Allt emellanåt händer det – och speciellt ofta i skogen. Dagen verkade bra. Det hade frusit på natten (-6 grader) och värmen hade fått snön att falla ned från träden. Nu skulle det huggas – trodde jag. Men jag hann inte ens stanna traktorn förrän jag hörde ett grymt pysande. Ventilen på ena bakhjulet hade brustit. Där jag fäller är granarna så stora att motorsågen med nöd och näppe räcker till (med 13″ svärd) och kvistarna är lika grova som armen. En av dem hade slagit av ventilen.
Tja, det var inte mycket att göra annat än att ringa hem efter skjuts och hämta stora Zetorn. Till all tur var det fredag morgon fastän allt elände vanligen händer på fredag eftermiddag. Och vi har bilväg ända fram till skogsskiftet i Tallmosan. Nattens köld gjorde att vägen till skogen höll för den stora traktorn. Sedan var det problematiskt att komma fram med den. Där vägen var rak gick det men den är så grymt lång att minsta krök gjorde att skopan tog emot träd. Jag lyckades i alla fall komma fram utan att såga ned alltför många träd.
Nu var det fint att ha lastaren fäst vid traktorns ram. Då har man inbyggd domkraft och bara sätter ned en benet och bakhjulet lyfts i vädret. Så det kunde jag skruva loss och lyfta bort med frontlastaren. De stora hjulen går inte att hantera för hand.
Därefter hämtade jag Ducaton och släpvagnen, körde ut hjulet till vägen och lastade på vagnen. Och så körde jag det till Kuggom till vår däckspecialist och fick ny innerslang monterad snabbt medan jag väntade. Hem igen och hjulet med frontlastaren tillbaka till traktorn.
Det gick bra att sätta tillbaka. Med stödfoten kunde man lätt reglera höjden på traktorn så man fick det på skruvarna.
Muttrarna på och så var det bara att dra fast dem ordentligt.
Visst gick allt bra men innan jag hade alla traktorerna och Ducaton hem från skogen var det i alla fall mörkt och dagen förbi utan att jag hunnit såga nånting alls. Utom en jättestubbe som jag måste såga ned för att komma fram till bakhjulet med frontlastaren. Åter en bortkastad dag. Och så den filosofiska frågan: Hade det hjälpt att inte alls stiga upp i morse ?
Nej Fredagen den 13:e skall man inte stiga upp ur sängen!
Ahaa, det var därför det krånglade :-). Man vet sällan vilken veckodage det är och alls inte vilket datum – tills man behöver reservdelar. DÅ måste man kolla på dagens tidning.
PÅ vår “skogstraktor” har vi svetsar rörstumpar runt ventilerna fast i fälgen. Efter att vi hamnat ut för samma öde en gång så var det dags att bygga skydd runt ventilerna så att kvistarna inte skall slita löss ventilerna.
VÄNDAGS hälsningar till Dej o fina inlägg i bloggen. Kanske du tar det lugnt idag efter hjulproblemet.
Hälsar vi från Borgå.
Hej Nisse! Noterar att du har stödfötter till kranen fastän du har den monterad på traktorn. Varför inte
en låscylinder på framaxeln så skulle du slippa joxandet med stödfötterna. Har själv kranen på vagnen och
det betyder ju att stödfötter är ett måste. Dessutom har den kombinationen en liten benägenhet att inte tåla sidolut
så bra som tom för kranen ger hög tyngdpunkt. Kan inte heller lyfta undan stockar som ligger tvärs över
stickvägen framför ekipaget. Räckvidden finns, men hyttrackarn är i vägen. Idealet vore takmonterad så
“bakändan” lämnar fri för normala grejor. Fördelen med kranen på vagnen är ju att när man vill använda traktorn i nomalt jordbruks-
arbete så är det två hydraulslangar och kroken ur så är den ledig.
Såg även från dina foton att du har ett annat snöläge än vi. Var ut och svängde i en glänta i skogen i förrgår och där gick snön ledigt över framaxeln!
Ha det bäst!
Njaa, stödfötterna är bra att ha för att minska pressen på fästet. Allting blir betydligt stabilare då man sätter ned fötterna. Speciellt då man lastar från sidan så är det bra med en stödfot. Jag har ju inte bara ved utan lyfter just nu stockar som är 60 cm i diameter.
Det var lite problem att placera Farma-lastaren eftersom tornet är så lågt. Jag ville ha möjlighet att plocka virke framför traktorn så lastaren är ganska högt placerad. En betydande nackdel för det med sej: Dålig sikt. Svängcylindrarna är nämligen i vägen grundligt och man måste ibland stå på knä på sitsen för att se vad man gör.
Vi hade en massa snö – speciellt i öppningar i skogen – men ett par varma dagar fick snön att sjunka ihop så nu går det an. Och idag är det -11 så vägarna håller bra.Bra skogsväder.
Förvånar mig något att du Nisse som annars är självverksam vad gäller verkstadsjobb låter reparera däcken på däcksverkstad. Zetorn har väl luftkompressor så det hade antagligen varit möjligt att med hjälp av skogskran hantera däcket och montera ny innerslang?
Ha-ha, bra skämt … Jag har bytt innerslang med hjälp av ringjärn men betydligt mindre än 34 tums traktorbakhjul. Och det var svettigt minsann. Jag gör en hel del själv men det skall vara lämpliga verktyg och en däckmonteringsmaskin för traktorbakhjul börjar vara mer än jag ids skaffa. Även om man skulle hitta en billig begagnad så måste jag börja bygga mera hus för att få rum för den. Och det är nu inte så ofta jag behöver den heller. Att byta för hand med ringjärn …. Nä tack !
Nå det är ju klart att lättare jobb finns men tror ändå att om någon hämtat verktyg och ny innerslang åt dig i skogen så hade du med hjälp av skogskran haft däcket reparerat på en timme, typ?
Större däck är naturligtvis lite tyngre att hantera men jag tycker att det är lättare att kränga av och på däcket ju större diameter det har. Du minns kanske bilderna från mina däcksrelaterade inlägg? Om inte så friska upp minnet här: http://www.bondbloggen.fi/?p=10807
Men kanske har ni snabb och billig däcksservice där? Här får man nog räkna med några tiotal kilometer körning, par timmars väntan och en 50-80 euros räkning för att få ett däck reparerat. Det var mest det som ledde till att jag i tiderna började fixa däcksreparationerna själv trots avsaknad av ordentliga ringjärn. Inte för att jag tycker att det är roligt 🙂
Det gick ganska snabbt. Jag ringde och frågade om de hade tid och sedan var innerslangen bytt på en halv timme. Jag hade ändå varit tvungen att köra efter en ny innerslang så jag hade knappast sparat nån tid alls. Under alla de år jag kört i skogen så har jag bara behövt byta däck två gånger (det här var andra gången) så jag har inte ens börjat fundera på att göra det själv.
…..men en rörstump runt ventilen svetsade du väl fast när däcket nu ändå var losstaget? Jag har svetsat dylika på däcken jag använder i skogen och inte haft problem med avbrutna ventiler.
Jag har en bekant av den snabbtänkta sorten som hörde när ventilen brast och snabbt slog in en kvist av lämplig storlek i hålet innan luften hann läcka ut och kunde på så vis ta sig hem innan luften tog slut 🙂
Nä, tyvärr. Det var bråttom att få tillbaka hjulet och traktorn ur skogen. Om den hade blivit alltför kall så hade jag inte kunnat starta den. Den gamla Zetorn har inget glödstift så den måste ha motorvärmen på för att start på vintern. Jag har tänkt svetsa fast ett glödstift från MF165 i luftintagets grenrör men det har jag inte hunnit med. Och innerslangen var borta bara i ett par minuter på däckfirman. Hade jag bytt själv så hade jag förstås svetsat fast ett skydd men då hade traktorn stått i skogen över natten och sedan blev det -18 grader och då hade det varit en hel del jobb att få igång den på nytt. Först idag har vi plusgrader igen.