Nu dyker jag upp här igen. Jo, jag vet, jag har återigen varit olovligt länge frånvarande från Bondbloggens tangentbord, men det har sina skäl. Det har nämligen hänt absolut ingenting i min värld som på minsta sätt har givit upphov till några skriverier på flera månader. Det har ju inte ens gått att ondgöra sig över vädret heller, för denna vår som gått har väl varit så nära det “normala” som man kan komma, egentligen ända sedan iskylan släppte i påskveckan. På måndagen i stilla veckan visade bilmätaren -24 i Kauhajoki och det är väl nog rätt lite i slutet på mars, men sen kom ju våren. Den kom snällt, nästan som en vän som försiktigt knackade på, inga stora översvämningar eller annat krafs, snön bara försvann och sen plötsligt – lika oväntat som alla år skulle såmaskinen fram. Jag har nu i dagarna sått vårraps, det känns visserligen som några dagar lite för sent för den verksamheten, men fröna som blev oanvända från i fjol propsade på användning så nu har jag hur som helst lagt dom i jorden. Lite blev kvar ikväll när mörkret nu tog mig, men det blir fortsättning i morgon bitti. Inte desto mera att orda om det, men i övrigt har dagen varit lite märkligt.
Utan att desto mera krångla till det så behöver jag en traktor. Lilla Zetor 6245 har ohjälpligen blivit för liten för alla mina redskap och dessutom fyller ju dottern så småningom traktorkort och har redan börjat vara riktigt behjälplig vid åkerarbetet så det börjar bli dumt att bara ha en åsna på två chaufförer. Dessutom känns det alltid lite skrämmande att bara ha en dragare på gården om något skulle haverera på Valtran – då står man där, kanske mitt i sådden.
Nån splitter ny traktor kommer inte på fråga. Dels är det onödigt att köpa en ny för några veckor på våren (och 6750 släpper jag inte taget om), dels finns det ju inte på något sätt ekonomi till en ny traktor som snart nog går på 100.000 pengar.
Alltså letar jag begagnad. Gärna sexcylindrig eftersom det skall vara ett åkerlok, helst under 3000 timmar och i bra skick. Sen gör inte åren så mycket för det gjordes ju hållbarare traktorer förr, men många timmar vill jag inte ha och priset borde vara humant. Helst under 20.000. Snart nog ett år har jag letat och läst annonser men alla begagnade traktorer är ju både dyra och i regel körda 8-15.000 timmar och det vill jag inte ha.
För några veckor sedan såg jag den. En Case IH med 5600 timmar och ett prisbegär på 19.000 inkl moms. Det tände inte till direkt eftersom jag har dålig erfarenhet av Case men efter några dagar började tanken lägga sig till ro. Objektet verkade intressant. Dessutom rimligt nära – på Valta i Seinäjoki. Efter en del resarch insåg jag att detta ändå var ett riktigt bra alternativ för mig. Utlåtanden av tidigare 5140 ägare var positiva och maskinen verkade vara ett perfekt åkerlok för mig.
Bild från Valtras Konepörssi.
Nu vet jag ju nog att det är snabbhet som gäller när man skall handla begagnat, men det har varit svårt att hitta tid för en sväng till Seinäjoki. Dagarna gick och den fanns kvar. I måndags hade jag bestämt mig för att åka men fick sista minuten förhinder. Dock lyckades det idag så idag bar det av. Först ett ärende i Vasa som sinkades av att allt folk på jorden tydligen var i Stenhaga idag så ärendet som borde ha tagit 10 minuter tog en timme. Såldes kurvade jag in på Valtrahandeln i Östermyra cirka 12.30 istället för 11 som var planerat. Gick ett varv runt traktorn och konstaterade att den inte skämdes för sig så jag gick in och letade upp en försäljare som vänligt meddelade; “Minä möin sen puoli tunti sitten”
I tre veckor har jag alltså tagit sats för att ta mig till Seinäjoki och sen bommar jag med en halv timme. Det var lite rejält surt kan jag meddela.
Nåja, jag är ju fatalist så jag är ju rätt övertygad om att det var ödet som räddade mig från att ta ett dåligt beslut, antar att motorn kräver storremont snarast eller något annat. Det kan ju mycket väl ha varit min turdag idag också – det lär jag aldrig få veta. Det jag dock vet är att det hade varit lättare att offra en vårbruksdag om det hade slutat på något annat sätt, nu var det lite svårt att komma igång igen som om inget hade hänt. Men det lyckades det med och ikväll har Valtra och Simulta och jag sått 5,5 ha raps och tanken ikväll får bli att nånstans i detta land måste det väl finnas en begagnad traktor till ett rimligt pris som hittar sin väg i mina händer.
Hur som helst har jag ju faktiskt tjänat cirka 18.000 idag. Man lär ju göra det när man inte spenderar säger åtminstone annonsörerna i Sverige.
Slutet gott – allting gott. Och vädret är ju fint.
Välkommen i gänget. Jag missade en fin Belarus 825 i grannsocknen som bara var körd 800 timmar – för 7500 euro … Inte med en halv timme utan litet mera men i alla fall.
Egentligen tänkte jag inte alls köpa en traktor till men då jag skruvade ur oljeproppen på min Belarus så kom det vatten ut … Därefter började jag se vad reservdelarna för en motorremont kostar och samtidigt såg jag att en ny motor kostar 4400 euro (med moms) i Estland. En Belarus måste jag ha i skogen.
Det harmar att en billig begagnad Belarus som var så litet körd med i grannsocknen gått näsan förbi. Min nuvarande 825:a från 1984 har fungerat bra i skogen och fast den läcker litet olja så har den gått ganska bra. Nu verkar det bli motorremont. Men den blir säkert billigare fastän det är mera jobb.
Vad harmligt Kalle! Case 5140 är ju en av de bästa modeller av det märket! När man ligger i affärstankar på beg traktorer så ska man också ha i minnet att det är skillnad på timmar och timmar. En Valtra som mäter enligt klockan och har 10000 timmar i glaset motsvarar på ett ungefär en MF med 4500 timmar med mätning beroende av varvtal. Stor skillnad med skogsarbetet mellan den tidigare Valmeten som mätte klocktimmar och MF:n. Med ca 1400rpm så blir en timme lite mer än en halv. Och Nisse, ifall Bevare oss (som estländarna kallar Belarus) inte läcker olja är den slut!
Fin och hållbar modell , har själv en Case 5130 åm -96 med frontlastare . Inga poblem med olje läckage ! Ett gott alternativ som begagnad !
Ett visst elektronikstrul får man säkert räkna med, åtminstone som jag hört. Har ingen egen erfarenhet dock, så man skall väl inte säga så mycket. Rent mekaniskt tror jag att det är ett bra val och det är väl inte så avancerad elektronik sist och slutligen på dessa.
Belarus har inga problem med elektroniken, he-he-he …