Detta inlägg handlar om saker som inte borde få hända och som man skäms över att har hänt. Men om inlägget får någon att ta en extra koll av hjulbultarna och förhindra eventuell olycka så är det väl skammen värt. Det är ju i övrigt däckbytartider så saken är säkert aktuell för en och annan bilist också. Att möta ett rullande däck i hög hastighet på landsvägen är inget man vill göra.
Plöjningsdags.
I slutet av förra veckan tyckte jag att det började vara läge för inledande av plöjningen då väderprognosen utlovade både rikliga regn och kallare väder. Det gick ändå till måndag innan jag kom till skott. Lite slippriga och hala hade åkrarna blivit så nu passade det bra att testa dragförmågan på de nya 70-profildäcken som dessutom råkade vara justerade till lämplig spårvidd för plöjningen. Efter att ha bytt däck hämtade jag bolagsplogen och inledde plöjningen av en mindre stubbåker för att lättare se vilka justeringar som krävdes innan jag tog itu med de besvärligare grönsaksfälten. Konstaterade att justeringen av första tiltans bredd inte ville hålla rätt läge utan krävde justering i tid och otid. Ringde bolagsmannen då jag inte var helt säker på om det var traktorn eller plogen som orsakade problemet. Fick bekräftat att han också noterat liknande fenomen men inte i så stor utsträckning att han tyckte att det störde desto mera, det uteslöt nu i alla fall traktorn som orsak.
Nu var det hur som helst inte läge för felsökning och reparationer så jag plöjde vidare även om det innebar lite mera justeringsarbete. Stubbåkern avklarades och så flyttade jag till sallatsåkern efter att ha kört markerings- och öppningsfåror på ytterligare en åker. Jag ville få markeringen gjord innan det blev mörkt ifall ork fanns för lite “övertidsarbete”….. och det gjorde det. Den nya traktorn har hyffsad belysning så efter att sallatsåkern klarats av tog jag itu med det markerade fältet. Framåt tre-tiden började ändå orken och de medhavda morötterna ta slut så jag körde hem och räknade med att hinna plöja den återstående delen på morgonkvisten innan regnet.
Innan jag tog natt noterade jag att det var dags för följande motoroljebyte men ett par timmar till kunde jag säkert köra för att sen sköta underhållet medan det regnade. Då kunde jag säkert också efterdra hjulmuttrarna vilket oftast fordras då nya fälgar tas i bruk samt söka efter felet på plogen. Efter några timmars sömn återvände jag till åkern nöjd över att det fortfarande var uppehållsväder. En halvtimme senare hörde jag i samband med vändning på vändtegen en liten smäll ungefär som om en sten föll på fotsteget till hytten. När jag följande varv vände skrapade det till ordentligt i hytten så jag stannade genast och klev ur för att kontrollera vad som hände. Och synen fick mig att dra ett extra andetag.
Tur i oturen.
Hjulmuttrarna hade fallit av och hjulet lossnat samt lutade mot hytten och på så vis stöttade traktorn från att falla omkull. Nu hjälpte det inte att förbanna sig själv för att inte tagit itu med oljebytet och efterdragningen av hjulmuttrarna natten innan. Högst antagligen hade redan då någon mutter lossnat och felet hade säkert observerats i samband med att jag sett över traktorn. Nu var goda råd dyra, domkraften hade ju brunnit upp i uthusbranden så det fanns ingen annan utväg än att hämta lite plank och pallgaffeln som jag använde vid däcksbytet och på så vis få traktorn lyft och hjulet på plats. En mutter fanns fortfarande kvar och ytterligare en hittade jag där jag trodde att en sten föll på trappsteget vändningen innan. Vågade ändå inte köra hem med endast två muttrar så jag bad dottern hämta nya från stan följande morgon. Bad henne fråga efter någonting att putsa ur gängorna på hjulbultarna på samma gång. Lyckligtvis så är hjulbultarna ordentligt härdade så gängorna var helt oskadda på sex av åtta bultar och nya muttrar lätt att montera. Två bultar får jag se över lite mera och eventuellt byta ut, högst troligt är det ändå fråga om metallspån från den mjukare metallen i disken.
Tur i oturen var att hjulet ramlade inåt och inte utåt varpå traktorn skulle ha lagt sig ovanpå hjulet.
Tur i oturen var att inget annat förutom eventuellt ett par hjulbultar och traktorförarens stolthet fick sig en törn.
Tur i oturen var att hjulet lossnade just som jag höll på att sätta plogen i marken och traktorn sakta rörde sig framåt, för jag vågar inte tänka på vad som hade skett om hjulet lossnat under landsvägstransport med hög hastighet och upplyft plog. Kanske hade det då funnits en bondbloggare mindre och detta inlägg lämnat oskrivet.
Så gott folk kolla hjulmuttrarna!
låna från andra sidan så du kommer hem…
Hej Christer!
Tur i oturen skrev du, det stämmer till 100% man ryste riktigt då man läste din “juttu” huu.. Det finns så många “onaturliga” händelser i vårt jobb (i andras säkert oxå) fast hur försiktig o noggrann man än är så kan vad som helst hända , dessutom sånt som inte borde ske.. Nu ska du ta lite paus o fira farsdagen ordentligt för det behöver du efter allt.
Hälsningar från öst-nyland
Joo Per, den tanken slog mig också men tyckte att det var onödigt skruvande. Tappade liksom lusten med plöjningen när det därtill började regna och snöa. Hämtade hem traktorn följande dag då jag fick nya muttrar på plats.
Gjorde som brukligt en kontroll innan jag åkte iväg på plöjningen men hade råkat parkera så nära växthuset att det blev endast ett 3/4-dels varv runt traktorn. Därför blev inte muttrarna på höger bakhjul kontrollerade. Det är fortfarande kallt och snö så det kan bli att fira farsdag med att underhålla lite maskiner så att dom är “fit for fight” nästa vecka då det åter blir varmare. Hade faktiskt en “ledig” dag igår i och med att SLC’s trädgårdsutskott höll möte i huvudstaden. Trevligt ombyte att träffa kollegor från övriga Svensk-Finland. Noterade att det flaggades flitigt, roligt att husbolagen finner det mödan värt att hissa flaggan Svenska Dagen till ära 🙂
Du klarade dej ganska bra. Jag har en fälg hemma till MF165 som då den var ny råkade ut för samma sak. Men där gick det så illa att fälgen blev bruten och en bult förstörd. Efter det har jag dragit till hjulmuttrarna många gånger efter hjulbyte. Med en stor 3/4 tums hylsnyckel och ett rör på skaftet är det ganska lätt att få muttrarna att sitta. Det var för över 30 år sedan men jag minns hur “roligt” det var att tappa bakhjulet som då föll av helt och hållet.
Jag använder 1″ hylssats som bibehöll härdningen trots branden och med mina närapå 100 kg blir muttrarna nog tilldragna men det är ändå nödvändigt att efterdra då man tar nya fälgar i bruk Har nu hört flera historier om liknande olyckor så mitt fall är kanske inte så unikt även om det inte hänt mig tidigare trots att jag skiftar däck tiotals gånger per år.
På bilar talar man ju om att hjulbultarna lättare lossnar på aluminiumfälgar pga olika metaller utvidgas/krymper olika vid temperaturväxlingar. Så om man skruvar fast dem i en uppvärmd lokal, och sedan kör ut i kyla, så rekommenderas man efterdra dem, med en momentnyckel.
Besiktningsmannen frågade varför ni har fast hjulet med bara två bultar, då svarade tattarn att jag har prövat med en men det gick int..
Det verkar vara så, mitt hjul föll ju också av trots att en mutter fanns kvar. 🙂
Blev skärrad då jag såg din bild. Jag hade just och just kommit från den där åsynen. I höstas i tröskningstiden fick jag punktering på ett bakhjul och måste naturligtvis ta av hjulet. Monterade det tillbaka och började köra spannmålslass. Skulle som du efterdra. Men det hann jag aldrig. För efter två resor på 12 km vardera lossnade hjulet precis som ditt. Men då in vältrafikerad vägkorsning i anslutning till riksvägen. Då var goda råd dyra. Med snabb service från en verkstad kom jag ur knipan. Men jag får tacka skyddsängeln som höll kvar hjulet tills jag stannade i korsnigen. Har det lossnat under färden vet vi alla vad som skulla ha intäffat med ett tungt lass på vagnen.
Beklagar om jag återuppväckte ett trauma, Per-Erik. Tur i oturen även för dig får en att undra om inte skyddsänglar finns trots allt.
När nu så många verkar ha tappat hjul undrar jag om det är höger eller vänster hjul som tappats? Ty jag är säker på att jag drog till höger och vänster lika hårt och på vänstra sidan gick det knappt att efterdra muttrarna medan de på högra sidan helt fallit av.
När det gäller tex. bilar är det vänster-hjulen som har större risk&benägenhet att lossna, men en traktor är litet annorlunda, för med den backas det proportionellt sett väldigt mycket mera, så jag kan tänka mej att risken för lossnande hjulmuttrar för dem kanske är rätt oberoende av sida.
Det som däremot har en väldigt stor betydelse är måtten/toleranserna och därmed fälgens möjlighet att röra sej i förhållande till pinnbultarna….tex. ett centrumhål med kraftig “överdimension”.
Själva funktionsprincipen på fenomenet är rätt intressant rent tekniskt sett…hur många gånger har vi inte hört diverse lustiga (och felaktiga) förklaringar på VARFÖR cykelpedalen på vänster sida är vänstergängad?
Engelskspråkiga wiki tycks ha en rätt bra sida om fenomenet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
Intressant länk, Peik. Centrumhålet är i detta fall ganska “tight”, däremot tyckte jag att bulthålen var lite i större laget. Det underlättar ju förstås monteringen men ger lite risk för lite rotation då man både backar och kör framåt. Mina originalfälgar brann ju upp så det här är nu fråga om fälgar köpta på tillbehörsmarknaden (lite billigare men ändå räckte försäkringsersättningen inte på långt när till) och de är väl anpassade att passa flertalet traktormärken. Jag använder också samma fälgar på både Samen och Fiat / New Holland, bultmönstret är detsammma men bultarna ~2mm grövre och centrumhålet ~20mm mindre på Same. Det har dock inte varit några problem att Samen så att säga hänger på bultarna (utan stöd från centrumhålet) men det kan ju bero på att bulthålen är så precisa.
Jaa, och sen var jag ju cykelmekaniker i armen också 🙂
Och det vore ju intressant om de som råkat ut för däcklossning meddelade om det varit fråga om höger eller vänsterhjul!
har aldrig hänt ännu för mej på varken bilar eller traktorer…pepparpeppar, däremot efter 20 års skruvande på bilverkstad så va det utryckning några gånger…oftast då på lastbilar med dubbelhjul…
Vänster fram på bilen. Fick hämta däcket långt ute på en åker. Inga större skador på bil på grund av låg hastighet.
Mötte i våras på motorvägen mellan hesa och tammerfors en ung tjej, med tysk fin bil.
Bilen stod på tre hjul och hon satt i. Efter 2-3 km låg fjärde hjulet mitt mellan filerna. har man bra fart kommer men långt.
Hej Per fd elev 🙂 Bilen stod i alla fall stilla när du mötte den så hon hade antagligen märkt att etta hjulet trillat bort men 2-3 km på tre hjul var verkligen inte illa. Du hjälpte väl henne på med hjulet som en riktig gentleman förstår jag? 🙂