Jag har alltid varit intresserad av byggnadsvård och gamla material och metoder. Även om jag använder högteknologi i jordbruket ibland. Trä och sten är otroligt fina material som håller i all evighet om de sköts rätt och får torka mellan regnen. Fukt är deras värsta fiende – träet ruttnar och stenen sprängs sönder av frosten. Men om man ser till att de torkar upp så håller de i hundratals år eller ännu längre. I dag var det timmersågning på programmet.
Sågverket är ganska enkelt: En motorsåg och en linjal med en vagn för motorsågen. Det är en svensk uppfinning – Logosols Solosågverk – som tillverkas utanför Örnsköldsvik men säljes över hela världen. Stocken placeras på två hållare som kan flyttas uppåt med ett par millimeters noggrannhet. Sedan är det bara att veva motorsågen framåt – ett snöre drar den. Och det fungerar. Litet tid tar det att såga klent virke men till timmerstockar är sågverket utmärkt.
De här stockarna skall användas i Medåker för att reparera stockhuset där. De skall ännu bilas på yttre sidan. Att bila betyder att hugga sidan med en speciell bilyxa. Då blir ytan slätare och släpper in mindre vatten. Efter sågningen är ytan ganska sträv. Om man skall vara riktigt petig så är det fusk att såga förrän man bilar men det går betydligt snabbare och blir rakare. Det är inget problem att byta ut en stock mitt i en timmervägg. Man bara sågar ut den gamla och sätter in den nya stocken som man delat itu för att få in bitarna. Sedan fästes de ihop med “dymlingar” (tjocka träpinnar). Inga spikar används.
Timmerhus är otroligt hållbara och starka. Även om de ser ut att ha ruttnat helt och hållet så är de ännu starka. Man behöver bara byta ut de värsta ruttna delarna och så är väggen som ny igen. Det går utmärkt att lappa om man vet hur det skall göras. Det är helt normalt att byta ut de understa stockarna då och då eftersom de ligger nära marken och därför hålls fuktiga mer än de andra. Jag har lyft upp hela huset med domkrafter så att man kan byta ut det understa stockvarvet.
Solosågverket kan användas för att såga de mest underliga virkesmått – man kan också såga kilformat virke. Förutom timmerstockar skall jag såga nästan 40 cm breda takbräder i ett rum där taket läckt och innertaket ruttnat. Intressant nog är bräderna smalare i ena ändan – år 1850 så tyckte man det var slöseri med virke att såga bräderna lika breda hela vägen. Så det är specialmått som gäller men det är inget problem för det här sågverket. Sedan skall jag hyvla bräderna för hand så de liknar de andra bräderna i taket och fräsa spunt i sidorna så taket blir tätt.
Egentligen borde man ha sågat på våren men jag tror det var bra att inte ha gjort det i år för stockarna hade troligen spruckit i den hemska torkan vi hade den här sommaren. Timmerstockar bör helst torka långsamt för att förhindra sprickbildning. Men jag har ännu inte sågat Bamsens rotstock (80 cm) från i våras. Till det behövs den stora motorsågen och den är inte ihopskruvad än.
Roligt att läsa om Solosågen. Jag hittade fram till den när jag började tycka att det var galet att använda vindfällen som ved. Samtidigt släpade jag ut renoveringsvirke från fastlandet till holmen med stor möda. Nu sågar jag tättvuxet skärivirke som vuxit på ort och ställe.
Jo, den är praktisk för en som bygger själv (som jag gör). Men jag tänker bygga ett tak över den vid uthuset och funderar på att skaffa elmotor – möjligen en bandsåg. En sådan är dyr men ganska användbar. Jag har inte behov av att flytta omkring sågverket.
Litet problematisk är sågen då man sågar långt virke för då hänger ändarna ned och måtten blir fel så jag måste skaffa mera och bättre stöd för ibland behöver jag timmerstockar på upp till 6 meter.
Har inte virket blånat/farit illa över sommaren om det högs i vintras?
Nä, faktiskt inte. Kanske det var den extrema torkan som hindrade svamparna från att utvecklas.
Hur tar du virket till Medåker?
Bra fråga. Men jag har en lång Fiat Ducato paketbil som är den enda paketbil som är hög innanför (ståhöjd) men ändå under Viking Lines höjdgräns på 240 cm – så jag betalar bara personbilspris för den. Allt bastuvirket är kört dit med Ducaton. Jag hade ju massor av extra virke efter sågningen av de stora 25 cm golvblankorna till den nya torken. Jag har byggt med det virket i över tio år nu och det finns ännu kvar av det.
Fast nu är Ducaton i verkstaden – oljetrycket har gått till noll så vi måste kanske ta Volvo kombin. Men den stock jag behöver först bredvid ytterdörren är bara 230 cm lång så det går nog. Men visst är Volvon för liten för att frakta hem alla uppköp så jag måste få igång Ducaton snabbt :-).
Annars kunde du satt stocken på volvons takställning 😛