I går startade vi lilla Zetorn efter det att vi skruvat ihop den. Den startade utan problem men vi har ännu inte belastat den. En packning vid termostatens kåpa ser ut att läcka litet men annars verkar den vara i skick.
Bytet av kylare var däremot litet besvärligt. Den nya kylaren har en kant som går längre bakåt än den gamla och slangarna till luftintaget passar inte så bra. Den gamla kylaren var smalare därför att den har ett skilt expansionskärl medan den nya har inbyggt och därför är den bredare i övre kanten. Jag har beställt nya slangar men de har ännu inte kommit.
Så är det alltid. Om man börjar ändra på nånting så passar det sällan fastän det i princip borde göra det. Vi måste också slå ihop plåten till fläkttunneln därför att skruvhålen var en halv centimeter för breda. Sedan började plåten ta emot fläktremmen så jag klämde ihop den med två skruvtvingar – hoppas det räcker till för annars måste jag skruva bort den och skära bort litet plåt. Det är inte många millimetrar men det måste finnas ett mellanrum så att inte fläktremmen förstörs.
Förra reparationen för två år sedan blev inte riktigt färdig men nu fixade jag också mätarna för kylartemperaturen och bränslemätaren (som är ny). Ett misstag gjorde jag då jag köpte givare till bränsletanken. Givaren är nämligen amerikansk och passar inte ihop med mätaren som är europeisk. Annars fungerar det nog men den visar fullt då tanken är tom och tvärtom …
Givarna till temperaturmätaren är också ett bekymmer eftersom det tydligen inte finns någon standard alls. Till sist måste jag sätta dem i en skål med vatten som jag värmde upp och jämförde vattnets temperatur med vad mätaren visade. Jag hittade till slut en kombination givare-mätare som bara visade fem grader fel och det kan man leva med. Det är i alla fall viktigt att se till att man har rätt givare. Tydligen räcker det inte med rätt reservdelsnummer för givarna ändras med tiden. Nu har jag sex givare och sex mätare som visar mer eller mindre fel.
Jag har länge misstänkt att mätaren visat fel och nu är det bevisat att den gamla kombinationen visade 60 grader fastän den borde ha visat 80. Jordningen av givaren är också viktig. Man skall INTE använda gängtejp för då jordas givaren inte ordentligt. Bäst är det att använda givare som har två uttag och så drar man två ledningar från givaren till mätaren. Då behöver gängorna inte jorda alls. Tyvärr är givare med två uttag ovanliga.
Nu väntar jag bara på paketet med slangar. Jag beställde från Schlauchland (Slangland) i Tyskland för jag behövde en del specialkrökar och så beställde jag ett T-stycke för MF165 så att vi kan sätta in hyttvärme i den. Vi skall täta hytten på MF165 men då blir det problem med kondensation på rutorna så man måste ha värmefläkt för att se nånting. År 1970 då vi köpte MF165 så fanns det inga traktorhyttar med värme och heller inga uttag i kylsystemet för hyttvärme.
Det har varit slaskväder så det var bättre att göra verkstadsarbete men nu börjar snön ha kommit ned från träden och taken. Dessutom blir det fina skogsvägar nu då det är blidsnö.
Stat och kommun har gått på den massiva vilseledande klimatuppvärmningens mantra och står total handfallen
om det kommer lite mera snö på engång. I storstadsregionen kör var och varannan kvinna med en spade i bilen och vissa har hamnat att mocka några gånger innan de kom fram till jobbet. Allt jobb går inte att göra hemmifrån. Själv minns jag inget motsvarande att tre idrottshallar rasat samma vecka. Då har redan coronan beskurit o myndigheter varnat för att ge sig ut i trafiken. Bussarna gick lite bättre (större gator) men nog hade taxin med dubbfria däck och chaufför från söder om ekvatorn problem. Att stänga av bilens antisladd och ge fullt drag läres knappast ut i bilskolan eller av körövning med mamman.
Bra du fick igång zatupeck.
Tyvärr blev det inget skogsarbete. Snön kom ned från taken med buller och bång och den måste köras bort förrän den fryser. Så jag har bara kört snö hela dagen. Men i morgon …
Jo,, här har det minsann också kommit snö. Har hittills plogat nästan dubbelt mer än i fjol på hela säsongen!
Dessutom drivade det sisst från för oss verkligen ovanligt håll, sydost, vilket gjorde att det drivade på ställen där det inte brukar och var svår att förutsäga. Oslagna åkerrenar längs vägarna och gamla överåriga rundbalar är bra att börja driva från! Och Per, chaufförerna från söder om ekvatorn har nog problem även på “baralandi”! Skulle från järnvägsstation till Västra hamnen. Chauffören fick nätt och jämnt bilen att börja rulla och det skramlade och skrapade när han växlade (försökte i många fall). Urskuldade sig med att det var första gången han körde manuellt växlad bil, På engelska. Finska kunde han inte alls! Körde till Olympiaterminalen trots att jag ett par gånger påpekade att vi är på väg åt fel håll. Han fick iaf klart för sig att jag skulle till Västra hamnen till vilken jag dirigerade honom. Framme ville han ha 36€. Sa att jag ingalunda beställt någon sightseeing runt H:fors och att gängse pris Stationen- Västra hamnen är ca 12 € vilket jag gav honom varvid han helt förstörd undrade hur han ska förklara för chefen när han kollar taxametern. Förklarade att det ingalunda var mitt problem och att han hade en jäkla tur att jag var ute i god tid, annars kunde han fått se fram emot att betala 10×36€ om jag kommit försent pga hans mokande. Nivån for nog under vattenmärket med hela taxirörelsen i speciellt H:fors med avregleringen. 95% av förarna tycks numera vara av utländsk härkomst med tvivelaktiga språkkunskaper och nära noll i lokalkännedom. Existerar alls några som helst minimikrav mera?