Skogskransreparationen håller och jag har kört ut en del av det som avverkats i vinter, nu blev det ju till och med lite bättre före med snö och åtminstone morgnarna är kalla så det fryser till. Eller har gjort de senaste dagarna, nu verkar det åter bli varmare och vi får se hur länge det går att köra över plogtiltorna.
Jag kunde ha haft mera utkört men när kran fixats och fungerade så började traktorn krångla istället. Jag hade nämligen fått för mig att jag skulle städa ur farmartankarna inför det väntade prisraset på bränsle. Dom har stått mer eller mindre tomma sen i höstas i väntan på tid att fixas. Det är många år sen jag sist putsade dem och den ena började dessutom se lite rostig ut så en kontroll var kanske på sin plats. Man vill ju inte att de värdefulla dropparna ska läcka ut i naturen med en kostsam sanering som följd.
Så jag tömde de sista skvättarna i ett par oljefat och tyckte att det som fanns kvar inte såg så tokigt ut så jag beslöt tanka traktorn med det urtömda efter att det fått stå ett dygn så att eventuella partiklar sjunkit till botten. Men det visade sig inte vara så lyckat, jag hann bara till skogs innan jag märkte att traktorn blev orkeslös och gick ojämnt. Förstod att filtret satt igen, följande dag bytte jag filter och det blev bättre för en stund men sen blev det samma sak. Nästa dag åter ett filterbyte och så fyllde jag på tanken med friskt bränsle. Efter det började traktorn gå bättre vilket fick mig att undra om det var annat fel på bränslet än att det var smutsigt. Vatten fanns ändå inte i avskiljningsglaset men kanske hade brännoljan “domnat”? Så där vill det bli då snålheten bedrar visheten.
Nå nu går traktorn hur som helst bra igen och tankarna har jag rengjort och den ena har jag slipat och målat. Rosten var sist och slutligen inte så farligt mycket och tankarna såg fräscha ut inuti, den ena innehöll dock närmare ett ämbar med vattenblandat skräp.
Jag blev väldigt inspirerad av Mats’ tankhusbygge som han skrev om då i bondbloggens barndom och ett liknande projekt har jag också planerat men det får bli till ett annat år. Måste passa på att fylla nu då priset ligger på 62 cent litern. Det är ju svårt att sia om hur priserna utvecklas men Putin verkar börja få intresse av att diskutera med araberna så eventuellt går de upp igen.
Viktig säkerhetsuppdatering.
Fick en viktig och berättigad påminnelse om att man inte ska jobba i tankar, brunnar, silos och andra slutna utrymmen utan behörig säkerhetsutrustning då det är ett av de farligaste jobben man kan göra. Man ska egentligen inte överhuvudtaget göra dylika arbeten och därför hade den nyare tanken mindre lucka och numera har tankarna ingen manlucka överhuvudtaget för att förhindra att man går ner i tanken.
Och visst hade jag beaktat farorna men tar det så naturligt att jag inte kom att nämna det då inlägget i första hand handlade om problem med bränslet i traktorn. Här hade tanken ventilerats väl och det var möjligt att rulla och vända tanken vid behov och vi var flera personer på plats. Men folk har faktiskt dött av att tunga gaser samlats i dylika utrymmen och trängt undan syret så en varning är utan vidare på sin plats. Det var dumt av mig att inte nämna saken i inlägget som får stå kvar som ett varnande exempel på saker som faktiskt kan ge rubriken ytterligare en innebörd.
Tankstädning är ngt som säkert borde göras här också. Tankarna har hängt med sedan mitten av 80-talet. Visserligen har det blivit släppt vatten ur dem med jämna mellanrum och torktanken hålls full när det är
“out of season” för att inte samla kondens och som reservtank till traktorerna.
Traktor farmartanken fyllde jag i förrgår, inte så mycket pga priset utan för att den helt enkelt var tom. Är lite för liten för den fodrar påfyllning onödigt många gånger per år.
Onödigt tyckte jag även det var igår när jag fick en torr, stenhård kvist genom etta framdäcket som bara är några veckor gammalt. Frontlyften kom väl till pass att trycka upp framändan med men hjulmuttrarna satt som berget så inte ens Milwaukes stora mutterdragare fick upp dem. Alltså, till däckfirman och hämta robusta hylsor och så ett tre meters rör som hävstång. Tänkte att något ger nog efter iaf. Muttrarna kom loss och hjulet i “röda faran” (paketbilen) och till stan. Där konstaterades att hålet behöver åtgärdas ordentligt på nytt däck och vulkaniseras. Av någon anledning missade vulkningen så det blev repris. Få se
om det blir något idag. Lite spännande för föret tar slut om det blir varmare och då kan det bli intressant att
få hem gamla 390:an alternativt rotförsäljning!!
Jag hade nyligen fyllt min tank det ryms inte mycket i den nu. Jag har en gammal tank som är tom men den borde först ta en sväng via tankuppfriskningen … Och så ryms den inte i tankhuset. Det är visserligen planerat för två stora tankar men det visade sej att det också behövdes för oljor och hydraultillbehör så det är fullt.
Fulla tankar är bra just med tanke på kondens. För små är dom oftast och jag har ytterligare en tank till växthuset som inte aanvänts sen jag fick igång flisvärmecentralen. Det skulle kanske löna sig att också sätta den i skick eller till och med köpa en till tank. De e ju som sagt svårt att sia om prisutvecklingen men om Putin, Trump och araberna kommer sams om att höja priset så går det väl upp men kanske inte till den nivå som vi haft på senare tid. Staten ska väl ha in lite medel för att kompensera coronans kostnader så acciser och skatter stiger säkert också.
Lycka till med däcksreparation!
Jo Nisse, minns att också du inspirerades av Mats’ bygge. Här är nog planerat att bygga så stort att alla tankar och oljor samt spilloljor och förbrukade filter i väntan på resan till återvinning ska rymmas in och kunna förvaras tryggt och säkert. Men lite knapert nu just så det får bli senare. Jag har dessutom en tank i källaren som inte används men blir tvungen att köra på gräsmattan ifall jag utnyttjar den till fordonen så den ska jag väl snarare skära sönder och bära ut än använda som bränslelager. Det var ju det där med snålhet vs vishet 🙂
Jävelskapet var inte slut än! Fick traktorn från skogen och lyft av vedsäcken och tillbaka på nytt. Hann till träd nro 2, så fastnade aggregatet bakom en stubbe när jag fällt en björk som var precis så stor som ryms i gapet. Lossnade med ett ryck och rakt i ett träd så att det slog av slangfästet vid rotatorn. God morgon! Där låg trädet och givetvis den hydraulledning som öppnar upp kvistknivarna var av. Till all lycka hade jag med mig en tigersåg med 20 cm:s blad så jag fick sågat loss hela faderullan och pillat upp på vagnen. Naarvan är så konstruerad att den fäller, kvistar, kapar och klyver och har man då en säck under på skogsvagnen så är veden ovidrörd av människohand tills man eldar upp den i spisen.
Nå, man ska inte klaga. Under hela trösksäsongen var det enda som gick sönder 2 märklampor i torken. Har aldrig upplevt en säsong med så lite skruvande så det är väl det som ska betalas tillbaka nu.
Själv älskar jag det är tyst för en gångs skull, och tyst är det när man stamkvistar och trampar gräs mellan varven när man glömt förlängningsskaftet.
Billigt bränsle och löskassan är inte riktigt i harmoni för tillfället, men läget följs med.
Just nu är det bilen som betalar maten, har den på ståförsäkring när man hålls för sig själv och inte skall drischa på byn och dra på sig någon onödig smitta. Det är bra att använda traktorn någon gång mellan varven.
Var i åbo i helgen och ena dottern flytta till eget. Var och köpte bykmaskin och när vi väl fått in den i badrummet hade de gett oss en modell simplare än vad vi betalt. In i bilen och efter en ny. När vi väl fått in den andra i badrummet var avloppsslangen genomborrad av elstöpseln i förpackningen. In med den i bilen och till baka med den. Då var de slut på det prisma och vi fick åka till ett annat prisma. Tredje gången gillt.
Nog kan det bli invecklat ibland.
Känner någon till ifall Mats inspirations inlägg ännu finns tillgängligt någonstans, eller har det åkt till bit-himlen?
Det fanns kvar till och med bilderna. Länk: https://www.bondbloggen.fi/2011/02/09/tankhuset-klart/
som jag också kompletterar inlägget med. Tack för att du frågade.
När ingen skriver om mat och kris får vi lyssna vad gänget talar idag:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/keskon-helander-huoltovarmuus-periytyy-sota-ajalta/e87239de-dddb-49ba-845d-3f571d29c570