Det är ju inne med att återanvända grejer men när det gäller fordon så är det inte alla gånger så lätt eftersom det finns så många paragrafer att beakta.
Ifjol kom jag över en brandbil som jag tyckte att bra skulle passa som bevattningsenhet både som pump och framförallt att man skulle få allt som hörde till bevattnandet samlat i ett fordon så att man slapp lägga tid på att söka de olika komponenterna när de behövs. Dessutom skulle den traktor som stått framför pumpen kunna frigöras för andra sysslor. Att bilen hade så stor hytt att vi kunde tillbringa kaffestunderna och ta skydd för eventuella regn tilltalade också, ja man kunde kanske ombonat övernatta ute på åkern vid behov.
Tekniskt är den också i gott skick, fattas bara annat när den trots sina 26 år blott har gått lite på 90000 km och vad det verkar som blivit bra servad under tiden som utryckningsfordon. När jag efter ett par månaders vintervila skulle starta så hickade den inte ens utan gick igång med en gång trots att vi hade haft en kall vinter.
Men sen var det inte så enkelt som jag trodde att sätta den i trafik, jag tänkte ju nog flytta den för egen maskin mellan åkrarna och då ska den ju va besiktad och försäkrad. Så här om dagen påställde jag och aktiverade trafikförsäkringen för att företa resan in till besiktningsstation i staden. Resan gick bra och man får konstatera att man lätt ges företräde även om blåljus och siren inte används. Ändringsbesiktningen till privatbruk också ok med en notering om att dekaler och blåljusen bör tas bort, vilket inte är nåt problem. Men sen när det var dags för själva fordonsbesiktningen började man fundera på fartbegränsningsanordningar, nåt sånt finns ju inte på en brandbil och är inte heller så lätt eller ska vi säga så billigt att eftermontera på en 26 år gammal bil. Efter diskussioner med de ytterst behjälpliga pojkarna på Scaniaverkstaden där besiktningen ordnas så kom man till att det nog går att ta hastighetssignalen från ABS-anordningen och via en ventil som öppnas när farten når gränsen aktiverar en luftcylinder som via diverse stag sen förhindrar att gaspedalen trycks ner ytterligare. Delarna skulle komma att gå på ca 1500 euro plus lite arbete så en 2000-3000 euro skulle nog kalaset börja kosta.
Jag försökte förklara att enda gången jag skulle komma att begagna vägar med hastighetsbegränsning över 80km/h var de gånger jag kom till stan för att besikta bilen. Pojkarna ägnade en hel del tid till att studera lagen men det verkade inte finnas några undantag. Möjligtvis kunde en museibesiktning vara ett alternativ men då borde den vara över 30 år gammal. Jag meddelade då att jag nu åker hem igen för att fundera på saken.
Kom sen att tänka på att det här på bloggen säkert finns följare med erfarenheter och kontakter inom tunga trafiken så därav detta inlägg i hopp om förslag och idéer på hur på ett lite billigare sätt komma vidare.
Att via en bom skuffa traktorn framför bilen är ju ett alternativ men inte så tilltalande. En annan möjlighet som kommit på tal är att lösa ut flyttningstillstånd de gånger den behöver flyttas men hamnar att åka in till stan under kontorstid för att det ska lyckas. Så hoppas närmast på att någonstans hitta begagnad / förmånlig fartbegränsare eller nåt undantag i lagen som kunde åberopas.
Tacksam för förslag 🙂
I Sverige hastighetsbegränsar man ju fordon till A-traktor (max 30 km/h), det gör man på olika sätt. Man kan avaktivera högre växlar, eller så kan man sätta in en separat nedväxling mellan växellåda och drivhjul. Eller så kan man begränsa motorns varvtal mekaniskt eller elektroniskt (kanske inte så bra om den används vid pumpning!). Eller so programmerar man om eller byter styrbox. Men det finns i alla fall mycket erfarenhet på området, och det måste göras på ett sätt så att det inte nekelt kan återställas för att gå igenom besiktningen.
Tuff bil ! Det är harm att du måste ta bort blåljusen …
Måste du verkligen åka in till staden ? Jag trodde man kunde skaffa flyttningstillstånd via nätet från Traficom.
Det har jag inte kollat men kanske det går att själv printa ut pappersnumrorna att sätta i fönstret? De va dom jag tänkte att måste hämtas på kontoret. Och ibland håxar jag ju att bevattning är aktuell först sent på kvällen.
Jo säkert finns det flera sätt förutom det som pojkarna på verkstaden kom fram till. Det är ju inte så mycket elektronik på en så pass gammal bil men ABS har den vilket enligt pojkarna möjliggör att få hastighetssignal därifrån, borde enligt dem t.o.m. finnas färdigt uttag i styrboxen varifrån signal till ventilen som reglerar luftcylindern kunde fås. Den har ju låg och hög växel så eventuellt kunde det godkännas om man blockerar högläget dvs de 6 högsta växlarna. Tror nog att jag når traktorhastigheter på lågläget (måste kolla vid tillfälle). Kanske räcker det med att ta bort knappen på växelspaken i så fall?
Är det samma krav om den registreras som arbetsfordon? I Sverige skulle den bli traktor utanvidare.😊
Jo om totalvikten är över 12 ton och den tekniskt kommer upp till hastigheter över 80km/h har det påståtts. Sen får ett arbetsfordon inte ha tank större än 2m³ heller, den här har 3m³ men kunde kanske gå att få dispens på den punkten med goda motiveringar. Kanske är det möjligt vad gäller hastighetsspärren också?
Tiden är ens bästa, trogna och pålitligaste medspelare, dvs vänta fyra år.
Flytta på lavett eller bogsera tills dess, åtminstone i teorin.
Kom till min kännedom att fadern alltid körde sin lastbil på brännolja och sonen råkade vara polis.
Dvs det man inte vet av så lider man inte av.
Har på känn att dra bevattningsvattpumpen med lastbilens motor så borde motorn gå nästan på tomgång(med hög utväxling) för att optimera låg bränsleförbrukning. Elmotor är bäst om det finns elanslutning inom rimligt avstånd.
Jo det är ju också ett alternativ och att pumpa på brännolja är en klar fördel, som du skrev så tror jag också att det blir närapå tomgångsvarvtal jag har inte fått det provat ännu. 3m³ stamlösning i tanken blir också bra när det ska övergödslas, måste bara installera flödesmätare för att bedöma åtgången. Det blir nog bra bara jag får allt i skick, motgången i besiktningen tog dock lite på humöret.
Minns när denna regel kom någongång 1995 – 96. Då monterades fart begränsare på Scania 143 utan EDC vid en firma i Lassas hallen i Närpes. Han va även spessialist på färdskivare och taxi mätare. Kanske inte aktiva längre dom som va med den tiden. Kommer att tänka på H Widjeskog, dom känner säkert till detta.
Det enklaste och billigaste alternativet är att göra som italienare och greker i samma situation – man skiter i alltihop och kör det man behöver – sannolikheten att polisen skulle råka komma emot på den österbottniska “sidolandsbygden” just i det ögonblicket är astronomiskt liten…. och någon försäkring behövs säkert inte heller – den idiot som stjäl en iögonenfallande brandbil är nog inte ännu född…och börjar den brinna är det ändå lika långt som brett… enda faromomentet är om någon skulle krocka med den på vägen – men kanske man kan köra på landsvägen sådan tid på dygnet då trafiken är praktiskt taget noll…???
Jaa du Kimmen, jag försöker nog göra rätt och följa paragraferna i de flesta fall. Men byråkratin börjar nog snart vara av den kalibern att man inte hinner sätta sig in i allt så ibland frestar det nog lite att skita i allt och koncentrera sig på odlandet. Att en dispensansökan ska kosta 380€ tycker jag också låter lite onödigt mycket, det kan väl inte gå åt flera dagars pappersarbete att ta ett beslut i en dylik fråga? Kanske borde man själv börja fakturera för alla förfrågningar och utredningar som åläggs oss företagare?
Men du har nog rätt i det att de förflyttningar som görs med detta fordon är ytterst få och oftast längs åkervägarna här i obygden. Men försäkrat bör det nog vara ifall olyckan är framme, det finns ju andra vingelpettrar ute på våra vägar också.