Det blev ingen skogsfärd för mig idag, istället bar det av på snökörningstalko till idrottsklubbens skidspår. Vi har inte ännu natursnö så det räcker för att dra skidspår men klubben har möjlighet att göra konstsnö med hjälp av snökanon. Kanonen är dock stationär så det betyder att snön måste transporteras från “tillverkningsplatsen” till spåret. För att få snön jämnt fördelad använder vi fastgödselspridarvagnar till transport och spridning samt lastar snön med traktor och frontlastare. Det föll på min lott att lasta snön idag. Det övriga talkogänget har efteråt sladdat, fräst och pistat spåret så nu blir det till att leta fram skidutrustningen 🙂 Förutom skogsarbete så är skidåkning ett av mina huvudnöjen vintertid.
Mera underhåll
Noterade problem med traktorlyset på morgonen då jag for till sportstugan för att lasta snön så efter hemkomsten blev det att ta itu med den saken. Det visade sig vara lite löskontakt i en stöpsel som förorsakade problemet så det var lätt fixat blott jag hittade felet. På senare tid har jag också noterat att instrumentbelysningen flimrat när jag kört på ojämnt underlag och se det felet hittade jag också på samma gång, det ena ger det andra i det här fallet. Det var jordningskabeln (alltså minuskabeln) till instrumentbelysningen som satt löst.
Konstaterade att speglarna i arbetsljusen bak på hytten rostat så de lyste inget vidare heller. Får nog lov att köpa nya strålkastare och ställde mig frågan om man samtidigt borde uppdatera från H3 till Xenon eller Led. Led verkar intressant av den anledningen att man klarar sig med lägre effekt och kablaget på Fiaten är inte mycket att hurra över. Men vad jag förstått så kan man inte blanda olika brännare på samma styrning? Vill minnas att arbetslamporna fram och lamporna bak ligger på samma säkring och jag tänkte behålla H3-lysena framtill då de är i bra skick. Är det någon av bloggläsarna som har erfarenhet av dylika uppdateringar så tar jag gärna emot tips.
När jag nu var igång med servicearbetet så passade jag också på att byta olja, rensa luftfiltret m.m. så dit for resten av dagen
Jag ska se om jag hittar lite mera bilder i arkivet som beskriver arbetet med snön, men det får bli i morgon för nu ska jag så småningom söka mig till sängs det är ju arbetsdag i morgon.
Jag vet nu inte varför man inte kunde ha olika sorters lampor på samma säkring ? Huvudsaken är att strömmen genom säkringen inte blir för stor. Lysdioder behöver bara en tiondedel av strömmen för glödlampor vid samma ljusstyrka. Så det kan vara bra att inte sätta in strömkrävande lampor på en säkring avsedd för lysdioder men tvärtom borde inte vara något problem.
Jag håller på att gå över till lysdioder i arbetsljusen men de gamla lamporna får vara kvar tills vidare så länge de räcker till. Men jag märkte att man lätt sätter in så många extraljus att strömmen till lamporna inte minskar så mycket :-). Arbetsljus med lysdioder är ganska dyra än om man köper i Finland (även om det dykt upp erbjudandet för lägre priser). Så jag har köpt ett par lådor från England på ebay.co.uk. Man får 27W/12V arbetsljus för 14 pund + 3 pund leverans (ca. 20 euro hemma på verandan). De ger en hel del mera ljus än de gamla arbetsljusen. Men jag gillar mer 18W “slim” som är så små att de är lättare att placera till exempel under kanten på hyttens tak.
Jo jag funderade också varför man inte kunde blanda men bland annat på Motonets sidor står det att man ska byta båda ljusen, kanske ett försäljningsknep? Hittade en lathund för omvandling av Watt, Ampere och Volt som gör det lättare att kolla upp säkringsstorleken. http://www.supercircuits.com/resources/tools/volts-watts-amps-converter
Med likström (traktorn) är det mycket enkelt att räkna ut strömmen A=W/V dvs. dividera watten med volten (12V). Det är bara med trefas växelström som det är mera invecklat. Så 27 Watt ger 2,3 A i ett 12 volts system.
Ja Ja du får då allt att låta så enkelt 🙂 Gäller bara att minnas det sen, hmmm
På min gamla mf har jag bytt ut alla halogener mot led lampor. I stället för varje h3 på 55 watt satte jag två 27 watts led lampor, alltså ungefär samma effekt. Ljuseffekten mångdubblades med samma strömförbrukning. Förstår inte heller varför man inte skulle kunna blanda olika sorts lampor, huvudsaken är att man inte överbelastar säkringen.
Tycks finnas högeffektled med H3 fot också som kan användas i befintliga strålkastare så det kunde vara ett alternativ framtill på hytten. Tyvärr verkar priset närma sig de kompletta lamporna. Undrar om rådet visavi blandade lamptyper kan ha något att göra med tändningen av belysningen?
Jag har det problemet att jag har motvilja mot att ta bort fungerande lyktor även om de är dåliga. Till all “tur” så är arbetsljusen på Zetorn fysiskt sönder så där är det inget problem att byta till lysdiodlampor. Sedan kan det vara ett problem att i skogen så kan de nya lysdiodlyktorna också gå sönder och då måste man byta dem fastän själva dioden är långlivad. Plast är sällan stark i -20 grader och skogen är ett farligt ställe. Så det kan ur den synvinkeln vara bra att byta bara brännaren ifall man har gamla plåtlyktor.
Samma här, det är slöseri med resurser att byta ut nånting som fungerar säger den som premiärskidat 10 km i kväll……kanske resursslöseri det med, kalorierna kunde kanske ha förbrukats i skogsarbete? 🙂
Finns det inte led med metallhölje, är allt plast numera?
Visst finns det metallskal. Många lampor har gjuten aluminium för att leda bort värmen. Lysdioden fungerar bättre och har längre livslängd om den hålls sval. Speciellt de starkare lamporna har nästan alltid gjuten aluminium.
De arbetsljus jag har på Zetorn (som är sönder) är billiga gammaldags glödlampor med plasthölje och det är ingen bra idé. Just i skogsarbete är arbetsljusen riktigt illa ute.
Vi har -20 idag så man sitter inte och slöar inte. Kalorierna går nog åt i skogsarbete nu.
Jag har blandat led- och halogenbelysning utan problem och med min treåriga yrkesutbildning inom el kan jag inte förstå vad som skulle orsaka problem. En del billiga belysningar kan orsaka störningar i radio och ska man arbeta där radiostyrningar används tror jag att det skall vara en skild godkänd klass på lamporna. Att byta till “H3-led” i bef. belysning tror jag inte är lönt, speglarna och optiken är optimerad för H3’ans “lyspunkt” och den blir inte samma med LED-brännaren. Tror mig minnas att jag sett ett test på det i Koneviesti där vitsordet inte var nådigt för en sådan installation. Att byta till H3-xenon brännare med skilt drivdon tror jag ger bättre ljusbild och mera ljus, samma sorts konverterings-serier som finns till bilar.
De flest Xenon-arbetsljus (ofta 35w el 55w) har den fördelen att de blir varma så snön smälter av linsen om de placeras så att det kan samlas snö på dem. De 40w LED jag har blir inte linsen lika varm på, värmen avleds mera genom kylflänsarna på baksidan. Men kör på LED!
Jo det är säkert så att det inte blir optimalt med att endast byta brännare även om fästet passar. Hade ursprungligen tänkt konvertera till Xenon, Erik tog tillsammans med några kompisar en hel låda Xenonkonverteringssatser från USA men jag hann aldrig montera mina innan branden. Då för en 6-7 år sedan var det verkligt stor prisskillnad. Nu verkar LED intressantare än Xenon även om priset på den senare också gått ner en hel del. Köpte ett par LED parkeringsljusbrännare idag som jag tänkte pröva att blanda med övriga parkeringsljuset trots att Motonet har följande text på sin sida: Toimii vasta kun molemmilla puolilla autoa LED-polttimot eikä hehkulamppua LED-polttimon rinnalla, älä siis kokeile vain yhdellä polttimolla!
På tal om värmen så undrar jag om det kanske är bättre med ett fåtal LED med högre effekt än flertalet med lägre effekt. Tänkte att det kanske hade varit lättare att få jämnare ljus med flera ljuspunkter. När det gäller långsamma traktorer har man ju mera nytta av bra ljus nära traktorn, det som händer flera hundra meter bort är inte lika intressant. Har noterat att man oftast arbetar effektivare i mörker med bra ljus endast inom arbetsområdet man distraheras inte på samma vis av sådant som händer i omgivningen då 🙂
Ifråga om bilar så kan saken vara litet annorlunda. I de nya bilarna finns nämligen elektronik som kollar strömförbrukningen för olika lampor och om den verkar vara för låg så tror systemt att brännaren är sönder. Det gäller också blinklampor där lysdioder behöver ett annorlunda blinkrelä som är anpassat för lysdioder.
Nu har jag bara så gamla maskiner att där inte finns någon elektronik alls så det har ingen betydelse hur jag blandar lampor av olika sort.
Min erfarenhet är att flera lampor med lägre effekt ger bättre ljus än färre med högre effekt. På min grävare har jag led och h3 på samma brytare, går hur bra som helst.
Just så, det är det här “hitecheländet” som spökar. Har hört att det finns bilar på vilka man inte kan byta brännare utan att koppla bilen till verkstadsdatorn. Tur att man bara har gamla fordon 🙂 Kanske bäst att hålla sig till glödlampor visavi blinkers i så fall, parkeringsljuset borde vara ok. Har inte hunnit testa än det är en hel del skrivbordsjobb som ligger på inför nyår.
Antagligen vill Motonet frita sig ansvar med texten då?
Det var den här snösmältningsaspekten som jag undrade kring, i skogen ramlar det snö över en hela tiden. Men egentligen borde man ha belysning under traktorn också för att hitta runt stubbar och stenar.
Har ett par kålodlarkollegor en bit norröver som testat effekten på olika typers LED. Intressant jämnförelse. Deras test finns på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=OxtYcpidcww
Inte för att det har mycket med Skidföre att göra men jag tänker lägga de små 10W Cree lamporna (ca. 5x5cm) på armen till skogslastare så att de lyser där man arbetar. Men det kan behövas tjocka järn som skydd .
Små lyktor är mera lättplacerade än stora så jag föredrar dem fastän effekten är lägre. Som man såg i testen (mycket bra) så ökar nyttan inte i samma proportion som effekten. Placeringen kan vara mycket viktigare och då förefrar jag absolut många små.
Mmmmm rubriken känns lite offtopic, men det är ju mitt eget fel då jag friskt blandar olika teman i inlägget 🙂
Borde ju rimligtvis vara lättare att få jämn belysning med flera små men kanske inte så lätt att dra matning till lamporna. Antar att trådlös elöverföring skulle vara en hit i sammanhanget 🙂