetrycksgivare and that´s it! 4355:an stannar man på nyckel så där finns en magnetventil också.
På sonens jobb hade de kört slut på bränslet till en 16 cylindrig MAN och hur de än försökte fick de inget bränsle när de försökte lufta systemet. Totalt befriad från elektronik men under upprepade startförsök hade
batterispänningen blivit för låg för magnetventilen till stopparen som inte öppnade. Laddaren rakt på och, simsalabim, så kom bränslet! Kan ju vara nyttigt att komma ihåg om man försöker t.ex bogsera igång en traktor med avstängning på nyckeln och batterispänningen är för låg.
Det är ganska dåliga plogvallar i år. Vanligen är de hårda och tar emot men så icke nu. Tvärtom är de mjuka och ofta långt ute i diket. Därför körde jag också ned. Nu har jag lastaren fäst vid traktorn så jag lade bara ut bommen över vägen och då stjälper den minsann inte åt andra hållet.
På tal om plogning så har vi bra plogade vägar till skogen – nästan ända fram. Men sedan har vi bara trampat ned snön och den håller inte alls i år nu då det börjar bli varmare. Det har inte blivit isvägar som många andra år. Därför kör jag ut bara tidigt på morgonen (steg upp fem i morse) och kör inte alls på eftermiddagen då det är varmt för att inte förstöra vägarna. Nu lovar de kalla nätter nästa vecka och då skall jag köra ut det sista.
Det var på antikens tid man senast rekommenderade att bogsera igång en traktor eller bil, micke !
I mina tidigare jobb så fanns en oskriven regel, ring inte och säg bränslet är slut det borde inte hända en yrkesman. Alla har nog dock varit med om olika incidenter under sina liv och av skadan blir man vis.
Var och fick ett stenskott(dubb) i vindrutan på bilen för ett par veckor sedan och på fyra dar kom en spricka över halva rutan, på chaufförssidan så klart. Solen gjorde att det speglade sig på ett besvärligt sätt och det blev att byta, ca tre år sedan förra gången. Kostnad sju € för bensin i lånebilen. Försäkringspremierna går enligt dyrortsklass och det är nog lite sannolikhet i det.
Vi tar med de sovande bondbloggskommentatorerna på en snabb inspektionsresa över grödorna.
https://www.youtube.com/watch?v=da219qWbPZc&list=RDda219qWbPZc&start_radio=1