Det är ju pop med eldrivna fordon just nu. Det finns en hel del elbilar men på traktorsidan är det ovanligt. Nu har jag i alla fall tagit i bruk vår första eltraktor: Pluttn. Den är inte stor och har bara en 800 W motor men det är första steget så att vi får pröva på eldrivna nyttofordon.
Jag köpte den redan i fjol för 120 euro (se Allting kommer tillbaka) men det blev problem med bakhjulen för fälgarna passade inte på den nya eldrivna bakaxeln. Först efter det att jag skaffat svarvtillsats till fräsen kunde jag anpassa fälgarna till den nya axeln. Så nu har vi tagit i bruk Pluttn.
Egentligen var den avsedd att transportera trädgårdsmästaren i familjen som har dåliga fötter. Men hon ville ha en kärra till den så jag svetsade ihop ett drag på Pluttn och en teleskopisk dragbom på vår 75 år gamla mjölkkärra. Den är en av de viktigaste redskapen för den har stora 26″ hjul så den går att dra över stock och sten ganska lätt. Vi har transporterat mycket med den. Skottkärror har alldeles för små hjul.
Nu har man också börjat med nytillverkning av den gamla mjölkärran så vi är inte de enda som gillar den. Jag är mycket glad för det har varit svårt att få tag i reservdelar (hjul) men nu finns det äkta mjölkkärrshjul att köpa. I fjol råkade jag nämligen backa på vår kärra med stora Zetorn och ena hjulet blev en åtta.
Man kan fortfarande använda den som handkärra för röret i dragbommen kan skuffas in under kärran så det är inte i vägen för fötterna. Det är ingen leksak – kom ihåg att man körde fulla mjölkkannor på de här kärrorna. De klarar 150 kg. Jag har redan testat att köra sten från trädgården. Då måste man ta loss kärran så att man kan vippa den bakåt och sedan vältra stenen upp på kärran. En av stenarna var så stor att jag inte alls orkade lyfta den.
Jag har satt gamla hårdkartongskivor på kärran för att inte alla saker skall falla/rulla av men det skall komma litet bättre filmfanér på den småningom. Bågarna över hjulen är absolut nödvändiga då man kör skivor eller liknande med den. Fram och bakstycke kan behövas också men måste vara möjliga att ta bort för vi kör mycket långt virke med den.
Första dagen var mycket lyckad. Det var så roligt att köra med Pluttn att det blev en hel del spår i trädgården. Försöket att köra mullsäckar lyckades däremot inte så bra. Det gick fort och lätt tills föraren märkte att dragbommen kommit loss och kärran blivit kvar … Jag hade inte hunnit fästa bommen ordentligt men nu är den fäst med starka klampor och svetsad krok.
Det är inte någon jordbrukstraktor men den är utmärkt mellan äppelträden där Kubotan till och med är för stor – hytten tar emot trädens grenar. Pluttn kommer fram nästan var som helst. Bakaxeln är under en meter bred och styret går under nästan alla trädgrenar. Hjulen är breda men ganska små så den orkar inte dra så mycket. Fyrhjulsdrift har den inte men däremot differentialspärr som alla nyttofordon bör ha.
Bakaxeln med motor och styrenhet kostade bara 350 euro. Det finns starkare motorer men jag ville ha 24 Volt så att den går på två vanliga traktorackumulatorer som inte mera orkar starta traktorerna. Om man sätter in Litiumackor så kan man få upp till 2000 W (jag har sett ännu kraftigare utomlands).
Den här går fort. Vi har ännu bara kört på ettan men den har tre hastigheter så den kommer väl upp till 25-30 km/t. Egentligen så kunde den ha haft lägre utväxling så man kunde köra tyngre last även om det går långsammare. Fast barnbarnen kanske gillar den här.
Jag har aldrig tyckt om småmotorer (förbränning). Mopeder, gräsklippare och jordfräsar bara krånglar hela tiden. Förgasare är en uppfinning av Hin håle. Dieselmotorer är mycket bättre men används bara i större maskiner (Kubotan är den minsta). Pluttn laddar vi från egna solpaneler så man behöver inte köpa bränsle till den. Eftersom vi mest använder den inom eller nära gården så går det bra att ladda den ifall de gamla ackona blir tomma.
Småmaskiner går bra på ackumulatorer men det krävs helt andra lösningar ifall man vill köra de större traktorerna på el. Tillsvidare blir det också dyrt och det är ackumulatorerna som är problemet. Så jag väntar på bättre lösningar.
De första självkörande traktorerna (t ex AgXeed) som kommer nu drivs med elmotorer, som i sin tur får ström från en dieseldriven generator
Man kan tycka att det är tårta på tårta men faktum är att en elmotor är mycket bättre, effektivare och lättare att styra. Problemet med elfordon är inte motorn utan ackumulatorerna.
9+1+3 mm regn har noterats sedan senaste. Njuter nästan dagligen av diken man dikat för de får jobba nästan dagligen.
Har alldeles samma åsikt av små bensinmotorer.
I nittionio fall av hundra om en diesel inte startar så är det pga akkun. Då skall man ge sig ikast med en sådan i hundra procent med en elbil. Vet sådana som byt bort elbilen och köpt en diesel igen. Det man inte vet så kan man lära sig den långa eller korta vägen. Nu senast har vaselinpressakkon gett upp en sex år gammal milwaukee som nog hör till den övre medelklassen.
Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur eu tilllåter ett sådant stort olika typer av batterier som inte passar ihop med varandras maskiner. Telefonstöpslar fick de äntligen ihop efter trettio år.
Det börjar också bli dags för de andra bondbloggarna att berätta om sommarens vedermödor och höstens skörd.
I september han det ännu komma 22mm regn men eftersom sommaren anses slut så kommer inga rapporter från och med oktober även om det kommit regn då också.
Potatis o morötter skördas ännu men nog blir en del kvar i fälten. Ekoåkern som jag sade att det odlades ärter var fel tydligen var det bönor som kvickroten tog en stor del och duvorna det som blev kvar. Har aldrig sett så stora duvflockar som man lätt tog för kajor. Duvorna uppfattas lätt som svarta när de ses i höstljuset, lite längre stjärt och nästan ljudlösa förutom ett susande från vingarna. Fick nog lite hitchcook känsla av dem, så många var det.
Stamkvistningen fortsätter mellan varven men det ser ut som längdtillväxen inte varit så stor i år som man kunde väntat sig. Var det “kalla” juli som förstörde det för värmesumman måste vara något i hästväg för växtsäsongen likaså regnmängden. Får bara tro att grovleken “årsringarna” gått desto bättre.
Du nämnde i ett tidigare inslag vad du gilla tvåtaktare och bensinmotorer överlag överlag och jag höll med.
Har följt en youtuber en längre tid men när han tar i en husqvarna och förklarar hur det ligger till så har glädjen inga gränser och kanske övriga följare lär sig lite också. Folk med åsikter är en allt sällsynare sak.
https://www.youtube.com/watch?v=jqoVnCT0ndY
I fredags skulle det ske! Rybsen tröskas efter allt regnande! Sagt och gjort och igång med 2 tolvfotare på olika skiften. Vid Måtasberget i Jeppo brukar man tävla om årets Rapakunkku. Tror Jonas och jag skulle ha kvalat in i fredags med rätt bra marginal!! Sandmark när den blir för våt är icke att leka med. Varnar ingenting. Plötsligt kan man stå där på fotstöden och skärbordet i marknivå. Klarade mig utan fastkörning, men nog var det nära ca halvdussin gånger! Tyvärr hade stormandet gjort att rybsen ställvis dråsat ur, men där den inte gjort det gav den riktigt hyfsat, ekoodlad dessutom! När det så blev dags att byta skifte vid 16 rycket så hann jag köra ett varv så kom regnet. En precisionsskur, för 500 m runtomkring så var det torrt. Jonas var ca 15 km bort så han fick bort allt som gick där för bärigheten iaf. I helgen kom det 32 mm till och i går morse var marken vit med ca 2 cm snö så jag misstänker nog
att det blir att parkera tröskan och städa ur för i år!
Så kom den första frostnatten för sommaren 9.10. 2023 med is i blomfatet på trappan. Normalt brukade natten till första sepember ta kål på potatisblasen och löven brukade falla av 20-24 september,men någon klimathysteri ger jag mig inte in i. Varma dagar och gratis el har enbart varit till fördel.