I vår familj har traktorernas färger gått i olika nyanser av rött sen den första skaffades 1958. Så visst känns det lite främmande att nu ha en blå traktor på gården. Namnet är också nytt men den är ändå närabesläktad med Fiaten jag har från tidigare och den har gått bra så det känns ju trösterikt i allt det nya.
Det trillade ju in lite stödpengar på kontot inför julen så det blev till att fundera över vad man helst önskade sig till julklapp, en ny traktor är ju alltid trevligt att ha ….. eller? Njaa det här var kanske ett ironiskt inslag i inlägget 🙂 Faktum är att jag funderat på att få in lite nyare blod i traktorparken en längre tid nu för både Fiaten och Samen börjar ju få något år på nacken och båda har också snurrat på en 9000 timmar var. Så även om en välskött traktor säkert kan snurra på det dubbla så ökar ju risken för problem med driftsäkerheten med åren. Och i grönsaksodlingen används specialutrustade traktorer som inte i brådrasket uppbringas om traktorn går sönder. För den oinvigde kan jag meddela att 9000 timmar motsvarar ungefär lite på 500.000 km om det vore frågan om en bil. Många bilar räknas nog vara slutkörda med dylika kilometrar på mätaren och då utsätts nog inte bilarna för de påfrestningar som en traktor får utstå mellan varven.
Den minnesgode minns kanske att jag hade en ny traktor på prov i våras och jag hade väl tänkt köpa en sprillans ny då det på så vis är lättare att få traktorn utrustad med de funktioner och utrustningar som jag behöver. Jag kom dock inte riktigt överens med den nya T5 modellen och den gamla 5000 seriens traktorer gick inte längre att få som ny. Så jag har hållit ögonen öppna och studerat annonssidorna för att hitta en bra begagnad ur den förra modellserien. Hittade sen på senhösten den här traktorn i Seinäjoki, 2 år begagnad och 840 timmar körd. Lite förundras man ju över varför man byter in en traktor efter så lite användning men efter att ha pratat med förra ägaren som garanterade att traktorn är i skick och efter att ha fått fabriksgaranti fram till och med november 2014 vågade jag göra affär. Traktorn köptes sålunda till julen men jag lade in den på verkstaden för att få frontlastaren bytt mot frontlyft med frontkraftuttag eftersom jag har en traktor försedd med frontlastare från tidigare. Dessutom kommer denna traktor att gå i sådana arbeten där frontlyft med kraftuttag kommer till användning.
På grund av ombyggnaden kom traktorn till gårds först i går, den verkar så här långt helt OK även om motorn stannade efter 50 meters färd. Orsaken var att tanken innehöll sommarbränsle som i den -19-gradiga kylan frös ihop 10 meter från värmen i garaget. Slängde några täcken över traktorn och satte i stöpseln till motorvärmaren några timmar varefter den efter lite snurrande med startmotorn startade och lät sig köras in i värmen.
Och vi kan gratulera till nykomlingen. Detta kommer att följas upp extra bra från min sida eftersom en dylik finns med på “kanske inköpslistan” i femårsbudgeten. Utöver detta kan vi då konstatera att Bondbloggens sommarbränsledramatik fortsätter även i detta nummer.
Joo, jag såg hur glaset i bränslefiltret “vitnade” upp redan när traktorn kördes av flaket och borde väl ha stannat av den genast i stället för att låta den gå på lågvarv tills bilen avlägsnat sig. Då hade jag kanske haft en chans att få in den i värmen innan paraffinet blockerade finfiltret helt. Å andra sidan var det ett gott betyg att jag inte behövde byta filter eller lufta bränslesystemet för att få igång traktorn.
Lär annars dra ut till framemot vårkanten innan nästa utvärdering görs för till skogs bär det inte av med denna traktor.
Vad är det för exakt storlek på traktorn? Modellnummern är för liten på bilderna….
De e en T5070 på ~115 hästkrafter. Vet nu inte riktigt om dom nu alla behövs, hade tänkt mig något mellan 90 och 100 men man får ta vad man får när man köper begagnat. Nå kanske det med tanke på framtiden kan vara bra att ha någon reservhäst i stallet 🙂
Viken växellåda har den? Krypväxlen e säkert ganska vikti för Er?
Den har “normal” växellåda (Dual command + Power shift + Power shuttle) alltså 24 växlar framåt och 24 växlar bakåt men inga krypväxlar. Vilket ger hastigheter från ~0,6-40 km/h. Samen (med 45 växlar framåt och 45 växlar bakåt) går ner till 60 meter i timmen så den får dra skördevagnen och eftersom jag har självgående planteringsmaskin så behövs inte låga hastigheter för annat än skördandet.