Många tycker att bönderna bara gnäller – och det stämmer för det mesta. Är det inte för vått så är det för torrt och är det inte för kallt så är det för hett. Är det en bra dag så blir det snart sämre – det har erfarenheten visat. Men så är det här i livet: Efter solsken kommer regn.
I dag var det i alla fall en ganska bra dag. Jag har borrat i cementväggen så att händerna skakat ännu på kvällen men nu har jag två hål på 20×40 cm (efter flera dagar arbete) och så testade jag att köra dieselmotorn. Och nu gick det bra. Efter en timme hade temperaturen stabiliserat sej på 80 grader i motorn och 34 grader i motorrummet. Det hade kunnat vara lägre men det går an. Nu kan jag torka med dieseln och den stora dubbelfläkten.Den är inte vacker – men stark.
Det var förstås 15 grader svalare uteluft än i somras då jag först testade så en het sommar misstänker jag att det inte går än. Men för den här hösten borde det fungera. Även om säden är nedtorkad så måste jag ännu torka flisen för vintern. Då jag har färsk asp i flisveden så måste den absolut torkas – då man flisar så bara strittar vattnet från aspen. Och det lönar sej att torka flisen. Den torkar lätt och snabbt och det lönar sej inte att försöka bränna vatten.
Men – den nya torken är ännu full av vete som måste bort förrän man kan flisa. Det var också på den sidan en bra dag för priset på fodervete steg i Finland till 188 euro/ton (Avena Lovisa). Det är betydligt lägre än i Tyskland men skillnaden är inte mera nära 100 euro. Så nu blir det att försöka få iväg ett lass vete till så vi får flisandet avklarat medan det ännu är litet torkanväder kvar på hösten.
Så kanske man kan sova en natt relativt nöjd. I morgon kommer det säkert nya problem men det var i alla fall en bra dag i dag (ta i trä …).
Oj, en rak sexa…den ser effektiv ut, osökt kom jag att tänka på den här litet liknande apapraten:
http://image.truckinweb.com/f/opinions/chrysler-air-raid-siren/25682794/chrysler-hemi-air-raid-siren.jpg
Ha-ha, den liknar nog – utom att min diesel är mindre vacker. Då jag köpte den satt fläkten fast i motorn med en lika kort kardanaxel men jag installerade en Volvo lastbilskardan i stället (från min hovleverantör Tatttarmossens skrothandel).
Dieseln är en allätare från en Mercedes-Benz brandbil. Man kan köra den på allt som brinner och går igenom bränslefilter.
Fastän motorn säkert är tålig, så hoppas jag du ändå inte kör den med eldningsbrännolja, åtminstone inte “som sådan”, för sedan någa år tillbaka tog ju raffinaderierna bort största deleln av dom smörjande egenskaperna från den oljan, så nu tycker inte insprutningspumparna alls mera om den sorten.
Men den bristen kan man förstås själv åtgärda genoma att blanda i litet 2takts-olja.(Eller annan motsvarande som inte askar/slaggar)
Nä, jag har ingen brännolja alls. Jag har bara vintermotordieselolja i stora tanken (sedan jag en vinter fick montera bort hela bränslesystemet och hetta upp det ordentligt för att få bort paraffinet från sommarbrännoljan).
Däremot har jag funderat på att köra med rybsolja – ifall rybsen blir billigare. Just nu lönar det sej inte.