Nä, det har inget att göra med James Bond utan det är fråga om böndernas bilar. Vad man kan köpa och vad man inte kan köpa så där i praktiken.
Först av allt så är det fråga om priset. Personligen har jag en gräns på 10 000 euro så det begränsar möjligheterna mycket effektivt. Nya bilar faller bort helt liksom de flesta lindrigt begagnade.
Små bilar är också utanför ramen för vi måste transportera en hel del. Man kunde förstås tänka sej att ha en liten bil för att åka till butiken för att köpa mjölk, socker och kaffe men för det mesta så klumpar vi ihop resorna så mycket som möjligt och då blir det ofta transporter tillika. Jag köper byggmaterial och skivor och behöver en paketbil med lastutrymme på minst 270 cm (helst 3 meter) längd och 150 cm höjd. Jag har en släpvagn men den är mindre lämplig om det regnar – att få presenningen att hålla tätt är besvärligt.
Trädgårdsmästaren i familjen klarar sej inte heller med en liten bil för hon hämtar stora säckar med mylla och kör ganska stora äppelträd. Plus alla skyddsnät, pålar och rullar med fiberdukar m.m.
Man kan förstås använda Ducaton för transporter men den är stor och besvärlig att parkera och som enda bil har den begränsningar för det ryms bara tre personer i den. Vi försöker åka gemensamt så mycket det går men två familjer ryms inte i Ducaton. Och man åker helst inte med den till staden för den behöver två parkeringsplatser bredvid varandra för att man skall kunna svänga in.
En riktigt liten bil (elbil) har så liten användning hos oss att priset borde vara under 2000 euro. Vi köpte en V70 (14 år gammal) i Västerås för 4000 euro och den är mycket mera användbar. Dessutom vill den bättre hälften alls inte köra med en minibil efter det att hon blev påkörd av en bil som mitt i allt svängde in till vänster mot hennes bil. Då hade vi en Lada som blev till skrot men dessbättre klarade sej alla utan värre skador. I alla fall vill hon INTE ha en bil som är mindre än Volvo V70 och mindre säker – Volvo har ju bra säkerhet.
Så det blev en Volvo V70 kombi (farmarbil) från 2007. Trots sin storlek är den lätt att parkera för den svänger bra. Jag lusläste allting om Volvos olika modeller och kom fram till att årsmodell 2007 Classic är den bästa. Det är den sista “riktiga” Volvon. Från 2008 började man samarbeta med Ford och tog i bruk en ny plattform. Den är säkert mycket bättre i många hänseenden men har en hel del svagheter. Brorsan har en sådan och det är litet sorgligt att krypa in och peta upp bakluckans lås med en liten skruvmejsel då den elektriska öppnaren slutat fungera. Det är också listat på nätet som ett typiskt problem för V70II (vår modell kallas V70N).
Inte bara med det utan handbromsen är också elektrisk. Tyvärr brukar plasthöljet till elmotorn spricka och motorn rostar fast. Sedan står man där och kommer ingenstans för handbromsen slår på så fort man stänger motorn. Det är alltså en modell som man inte kan ha utan försäkring som täcker bogsering till verkstad och hyrbil. Inte blir man ändå glad om man är på väg till något viktigt möte och blir stående mitt i vildmarken.
Över huvud taget så undviker jag all sorts elektronik så långt det är möjligt (kanske för att jag är elektronikingenjör). Tyvärr är vår bil utrustad med det typiska tjutande alarmet som slår på i färjan och mitt i natten på parkeringen utan någon som helst orsak. Jag såg en diskussion på nätet om att stänga av alarmet men det är så “säkert” att det inte går. Det finns till all tur en knapp som stänger alarmet – men bara fram till nästa start av motorn. Det var säkert bra för 14 år sedan då bilen var ny men nu är det helt onödigt. Ingen ids försöka stjäla en gammal Volvo.
Det finns också hybridbilar men jag kan inte förstå varför. De har två motorer och drar mera bensin är en ren bensinbil. En byabo som har en sådan sade litet surt att man möjligen kan köra ut ur garaget på el men sedan slår bensinmotorn ganska snart på. Inget för en som bor på landsbygden där avstånden är stora.
En del moderna bilar kan inte dra en släpvagn vilket är helt omöjligt hos oss. Det är absolut nödvändigt att bilen klarar minst 750 kg och helst 1500 kg. V70:an kan dra 1800 kg vilket räcker till riktigt bra. Vi har en liten släpvagn utan bromsar och den behövs då det skall köras så stora (höga eller långa) saker som kanske inte väger så mycket men som inte ryms in i Ducaton. Volvon är bättre som dragbil för man ser bättre bakåt än med Ducaton.
Det finns förstås många bilmärken men jag håller mej till Volvo för den är bättre byggd för nordiska förhållanden. Redan med Fiat som är byggd i Mellaneuropa så märker man att de inte har snö och is så stor del av året som vi. Den har dålig värme och är instabil på isvägar. Man ska inte röra bromsen då det är riktigt halt för bakändan blir då snabbt framända. Jag har varit i diket med en Ducato förrän jag lärde mej. Tur i oturen var att en bärgningsbil just då höll på att dra upp en annan bil från diket så jag blev uppdragen ganska snabbt också.
Henrik hade en Nissan som var fyrhjulsdriven. Den gick an men var omöjlig att reparera för de hade limmat fast alla skruvar så hårt att en liten reparation blev svindyr. Till slut tröttnade han på eländet och bytte till en Skoda med gas och bensin. Vi får se hur det går men tills vidare har de gas i Borgå och använder sällan bensin. Men gaspriserna håller på att stiga. Det gäller att se upp med gasbilar från Tyskland för de nya har en minimal bensintank på 8 liter … Nån jäkla förgröningsregel igen. Den begagnade modell han köpte har i alla fall en normal bensintank.
Sedan bör man köpa bil enligt reservdelarna. Det måste vara en mycket vanlig modell – helst litet äldre. Då får man billiga reservdelar utan problem. Och vad gör man med en bil som är hur bra som helst om man inte får reservdelar eller vars reservdelar kostar en halv förmögenhet. I det hänseendet är V70:an bra för den tillverkades i miljontals exemplar. Litet försiktig bör man vara för de har bytt modell ganska ofta – också inom samma plattform. Var noga med årsmodellen och kom ihåg att modellåret börjar i september föregående år.
Eftersom V70 är ganska stor så är det ingen idé att ha en liten paketbil som komplement. Därför köpte jag den största Ducato som går som personbil på färjan till Sverige. Det betyder höjd under 240 cm och längd under 7 meter. Lastutrymmets längd är i den litet förlängda modellen litet över 3 meter och det är bra. Bredden mellan bakhjulslådorna är 150 cm så man får de riktigt stora skivorna på 150×300 cm att ligga på golvet. Höjden inne i lastutrymmet är 166 cm och det går an även om man inte kan stå rak. Jag kunde köra hem Kubotan inne i Ducaton även om jag måste kapa hytten på Kubotan (sedan satte jag in skarvar på hyttstolparna).
Ducaton har mycket bra körställning och vi kör hellre med den till Sverige än med Volvon. Man sitter så högt att man har god sikt över alla småbilar. Förutom i halka så har den också bra köregenskaper och ligger lugnt på vägen – har man last så blir det bara bättre. Jag har också 3 st. takräcken på den så det går att transportera långa stänger (järn 6 meter) och virke. Litet lättare stänger sätter man bäst fast med segelstroppar av gummi som håller bättre än spännband men till tyngre föremål behövs ju spännbanden.
Även om Ducaton har stort lastutrymme så fördrar jag att frakta skräp och olja på släpvagnen för att inte smutsa ned inne i bilen. Sikten bakåt är som sagt inte lika bra som i V70 men jag installerade en backkamera i Ducaton och den är mycket bra också för att hålla koll på släpvagnen.
I dagens läge så är de här dieselbilarna de enda möjliga i praktiken. Men visst siktar jag på eldrivna fordon så fort de blir användbara i praktiken. Tekniskt är de överlägsna förbränningsmotorn. Vi har goda möjligheter att ladda för vi har 33 kW trefasström på grund av torkfläktarna och då vi får 14 kW solenergi till så skulle det vara lönsamt med elbilar. Problemet är inköpspriset och modeller som inte passar en bonde. Få se hur det ser ut om tio år.
Helt osakligt och irrationellt så tycker jag att dagens bilar är riktigt fula – de ser ut som bulldoggar – också nya Ducaton har ölmage. Men det är en annan historia …
Knappen att stänga alarmet, var sitter den ?
Har själv en-07:ans xc90 D5. Alarmet slår sällan på hemma men typ på färjan eller när jag för ljus till gravarna på allhelgona, då går det igång.
En annan grej, när jag köpte den för några år sen hade den nya ” kina”-vinterdäck. Bilen gick mera tvärsöver riksåttan än längs vägen. Tröttnade och köpte nya (dyra) inhemska vinterdäck och det ångrar jag inte.
Min V70-10 k 455t km går som klockan (peppar peppar) Det är väl höststormarna som alarmet igång.
Så för mig några gånger. Elbatterit till cupèvärmare läge två kan också få igång alarmet. Elhandbroms och baklucka inga som helst några problem. På automat gäller bara att spola lådan någon gång och byt olja. Två gånger har bränslepumpen från tanken blivit bytt. Första gången byttes ej kabelknippen som var orsaken till haveriet. sade de. Att köpa en splitter ny diesel idag blir en hög “politisk” risk.
Komplettering till chaufförsbrist på lottas blogg.
I armen lärde sig en del pojkar att ta lastbil eller släpvagnskort. Några hade också lastbilar hemma eller hos någon anhörig.
Nu när en stor del baltex och ryssax kör i finland så fungerar transporterna någorlunda men vid ofärd
och krig kan det bli väldiga problem med varuflödet men det har väl ingen tänkt på.
I mittkonsolen under radion längst ner finns en rad med knappar och på vår bil är det den längst till vänster. Den har en bild av en bil med en lampa ovanför. Men det kan vara ett tillval som inte finns på alla. Vi har Classic så där har man satt in alla förbättringar på plattformen. Troligen kom det så mycket klagomål över att larmet satte igång litet hur som helst. I handboken står det att knappen bara stänger av vissa sensorer och man rekommenderar att den används på färjorna.
Även om jag köper begagnade bilar så sparar jag aldrig på vinterringarna utan köper de bästa och byter ganska ofta. Sedan tar jag bort nabbarna och kör som sommardäck. De är inte optimala men riktigt bra i vatten på grund av det djupa mönstret. De för mera ljud och drar kanske mera bränsle men säkra är de nog. Vinterringarna skall däremot vara helt nya. Jag läser Aftonbladet tester där Robert Collin säjer rent ut om dyra däck är bara skräp.
Enklast är kolla på https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdacken.html för där finns tester från flera håll samlade.
Automat gillar jag inte – jag vill veta vilken växel som är i. Dessutom drar den mera bränsle och går sönder lättare. Den sexväxlade lådan på vår nya V70 är fin.
Volvo tycks ha problem med bränslepumparna. Jag fick byta på 855:an också.
Hur skulle det vara att montera en huvudströmbrytare som på traktorn? Då slipper du problem med alarm som går på av sig själv.
Jag har funderat på saken men man vet inte hur det går med koder och annat inom elektroniken. För vissa bilar måste man sedan ha en verkstad att uppdatera koderna om man tagit bort ackumulatorn (till ett bra pris). Åtminstone radion blev oanvändbar på en del modeller.
Jepp, hade glömt dedär med radion. Allting skall göras så onödigt komplicerat nuförtiden, helst proprietärt så man tvingas köpa överprissatta delar direkt från tillverkaren.
Bryt inte strömmen på dagens bilar! Åtminstone inte på en VW! Grabben hade en supertrimmad 1,8 l
Golf med Auditurbo i, bänkad till lite 250 hk+, årsmodell 1995. Värmebatteriet började läcka och med
tysk tillverkningsteknik börjar man tydligen med ett värmebatteri, sedan bygger man, med tysk precios, en bil kring detta. Var ju kvällsjobb att byta batteriet så ackukablarna var bortkopplade i ca 3 veckor. När det var dags för start så gick den i 3 sekunder på varje försök. Felsökning medellst dator (han är utbildad bilmekaniker) men 2 koder fick vi inte bort. Konsultation med märkesverkstad som noterade att då strömmen varit bruten så länge så har tändningslåset tappat koden till nyckeln. Ett beg t-lås med tillhörande nyckel införskaffades från lokala skroten, men ingen framgång. Bilen lämnades in till märkesverkstad och enligt prisbedömning skulle det kosta 400€. Tog en vecka innan de fick på klart att det fanns även en liten microprosessor någonstans som inte i sin tur kände igen det främmande tändningslåset! Till facilt pris av ca 600€! När vi hämtade bilen begärde man 1230€ vilket vi ju förståss inte godkände med motiveringen att på en märkesverkstad ska fel som fel kunna analyseras på ca en halv timme och även en kostnadsbedömning ska hålla. Det blev 400€. Detta på en
-95:ans Golf 1,8 GTi!! Vår Tiguan blev utan ström, accun drog ur pga av navigatorn. Hjälpte inte med startkablar för där fanns en automatfunktion att om spänningen sjunker under ett visst volttal för en viss tid så pga av att skydda elektroniken så stängs allt ner! Jag har har på känn att (den är 10 år nu) man bör börja fundera på ett byte för dendär morgonen när instrumentpanelen ser ut som ett flipperspel kommer väl en dag och då lär det bli dyrt! Så bra bil att använda att den är tråkig! Myten ett en automatlåda drar mer bränsle än manuell gäller inte mera med dagens automater (dubbelkopplingslådor) Bilen väger nästan 2 ton och är allt annat än aerodynamisk, 4-hjulsdriven mm. På långkörning har vi klarat 4,6 liter/100km men i dagligt körning för frun fram och tillbaka till jobbet (8 km/väg) och med flitig webastoanvändning går det ca 6,5 l. Tycker det är helt godkänt! 8,6l
med 1,8 tons Hobbyvagn efter i Dalarna får också godkänt. Men, Kia Picanton som finns i familjen går också på ca samma, inköpt för 1600€ och inget skruvande förutom en givare till abs-bromsarna för 6,90. Ingen fordonskatt att tala om och ingen jävla elektronik! Startar och far i väder som väder dessutom! Servisarna klarar man själv på lyften i verkstan utan djävulska data service program!
Det är inte bara elektroniken som kan krångla. Allt som är invecklat är en krångelfaktor. Tyvärr blir moderna bilar bara värre år för år. Största delen av finesserna använder man sällan. Hellre har jag en bil som håller i 25 år (som vår 855:a) än en som måste bytas vart femte år. Och så blir konstruktionen allt sämre. På den gamla Ducaton fanns det gott om utrymme under motorplåten men på den nya så måste halva motorn skruvas sönder förrän man kommer åt nånting. Det betyder besvärligt (och dyrt) underhåll. Vi klarar oss väl i 15 år nu med V70:an från 2007 men vad skall man sedan köpa ? Jag sätter mitt hopp till att det kommer en nyenkelhet och att elbilarna blir bättre konstruerade. I princip är en elbil enkel till sin konstruktion – bara de klåfingriga ingenjörerna kan låta bli att stoppa in all sorts “finesser”. Farmor Anka hade ju en fin elbil. Den hade inte ens ratt utan bara en spak att styra med.