I morse var det minusgrader så jag tog en sväng till skogen och fällde aspar. Det har varit dåligt skogsväder och det blev det igen på eftermiddagen. Då jag satte värme på Zetorn så blev jag igen påmind om varför vi har det så bra trots usla inkomster. Fåglarna sjöng och himlen började ljusna.
(Klicka på bilden för att få en större och tydligare bild !)
Det är fint att på morgonen få se den här synen från trappan. Ofta är det tyst och vindstilla. En annan trevlig sak i morse var att nu har jag åter bil. Ducaton är ihopskruvad och verkar fungera. Det blev litet extra lagat med detsamma som den var inne i verkstaden och upplyft. Jag har länge tänkt sätta in temperaturmätare för vägen (framför motorn) och har haft själva mätaren installerad men det har varit problem att få ut kabeln ur hytten. Nu drog jag ned den längs ett rör men måste skarva den för att få givaren på rätt ställe. Det var inte precis enkelt eftersom det är så eländigt trångt.
Samtidigt märkte jag att balken framför motorn börjat rosta så det blev litet rostbehandling också. Och en hel del småarbeten som inte blivit gjorda förut. Bilreparationerna tog däremot inte slut för jag måste byta de bakre bromsskivorna på Volvon. Ducaton ut och Volvon in …
Det hade varit så kallt i natt att det var tjockt med is på rutorna på morgonen. Det gick bra att köra på åkern på morgonen men redan klockan tolv började det bli spår. Skogsvädret är snart slut. Eller så kommer vintern tillbaka i slutet på nästa vecka. Då skall det bli både snö och minusgrader på dagarna. Om nu prognosen stämmer …
Duktigt!
Det tog en evinnerlig tid att byta trycklagret på Ducaton så det var inte så duktigt. Jag fick skaffa mera verktyg i ett par omgångar och konstruera nya verktyg för att komma åt … Man kunde nå bultarna med fingrarna men inte fick man någon kraft i att dra loss 11 års fastrostade skruvar inte (med ena långfingret). Å andra sidan vet jag nu ganska bra hur den är konstruerad. Att sätta ihop den var inte heller så lätt för man kom inte åt att se var givarna var så det tog en dag att bara få fast kablarna. Fiats verkstadshandbok är direkt dålig fastän den har ritningar. Men på den ser man bara i vilken ända på bilen som kontakterna finns – och det visste jag från förut. Man borde ha skruvat bilen i bitar då den var ny men då har man ingen motivation att börja skruva … Den har fungerat bra alldeles för länge.