I morse när jag skulle starta trotjänaren för att dra ut vagnen med konstgödsel så var han död, inte ett minsta klick hördes när jag vred om startnyckeln. Kunde konstatera att batteriet var tomt, ett batteri som fungerat bra och är knappa 5 år gammalt. Kunde det ha råkat ut för någon plötslig kollaps?
Försökte sätta på laddaren men den indikerade att något inte var som det ska vara. Hittade inget fel så jag plockade bort batteriet och hämtade batteriet för älgstängslet. När jag sen försökte koppla in det hördes ett sprakande ljud i närheten av startmotorn och nu kunde jag se att isoleringen nötts bort mot en skruv som håller hydraulpumpen på plats. En del av kopparkabeln och lite av aluminiumet på pumpen hade brännts bort av värmen. Man ryser när man tänker på vad som kunnat ske om kortslutningen skett under drift, nu var det antagligen nattens regn som höjde luftfuktigheten så pass att kabeln kortslöt med den påföljd att batteriet tömdes på laddning. Hade det matats på mera laddning hade det antagligen lett till en kabelbrand som kunnat få allvarliga följder.
Nu kommer säkert Kalle att peka finger och kommentera hur viktigt det är med huvudströmbrytare, och visst en sådan skulle ha förhindrat kortslutningen under tiden traktorn står parkerad men under körning skulle den inte varit till någon annan nytta än att man kunnat bryta strömmen om man upptäckt kortslutningen i tid. Faktum är att jag haft huvudströmbrytare monterad men den började krångla så jag tog bort den och jag hade till och med skaffat en ny men den brann inne då hallen brann innan jag hann montera den. Nu blir det nog att ta nya tag i den saken fast det också är mycket annat som saknas efter hallbranden. För någon ny brand vill jag inte uppleva.
Jag har som regel att om en maskin saknar huvudströmbrytare parkeras den utomhus, har haft flera tillbud men bara under drift. Traktorerna har jag kompletterat med brandsläckare. Kommer ihåg att efter en David Brown började brinna i foderladan (slutade dock väl) när jag var liten lät min far installera brytare på alla traktorer, något jag har fortsatt med på alla traktorer och lastare. Man får dock byta dem ibland med några års mellanrum om de vrids om flera gånger per dag.
Uppskattar era bloggar, fint att ni tar er tid att infoga bilder!
Joo, brytarna är bra men slits om de används. Retsamt är det dock när man bänkat sig i hytten och konstaterar att man glömt vrida på strömmen då man skall starta…….. då blir det att börja om från början :/
Brytarna bör ändå placeras nära batteriet för att eliminera kortslutningsrisken mellan batteri och brytare.
Bilderna är säkert till glädje men är som du skriver dryga att lägga upp. Nu har det torkat upp efter regnet så nu bär det ut på åkern för att så och plantera 🙂
Japp. Jag pekar finger och berättar hur viktig huvudströmbrytaren är.
De kan nog kännas malplacerade, de där brytarna. Har sett bra placering på eftermonterade brytare när traktorn har haft batterierna under hytten. Inne i hytten, genom golvet, framme vid fönstret på vänster sida. När den är på vrids den paralellt med fönstret, t.o.m. med foten från sitsen om det glöms på väg in. Spänningen kan brytas enkelt på väg ut. Den är skyddad mot väder och vind men kanske inte från all jord och sk*t som dras in ibland. 🙂
Huvudströmbrytaren är inne i hytten både på Zetor och Belarus. Inga problem. Men som Christer skriver så bör man byta dem då de blir slitna.