Taklagandet förde med sej en del annat också. Då Simolins kusk hämtade de nya takfanérskivorna så frågade han i förbifarten om vi hade gamla maskiner kvar på gården. Och det hade vi minsann …
Så nu har de gamla mopederna och motorkärrorna fått ett nytt hem. Jag kunde inte förmå mej att föra dem till skrot så jag var glad att de kom till ett hem där de skall rustas upp och användas. För övrigt så var kusken småkusin till gummans kusin i Renum så de stannar nästan inom släkten :-).
Mopederna var av märket Viktoria och jag fick min till 15-årsdagen 1961. De två andra var reservdelsmopeder av samma märke som stått många år i ladan. Min dotter körde också med min Viktoria men då gick den ganska långsamt redan – 5 km/t – så den blev stående i ladan. Åt pojken dög den inte så han köpte en tuffare mc-liknande moped.
Motorkärrorna är från studietiden. Den vita är min från början på 70-talet och den orange är brorsans. Det är gamla tjeckiska MZ som är grymt tunga – inte Honda precis. Min kompis från Ingå hade en gammal sovjetisk IS som hade så lång slaglängd på motorn att den smällde en gång per telefonstolpe :-).
Det blev aldrig någon MC-klubb för sedan kom Lada-bilarna (allt som allt 7 stycken) och vi körde med dem i 20 år tills reservdelspriserna på 90-talet tiodubblades så det blev billigare att köra med gamla Volvo-bilar.
En Victoria hade grannen, men den var inte riktigt driftsäker så det var en hel del skruvande.
1980, då jag jobbade som reservdelsförsäljare på Hankkija blev det alltid ett uppsving i reservdelshandeln
när någon rysk eller polsk båt låg i hamnen. Lada var ju egentligen en Fiat men med rysk förgasare. Tydligen var det antingen brist på reservdelar eller hutlösa priser på andra sidan “susiraja”. I bland föreslogs
bytesaffär, delar mot rysk vodka, men tyvärr höll datorn på och gjorde sitt intrång i lagerbokföringen så det blev att hålla sig till pengar.
Jo, det var Fiat som byggde hela fabriken för Lada i Togliatti (som den nya staden döptes till). Vi hade så bra att huvudlagret för Finland fanns i Kouvola och de hade mycket bra försäljare. En gång så stod en av dem och väntade på mej efter arbetstiden en fredag då jag blev försenad av sommarstugetrafiken på riks-sexan ! Det hade aldrig hänt i Helsingfors där de stängde allt en timme före arbetstidens slut … Ladans delar kostade ingenting och eftersom vi skruvade själva så blev de mycket billiga i drift – bara bensinen egentligen.