Säj inte att papperstidningar är onödiga. Jag skruvade fast slangarna vid ventilbordet på den nya lastaren men fick inte klart för mej hur de skulle kopplas. Det fanns en ytterst grundlig dokumentation på 158 sidor om ventilbordet men de hade glömt att ange vilket uttag det blir tryck i då man för spaken framåt (eller bakåt). Eller så ansågs det vara så självklart att man inte behöver skriva ut det …
Till sist så kopplade jag bara slangarna. Det var inget problem att veta till vilken sektion de skulle kopplas men vilken skulle till nedre och vilken till övre uttaget ? Så jag lyckades få bägge de stora cylindrarna fel väg. Det är ganska viktigt att spakarna fungerar på rätt sätt eftersom jag har två lastare och då måste bägge ventilborden vara kopplade lika – annars blir det problem med körandet.
Nåja, det är ju bara att byta slangarna – eller hur. Jovisst, men nu är anslutningarna så nära till varandra att man inte kommer åt dem med nyckel utan måste ta bort alla andra från ena sidan. Alltså det går med 3/8″ anslutningar att skruva inne i bordet men inte med 1/2″ – som ju går till de stora cylindrarna som jag kopplade fel. Det hade inte varit något problem att flytta dem då bordet var tomt men jag måste sätta tryck i det för att kunna prova funktionerna. Och då var cylindrarna fulla med olja som rann ut på golvet då jag öppnade anslutningarna. Visst hade jag kunnat byta slangarna utomhus men det var kallt och det gick inte riktigt att jobba med handskar på.
Så nu är golvet fullt med tidningar som skall suga i sej oljan.
Det har grälats en hel del på den nya tidningen Östnyland men se nu hur nyttig den är !
Och jag själv vet numera hur en sardin i olja känner sej.
Har du hydraulolja som kan tappas på marken? Eftersom du tänkte dej att byta slangarna utomhus.
Om någon byråkrat får nys om att du tappat ett par liter på marken är du rökt.
Byte av massor ner till frostfritt djup och transport till Riihimäki med lastbil.
Åtal och tinget, böter och elände.
Jag sätter förstås plast under och en massa tidningar. Det gör jag inomhus också men det blir i alla fall litet som far på golvet (sprutar).
Det är inte så stor mängd – kanske nån deciliter men det behövs inte mer för att det skall såtta ner golvet och göra det obehagligt att ligga på. Oljeläckagen ser värre ut än de är. Jag hade en traktor som läckte olja från bakaxeln i flera år men då jag kollade oljenivån så ändrades den inte alls …
Byråkrater är ju helt bombade och kan inte skilja på vad som är viktigt och vad som inte är det. Värre var det då huvudslangen på processorn gick av och över hundra liter olja pumpades ut (i skogen). De kan ju försöka hitta stället – jag vet inte var det är – och sedan köra jorden till Riihimäki. Förresten så tar jordens bakterier kål på mineralolja (som jag använder) och den försvinner helt efter en tid. Jag vet inte hur det är med syntetisk olja.
Får se om du uppnår CE märkningen på ekipaget efter lite spill.
Jag använder NS-märkning (Nisses Skrot) :-).
Lite sent kanske men… Om det är ett mekaniskt oanvänt bord så kan man pröva portarna/spakrörelserna med tryckluft istället för olja.. Såttar mindre.
Chansen att gissa rätt på två slangar är ändå ganska minimal – i teorin 50% chans men i praktiken närmare noll.
Samma sak med inkoppling av 3fas-motor, De snurrar alltid åt fel håll då man kopplar in dem.
Visst, felet var att jag hade för bråttom – och så gick det en mycket mera tid (och städning) …
Nu har jag kopplat det elektriska och det är ju trevligare att ändra funktionerna för elektriska ventiler – man bara byter ledningar.
…sågspån är bättre..
…..torr torv går också bra….
Absolut, men jag hade lagt tidningar under förrän jag började ta loss slangarna. Nu har jag tagit bort tidningarna och satt fin sågspån att suga upp resten. Ju finare såsgspån desto bättre tar den bort oljan.
Jag sätter i allmänhet tidningar under där jag arbetar med olja. Om det inte kommer så mycket så klarar man sej med alldeles torrt golv under. Vid små mängder olja är det också lättare att ta bort tidningar än sågspån. Den här gången kom det mer än väntat. Jag hade förstås inte tryck i cylindrarna men det fanns luft kvar eftersom det var första gången jag kopplat till lastaren och luften pressade ut en hel del olja.
…sen har ju sågspån eller torv den fördelen att det går att elda upp i flispannan. Fast det får man antagligen inte göra heller………