Alla har väl suttit i telefonkö till banken. Så småningom blir man allt argare och argare – inte minst på den eländiga “musiken” som tydligen införskaffats på loppis (eller från en soplåda). Om avsikten med “kundservicen” är att reta upp kunderna och få dem att lämna banken så har servicekonsulterna lyckats utmärkt. Inte kan man skicka epost till banken heller och ett meddelande får svar först efter ett par dagar …
Jag klagade på bankeländet redan för ett par år sedan (se Bankeländet) men frågan var vad man kan få i stället ? Nu finns det nätbanker som inte har några avgifter alls. Men jag behöver en bank som har användbara kort och alldeles nyligen har den tyska digitala gratisbanken N26 börjat erbjuda Mastercard. Så jag öppnade konto där.
Det var en snabb procedur. De påstår att det tar 8 minuter men litet mera tid gick det – speciellt som jag måste ta en bild av mitt pass. Men visst var det snabbt i alla fall. Sedan var det bara att flytta litet pengar till kontot och ladda ned en N26-app. Och i dag fick jag kortet.
Får jag bättre kundservice där ? Den kan knappast bli sämre i alla fall. Nu vill jag inte alls klaga på de stackars bankanställda (som ännu finns kvar) utan det är de som byggt upp kundavskräckningssystemet som bör klandras. N26 har epost och man kan samtala (skriftligt) med dem 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. Man måste i alla fall klara av engelska (eller tyska som är mitt långa språk i skolan).
Kraven var förutom ett bra kort att banken var registrerad inom EU och har depositionsgaranti. Då föll alla engelska banker bort. Det finns Klarna i Sverige men de har inget kort. Däremot bryr jag mej inte alls om Apple Pay eller Google Pay eftersom de är spionvara. Men det är inte illa att få ett gratiskonto av Business klass. Om man inte behöver diverse tjänster utan bara vill betala från kontot så behöver man inte betala nånting alls. Förstås får man själv sköta om sitt konto via appen. En liten nackdel är att det kostar att lyfta pengar i annan valuta än euro – men det är sällan jag behöver den funktionen. Det finns en del jämförelser på nätet – sök med mobile bank eller digital bank eller online banking. Men med mina krav fanns det inte många alternativ.
Men det gäller att se hur det fungerar i praktiken. De här bankerna är inte så små mera. N26 har över 5 miljoner kunder och 1500 anställda. Och EU garanterar besparingar upp till 100 000 euro. Det gäller att kolla om kortet (Debit) fungerar med Paypal – vilket det borde. Och att man kan betala i alla butiker men det kan man inte kolla just nu med alla koronainskränkningar.
Det är ganska långt från den tid man gick in och pratade med Iris i banken bredvid butiken. Sparbanken är död och det som kom efter fyra namnbyten är så eländigt att jag föredrar en tysk digital bank. Auf kein Wiedersehen mehr banker.
Bank Norwegian tycker jag att har fungerat bra. Inga avgifter och kortet funkar worldwide. Dessutom om det finns frågor finns det en person som svarar i andra änden t.om på svenska.
Jag har haft ett N26 konto i nästan två år och jag använder kontot så gott som varje dag. Allting har fungerat perfekt och gratis!
Är banken kopplad till flygbolaget ?
Låter bra. Har du kort hos N26 ? Jag förstod att de helt nyligen fått Mastercard men kanske de haft något annat kort tidigare.
De hade nog Mastercard redan då jag skaffade kontot och jag har inte sett att de skulle ha haft något annat kort.
Är (del)ägare i Svedbank,SEB,Handelsbanken och Nordea och de flesta har varit och tvättat pengar i baltikum vilket jag inte gillar. I synnerhet när man sitter i timmar och fyller i hurudan kund man är, de kunde själv fylla i frågorna först, fören de skickar ut frågorna!
Är andelsägare i andelsbanken, sbanken och popbanken. Brist på löspengar har det varit ända sedan eu inträdet. Har aldrig beställt någonting på nätet eller tagit snabblån.
Provsköt just upp ett lån i ett halvt år avgiftsfritt på nätbanken pga korona.
Hörde till den lyckliga skaran som kom med 110% av kassakapitalet i aktier in i koronan och det det inte så farligt men att dividenden fördröjs när bolagsstämmorna framflyttas var något nytt. Lite som storm och brand i skogsbruksplanen, alltid är det något experterna missat.
Är det någon gång producentpriserna skall höjas är det nu,men då finns ingen ekonom i bondeleden som läst marknadsekonomi. Utbud och efterfrågan osv
Korj
Innan någon annan kommer på det !
Har köpt på https://huutokaupat.com/?gclid=EAIaIQobChMI29X4neG86AIVQcayCh1P8APqEAAYASAAEgJkSvD_BwE
ett flertal gånger Rätt ska vara rätt!
Är nog skilt bolag men när man använder kortet får man sk “Cash Points” som man kan använda som rabattpoäng när man bokar flyg eller hotell med flygbolaget Norwegian.
Dessutom kan man lyfta kontanter ur automat kostnadsfritt även från VISA (kredit). T.ex Aktia uppbär en svinaktig utsugaravgift om man tar ut kontanter från krediten på VISA. Man får ca 2 veckor räntefri betalningstid när man får fakturan. Om man så vill kan man betala 3% av fakturan. På resterande betalar man då en riktig ordentlig årlig ränta på 19,99%! Utnyttjar man inte finansieringsmöjligheten utan betalar fakturan före förfallodagen så har man inga kostnader alls med kortet, inte ens faktureringsavgifter. Dessutom inget tjafs med kodkort eller all sköns dosor utan fodras bankkod så plingar det till i fickan och den kommer som sms inom ett par sekunder. Använder inga andra kort än Norwegian för att det är så smidigt.
Åtminstone hittills har man även gjort ngt så ovanligt i dessa tider som betalat en depositionsränta.
Vad beträffar oron om säsongsarbetskraften inom lantbruket tycker jag det borde gå att lösa åtminstone delvis när vi har tiotusentals permitterade.
Flög med norwegian sista gången vi var till teneriffa och det blev både den första och sista gången på samma gång. Norwegian är ett trixarbolag som flyger med tomma bränsletankar. När det blev motvind så tog bränsle slut i portugal och ned på mellanlandning för att tanka billigare bränsle. På ett öde flygfält mitt i natten, starta och landa är det som är farligaste med att flyga och ger mest avgaser. Norwegians skuld är åtta gånger omsättningen när tex sas har 0,5ggr. Nå vi kom fram två timmar för sent, något vi inte betalt för eller blivit informerad om. Tacka vet jag finnair.
Flygbolaget och banken skilda saker, men har nog mest positivt att säga även om flyget. På Finnair idag kommer alla meddelanden från cockpit på finska och engelska. Blev storligen förvånad när Norwegian meddelade på engelska, finska och svenska när vi flög till Alicante. Den gången tillskrev jag det att styrman var från Björköby men nog var det likadant när vi flög till Mallorca. Flygbolaget tror jag inte det är frågan om det konkar utan bara när. Med MAX 8:orna stående på marken och så påspädning med Corona flygstoppet så kanske inte ens konstgjord andning räcker.
Jag läste nån kritik av N26 kort men det kan bero på att det inte är ett kreditkort utan bara debitkort – vilket passar mej utmärkt. Huvudsaken är att Paypal godkänner det.
Jag försökte länge använda de gamla bankerna men då kundservice och systemen bara blev sämre hela tiden så fick jag nog. De har stängt kontor men inte byggt upp något nytt system som fungerar. Att sitta en halv timme i telefonkö är inte ett fungerande system för kundservice. Det är synd att de gamla bankerna inte fattat nånting. De har kvar de gamla kunderna tills de dör men ungdomarna flyttar till de digitala bankerna.
Jag vill i alla fall ha bankgaranti och relativt stabila banker. Men det räcker med ett enkelt betalkonto. Jag sparar pengarna i Avanza och lån tar jag inte alls. Jag följer farsans gamla princip att man sparar först och köper sedan och har man inte pengar så köper man inte. Det fungera dock inte i alla sammanhang som till exempel ungdomarnas hus. Där är det ingen idé att spara i 30 år och sedan köpa för de behöver huset nu.
Jo, jag förstod att Norwegian är på fallrepet – kanske mer än andra flygbolag. Även om banken är ett skilt bolag så är man litet osäker ifall de på något sätt skulle vara ihopflätade till exempel så att banken lånat pengar åt flygbolaget …
Christer ville i ett skede veta vad jag tror om producentpriserna på kött bl.a pga Corona. A sänker producentpriset på nötkött med 3 cent!! Bevisar med önskvärd tydlighet vad som styr och marknadsför!
Överutbud torde det absolut inte vara frågan om för Snellmans kör även helger nu för att möta den ökade efterfrågan. En eloge till dem och framförallt deras duktiga personal som sliter häcken av sig för att kött ska finnas i hyllorna.
Andelsbanken tyckte jag inte skulle besöka deras kontor 1-10.4 Dock inte pga korona.
Försökte chatta men där var det kö, så inget napp.
På nordnet fungerar allt så man behöver ej besöka eller chatta.
Var på service med nytraktorn som blivit myndig, metso 6300 alltså 18 år.
Vattpumpen svettas och likaså bromscylindrarna men ännu inget läckage så det måste klara sig ännu något år.
Generatorn och hyttfläkten och mätartavlan är utbytt från förut.
Tittade på en kaimas traktor som hytten fått ca 25cm slagsida. Det var en yngling med körkort i två dagar som utfört testen. Blir att sätta på en ny hytt. Själv tänkte jag i samma ålder sätta en traktor i en bäck men på av grund av god fart så flög jag över när halva traktorn missa bäckstrumman. Övning ger färdighet men dyrt kan det bli. Skillnaden är att förr gick traktorerna 25-27km/h vägde två ton och körkortet kom vid 16 års ålder. Idag går traktorn 50km/h väger 5 ton och körkortet kommer vid 15 års ålder.