Våren 2022 försenad

Det var ganska varmt förra veckan och man vågade inte köra på skogsvägarna på eftermiddagen. Men det gick bra på morgonen. Nu blir det åter kallare och vi har troligen fint skogsväder ännu i två veckor. I öppningarna i skogen finns det ännu mycket snö. Ofta går den över knäet då skaren brister.

Man ser tydligare att det finns en massa björkar då man fäller dem

Först nu kommer man fram med traktor i öppningarna där det lagt sig massor med snö. Då jag försökte köra här i början på mars så kom jag bara bort med nöd och näppe. Snön var så lös att hjulen (med kättingar) inte fick fäste och marken under är inte frusen.

Björkarna är mycket långa och 15 meters måttband räcker inte till. Men de har litet kvistar så man behöver mest bara kapa dem och det går fort. Jag radar dem med lastaren och det är bra att den går att fälla ihop så att man kan arbeta i den täta skogen.

Gripen ryms ovanför hyttens tak

Den nya lastaren kan svängas i tät skog. Om traktorn ryms så kan man använda lastaren. Ramen är annars bra men stödfötterna gör traktorn en halv meter bredare och det märks minsann i tät gallringsskog. Fötter som går snett ned hade varit smalare men jag vill ha de breda vikfötterna eftersom lastarbommen är 8,5 meter lång.

Det skall komma tio centimeter snö i natt men brorsan har kört ut virke så flitigt att det bara finns ett lass kvar i skogen. Säkert finns det litet virke ännu under snön som kommer fram senare då den smälter men knappast någon stor mängd. Det har varit sanka marker där vi huggit så man vågar inte lämna något virke ifall vägarna smälter. Nu är vi ute vid stabil väg som är fylld ordentligt med grus.

Björk från årets hyggen

Det har varit så fint skogsväder att jag är alldeles slut för det har inte varit lediga dagar just alls i mars. Och man måste ju hugga och köra varje dag med så fint väder. Konditionen börjar vara på topp och så sover man så bra efter en dag i skogen. Då man stiger upp klockan fem så börjar dagarna redan vara litet för långa för den här gubben …

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

9 reaktioner till “Våren 2022 försenad”

  1. Kan bara hålla med din text, så är det här oh. Kom mycket snö senaste natt men det mesta har smultit bort av snön som kom, men kall vind är det. Mycket snö och hala mindre vägar har det varit denna vinter.

    Har varit till lantbruksbyrån idag och skulle boka in en smarttelefon. Det var först från nästa år 2023 så måste vi sända in bilder från varje åker så de ser hur sådden och skördandet framskrider. Tänkte det är bäst man är ute i tid och bokar telefon. Kanske de också ordnar någon skolning hur det går till.

    Nu i krisens tider så tankas bara max 72liter diesel i bilen per månad. Kaffet sänktes från fyra till tre koppar per dag. Har också börjat fylla på livsmedelsskafferiet och vattenförrådet.
    Kan bara konstatera man hör nog till minimalisterna. Förut var man över sex timmar hos bokföraren men i år behövde man ej ens komma. Det blev någon sorts ekektronisk underskrift.
    Finländarna valdes till världen lyckligaste folk fast men ej får/behövs någonstans.

    Var med armèdottern till butiken idag och kassaneiti frågade legitimation när hon köpte en tändare.
    Dottern är nästan 180 lång och 23 år. Min fråga blir då skall under artonåriga frysa ihjäl innan de får tänt i pannan eller kakelugnen. Tändaren skulle användas att tända eld i kaminen när soldaterna är i skogen. Sjuttonåringar får köra bil men att köpa tändstickor då måste man vara aderton.

  2. Tändstickor betraktas INTE som röktillbehör som avses i tobakslagen och det är ingen åldersgräns på dem, inte heller på s.k. braständare (längre saker), eftersom de just är avsedda att tända brasor och inte cigaretter! Sedan kan enskilda butiker ha egna 18-års gränser som inte har något med lagen att göra!

  3. Kurt, tack för infon.

    Motorsågen har krånglat en tid och som alltid börjar man fundera, vad fax är det nu då.
    Sågen har startat bra men har blivit svårare och svårare att hålla i gång under en tanks sågande och till sist stannat efter en ca halv tank. Efter det vägrat att starta för den dagen. Följande dag samma problem.
    Som alla vet så startar inte sågen på max fyra fem drag så är dagen förstörd(eller snarare gubben förstörd)
    Man är svettig och lättretlig och får inget vidare flyt mera under den dagen, man bara minns hur mycket man skulle kunna gjort.
    Fick av en välvillig granne tipset att det kan vara bränslefiltret i tanken. Har försökt hålla rent och fint vid bensinpåfyllning och har aldrig stött på det problemet förut. Nå kvaliteten på bränslen håller nu också på att sjunka så någon gång skall det vara första gången. Hällde ut bensinen tog en spetstång och fiska ut silen som är i änden på sugslangen. Silen såg inte smutsig ut men blåste av den och i den och blåste ur tanken på samma gång med tryckluft. I med ny bensin och sågen har gått klockan efter det(peppar peppar) ta i trä.

  4. Jag har också haft liknande problem med min favoritsåg – en gammal Jonsered 2147. Jag har tänkt byta membran i förgasaren men måste försöka rengöra tanken på samma sätt. Vi har tidigare också haft problem med att bränsleslangen börjat läcka (tar in luft). Kan vara svårt att hitta felet även om det sedan är lätt att fixa det.

  5. Håller med med övertid, faktist julen att lufta motorsåg i skogen nu. Konditionen är ej i topp och hakki prosessor i bitar in i skogen, men såhär tort hårt ljust väder sällan får var med om.

  6. Efter ett par riktigt uschla vintrar så försöker man arbeta i skogen så mycket man bara orkar och hinner för bättre än så här blir det knappast. Speciellt som det kom den här köldknäppen så vägarna frös till igen och är just nu finfina. Ett tag verkade det börja slå igenom men nu går det bra. Hoppas du får processorn i skick. Jag har gallrat för hand och även om det är kvistfria långa björkar så blir det inte så mycket på en dag. Med processorn så kör man igenom gallringsträden på några sekunder och så är de alla i en hög så man inte behöver plocka ihop dem en och en. Jag tänker inte gallra gran i år utan väntar tills jag sätter på processorn för det går mycket fortare med den. Så vi får bara granstock och björkpropsar i år.

  7. Våren är kall och går mycket långsamt framåt, alltså det blir en sen vår.

    Sätter in en länk som inte skall ses som politisk utan som en tankeställare för markägare.
    Hur egentligen kalkylerna börjar se ut. Lite som med elbilar när det går för fort
    så hinner man egentligen i följa med. Kritiker gör att alla hålls på mattan.

    https://www.youtube.com/watch?v=SD0e5y1pDnc

  8. 9.4.2022 i ofärdens år.
    Snöflingor komma i maklig takt och gradstocken är ca +2
    Hade en oljetank till salu efter grässkörden blev bärgad och brännoljan var billig men inget intresse.
    När olja kom upp i ca 2€ litern så då började telefon gå varm, när alternativet var att bli utan olja under skördesäsong. När bondes vardag blir köp när det är dyrt och sälja billigt.

    I storstan hos frisören på andra sidan ett byggstaket pågår byggandet av en tysk livsmedelsaffär, granne till en s-market. Frågar frissan vad hon tycker om det. Det är jättebra, L är jättebillig och så har de ett stort utbud. Där kan man också göra något fynd av några andra saker av bra kvalitet.
    Frågar om s butiken inte klarar sig då? Då får de skylla sig själv. Allt vad andelslag och dess historia finns inte mera hos urbana människor. Vinster går till övriga norden, tyskland och österrike.
    Det är vinsten som är poängen av allt företagande , som återinvesteras och ger ännu mera välstånd.
    Vi lever i en global värld men illa håller det på att gå.

    För min del är stockarna förd till sågen och skall bli plankor och brädslåningsbräder.

  9. Var på besök med ett gäng till en transportfirma vars ägare hörde till våra barndomskompisar om än något äldre, det var även min första sommarjobb som hjälpkarl på en stockbil. Det gick ut på köra virke från skogen och spänna knippor och kippa i havet vidare för flottning.

    Nu finns kombinationer, dragare och löstrailer i hundratal i ett stort antal europeiska länder.
    På firman finns nu 4st LNG (gas) lastbilar varav två i tyskland. I tyskland är vägskatten 19 cent/km men typ gasbilar är befriade från vägskatt. Tankningsställen är (ännu) få och tankningen komplicerad. Gäller att ha tjocka handskar pumpa i kall vätska suga ur gas, pumpa i vätska suga ur gas osv. Tankningen tar ca 20-30 minuter men det gäller att få full tank när det lyckas så är räckvidden ca 1000km. Ägaren tror det här är en mellanlösning men säger sig tvivla att det slår igen för långtradare.
    Nu är siktet inställt på ellastbilar för laddningen är betydligt lättare att ordna i stället för LGN.
    Hur det nu slår ut för maskiner till jordbruket. Blir väl biogas som är lättare och enklare att hantera.
    Tiden får väl utvisa.

    https://www.youtube.com/watch?v=MCSsAyLGMEQ

Kommentarer är stängda.