Nu är skogsarbetet i full gång. Underhållet av traktorerna blev litet försenat – vi hade kunnat börja redan i december. Det har varit rejält kallt och skogsvägarna är fina så vi började fälla de stora granarna i Tallmosan där det behövs ordentlig tjäle för att köra. Det är också bråttom för det kommer ungskog under de gamla träden. Den klarar sej bättre om den är låg. Ungskogen behöver bara vara en meter hög så hindrar den gräset att ta överhanden.
På den här biten fällde vi en remsa stora träd för ett antal år sedan så att det kom in ljus och det lyckades riktigt bra med naturlig förnyelse. En ännu tidigare förnyelse lyckades också bra och där börjar det bli dags att gallra så småningom. Men ungskogen får gärna vara tät så blir det inte så mycket kvistar på träden. Bara man passar på så att kronorna inte skjuter upp för mycket så är det ingen brådska att gallra.
Det gäller att följa med vädret ordentligt. De här träden fäller man inte mot blåsten så vi får fälla i olika kanter beroende på varifrån vinden kommer. Det blir vanligen en 58 dm svarvstock (över 30 cm toppdiameter) plus två 55 dm från varje träd. En del har för länge sedan haft en avbruten topp så där kan det bli kortare stockar. Men för det mesta är de raka och snygga. Tillsvidare har vi inte haft röta eller torra träd heller på den här biten även om det nog finns barkborrar på annat håll.
Det är bäst att skriva om skogsarbetet nu innan det kommer problemområden eller maskinerna går sönder. Och det gör de ju förr eller senare. Vi kör med de gamla traktorerna från 1975 och 1982 som är litet ihoplappade förra och förrförra vintern. Det blir värre om vi måste byta ut dem för man får ännu mycket billiga reservdelar och man kan själv lappa ihop dem. Både Zetor 8011 (1975) och Belarus 825 turbo har jag själv gjort motorremont på – bytt cylinderfoder och spridare.
Stora Farman använder jag för att fälla. Det är betydligt sämre att använda en vippare (fälljärn). Man orkar inte alls lika bra som traktorn. Med lastaren kan man också trycka mycket högre upp så det är säkrare. Det gäller att komma tillräckligt nära stammen och det kan vara problem i stenbackar men här har vi flat mark. Ungskogen kan ta litet stryk men den är så tät att litet traktorspår bara är bra.
Vi kör ut med Zetorn och skogsvagnen. Tyvärr är den lilla Farma-lastaren ganska svag och har kort räckvidd så ibland måste jag lasta de stora svarvstockarna med stora Farma. Bägge traktorerna står ute om natten så det behövs motorvärmare på morgonen. Då det är kallare än -15 grader så är de så styva att vi vanligen sysslar inomhus i stället.
Vi fäller med motorsåg men ihopsamlandet får gå med lastare. Gubben är så styv att det tar längre tid att kravla sej ned från traktorn än att dra ihop med lastare. Annat var det förr … Men visst har det börjat gå bättre redan. Skogsarbetet är mycket nyttigt för konditionen och man blir också vigare. Man lär sej kvickt att lyfta ordentligt på fötterna för annars ligger man i snön hela tiden. Bägge traktorerna har extra värmefläkt i hyttens tak så man behöver inte frysa. Men egentligen installerade jag värmefläktarna mest för att rutorna blev helt immiga så man inte såg att lasta.
Det har varit några dagar med riktigt fint väder och alldeles klart. Det gör också skillnad på kvällen som blir ljusare än då det är mulet. Visserligen har jag satt alla lamporna i skick men det är ändå större risk att man kör sönder nånting då det är mörkt så vi kommer hem då man inte mera ser att arbeta utan lampor..
Vi hade ganska litet snö ännu i början på januari men sedan kom det 10-15 cm nysnö. Snöarbetet hemma tar tid från skogsarbetet så helst behöver det inte komma mera snö nu. Men det kan vi inte göra nånting åt.
Skogsarbete gillar jag skarpt (på vintern). Det ligger nog i släkten för både morsan och min morfar var riktiga skogstroll som höll till i skogen hela vintern. Vi har så lång väg till Tallmosan att man inte ids köra hem mitt på dagen utan väntar till kvällen. Då är man rejält hungrig och kaffesugen.
Fina vinterlandskap i skogen och intressant att följa med skogsarbetet, själv har jag ingen skog men skulle vara intressant att såga och få motion utan corona smitta.
Hälsningar Erik W
Vi är nog i karantän så grundligt man kan vara i skogen. Och så trivs vi så bra där … Det är inte heller så dyrt som ett gym :-).
Kan du inte ha skogsvagnen efter belarusen? Eller blir fästet för processorn ivägen?
Jag kan ha skogsvagnen kopplad också till Belarus (om jag inte har processorn på) men det är mycket smidigare att inte ha en vagn bakom då man fäller och gärna backar ganska nära stammen. Dessutom har jag brorsan som kör med Zetorn tillika så vi får ut allt vi fäller nästan samma dag.
Det är den bästa skogsvintern på decennier i södra finland, djup tjäle så man kan köra precis var som helst och ingen snö att tala om hittils. Snacka om otrolig lyx, har själv huggit sedan oktober. Tyvärr mycket skadade trän av barkborre men kör även manuell slutavverkning, roligt att hugga friska och riktigt stora träd 🙂
Hoppas vintern fortsätter lika bra och ha det bra i skogen! Det gäller att ta ut så mycket man hinner och orkar innan det blir tungt och jävligt med 50cm snö, träden bara försvinner då man fäller dem…
Jag hörde att det finns mera snö i Åboland och Västra Nyland. Vi har klarat oss ganska bra hitills men det skall komma 5-6 mm (cm som snö) nästa vecka. Vi har också barkborrar men inte precis på den här biten så det är trevligare att hugga då träden är friska. Det måste vara ordentlig tjäle på den biten så vi försöker få bort alla stora träd nu – man vet aldrig när det går nästa gång.
Du får skaffa skördaraggregat till traktorn https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/byggde-sin-egen-skordare
Snyggt. Jag har nog funderat på ett fällhuvud till lastaren (Mecanil här i grannbyn tillverkar sådana) men tillsvidare går det så bra att fälla med motorsåg att jag inte ids sätta pengar på det. Sedan när jag inte mera orkar fälla med motorsåg så ska jag investera i ett fällhuvud … Men som han säjer i videon så ä r det hållfastheten som måste kollas. Mitt lastarfäste håller nog men jag är litet bekymrad över bakaxeln för då kommer det ännu mera vikt på den.