Visst är det vackert med snö och jag sörjer inte alls att leran är täckt men det är en hel del arbete med att få bort snön. In i det längsta sopar jag bort snön för hand men i dag hade det kommit så mycket att jag var tvungen att starta traktorn.
Det tar en hel del tid att köra snö därför att den måste köras långt ut på åkern. Vi har ganska trångt mellan husen och den stora Zetorn är fruktansvärt lång så man har svårt att svänga utan att köra sönder nånting. Den gamla MF65 som vi körde snö med förr var ungefär hälften så lång men den har ingen hytt (bara ett tak) så det blev kallt att köra med den.
Den lösa snön väger ingenting men den fyller skopan snabbt och man måste köra många gånger fram och tillbaka för att få bort allt. Det går inte att slarva för lämnar man en sträng så fryser den och det hoppar ordentligt då man kör över den. Speciellt där jag kör flis är det inte alls bra om det blir ojämnt för då hoppar flisen ur skopan. Då är det bättre att inte köra snö alls.
Helst sopar jag bort snön så länge den inte är blid. Men man får inte gå i snön förrän man sopar för så fort man rör om den lösa snön så stelnar den. Så borsten står utanför dörren och det första jag gör på morgonen är att sopa upp vägen till stallet. Därifrån kommer jag till pannrummet och till verkstaden. Sedan skall det sopas framför dörrarna till garaget. Det är bättre att sopa än att skyffla för borsten tar grundligare bort snön. Det är inte bra om det börjar växa ett lager is utanför dörrarna för då går de snart inte att öppna.
Tyvärr så sade fläkten på traktorn upp kontraktet i dag. Det är illa för det slår imma på rutorna genast och man ser inte vart man kör. Vid kallt väder fryser dessutom imman till is och man har en hel del problem.
Jag kör flis med samma traktor så det är också arbete att göra ren skopan efter snökörandet. Det går hyfsat bra då snön är lös och kall men blid snö är ett elände för den fryser fast i skopan nästan genast. Det är inte heller roligt att hacka bort jord som frusit fast i skopan. Under det lösa snötäcket finns det ännu ofrusen mark som kan hamna in i skopan. Inte där man kört förut men ute på åkern.
Nu lär det bli kallt en vecka med ganska litet snö så jag hoppas att det inte blir mera snöarbete på en tid – annat än litet sopande. I skogen finns det en hel del snö och vi har börjat köra upp spår så det fryser. Vi brukar aldrig köra snö med skopan i skogen – det är bättre att klämma ned snön med hjulen så man får en bra isväg senare på våren. Men man måste köra flera hjulspår bredvid varandra så att man inte åker ned från hjulspåren i otrampad snö. Där det finns plats så trampar vi ned hela vägbredden. Det går bäst med vagnen bakom för man kan styra den litet bredvid traktorns hjulspår.
Det är inte ännu så mycket snö men det ar fara för en snörik vinter i år – speciellt om det inte kommer varmare väder emellanåt. Det blir dåligt med gallrandet som man helst gör då det finns litet snö. Men man vet ännu inte hur februari och mars blir. I fjol var det ganska litet snöarbete eftersom snön smalt bort då och då. Eller så kom det regn i stället för snö.
Det behövs inte nu men då det är is på trappan så häller vi ut kaffesump där. Vi samlar kaffesumpen i ett ämbar och bränner påsarna så slipper vi mycket avfall (här dricks det stora mängder kaffe). Kaffesumpen innehåller litet syra som fräter bort isen så den inte är så hal. Bättre än sand – salt använder vi aldrig.
Skoterhalare, rejäla vinterstövlar och eluppvärmda handskar på bara och ludiskuffon överst så fryser du inte på lillmassin. 🙂
Nog har jag kört många år med ordentliga kläder på det sättet. En fördel var ju att fönsterrutorna inte immade fast – det fanns inga fönster :-).
Så fick även vi mera snö. Tills i förrgår natt tror jag vår nejd hade minst snö i hela Europa men då kom det påspädning vilket inte en enda meteorolog hade förutspått utan uppehåll i två veckor framåt. men “rukå kar som int kan änder se” så nu har man endast 3 dar med uppehåll närmaste fjorton dagarna! Tror nog gamle väderspåmannen Bosund-Lenni var säkrare med sina abborrfjäll och sjövatten än dagens meteorologer med sina dataanalyser som inte stämmer ett skvatt. Snön som kom, ca 10-15 cm kom precis som i en Disneyfilm lodrätt ner i jätteflingor. Lämnade förståss i träden som ett fluff liksom på marken. Inte kul i skogen när det “snöar” ur träden hela tiden. Får vi blåst nu så kommer det att bli en drivbildning av icke tidigare skådat mått när fluffet sätter sig i rörelse. Fick iaf nya plogbettet testat. Det tidigare var tydligen ganska nära besläktat med bonnjärn för det slets otroligt snabbt. Nu har jag i 15 mm Hardox 500 så det borde väl hålla lite bättre. Prövade även att ploga med 4355:an med plogen i frontlastaren istället för som på 390 i frontlyft. 1500 kg mera vikt varav större delen på framändan är inte helt fel för stabiliteten.
Osmidigare pga att plogen kommer längre fram, speciellt när man lyfter den, men inte så mycket som man skulle tro. Sikten är betydligt sämre för frontlastararmarna skymmer i precis den vinkel man borde se. Fordrar också en viss fingertoppskänsla så man inte dippar ner plogen i misstag. Skopcylinder och plogsväng är i samma spak.