Sura vi från skogen gå
traktorn saknar bakhjul.
Inga delar än vi få
alla firar snart jul.
(melodi: Glada vi till skolan gå)
Säg den glädje som varar. Traktorn var i fint skick men ett par dagar före jul tappade den ena bakhjulet. Det är flat mark där vi kör men det finns stora stubbar och vid en sådan så krängde traktorn så illa att ena bakhjulet drogs loss. Problemet är inte nytt för jag har tappat bakhjulet förut. Den ställbara spårvidden är annars bra men hjulnaven måste spännas åt ganska ofta för att hålla. Det gick bra så länge vi inte rörde bultarna men så började kättingarna ta fast i lastarfästet och en hjulet måste flyttas ut ett par centimeter. Jag borde förstås ha spänt bultarna tidigare. En annan orsak är att kilarna mellan axeln och navet slitits och blivit lösa. Nu bröts ena navet sönder och det tar lång tid att få nytt på grund av julen.
Det var inte så roligt med tre söndriga traktorer men så fick jag kättingar till stora Zetorn veckan före jul och nu är det inga problem med att köra snö och flis. Jag försökte med dubbar på bakhjulen men de är leksaker jämfört med ordentliga kättingar. Det gick att köra snö utan kättingar så länge fyrhjulsdriften fungerade men inte med bakhjulsdrift utan kättingar.
Jag trodde inte jag skulle få kättingarna före jul för Schenkers “spårning” visade ingenting alls. Plötsligt kom de bara. Och det är inte första gången som spårningen inte ens kommer igång innan leveransen är ett faktum. Ganska onödigt system.
Bakhjulsnavet bröts sönder då hjulet kom loss. Det är ett elände med helgdagar då man måste få reservdelar snabbt och allra värst är julhelgen – som ju fortsätter ända till trettondagen. Det blir inte någon julefrid då traktorn står i skogen och ingenting rör sej – speciellt inte leveranserna.
Nu hann jag i alla fall få in en beställning till hovleverantören i Estland. Smärtfritt gick det inte för min bank i Finland har problem med att verifiera kortbetalningar i utlandet. Mest blir det bara “Något gick fel”. Hela banksystemet börjar klappa ihop.
Till all tur skaffade jag mej ett kort i en tysk nätbank för något år sedan. De har inga kontor alls men allt är gratis och fungerar. Så jag flyttade pengar till nätbanken och betalningen gick utan problem. Man börjar fundera vad man behöver den finländska banken till över huvud taget ….
Dan före julaftonen monterade jag upp min hydrauliska verkstadspress på 20 ton och pressade ur de gamla bultarna med förstörda gängor i ett gammalt nav.
Just den här bulten försökte jag tidigare slå ur men det gick inte ens med värme från gassvetsen. Det var inget problem att pressa ur den – men en ordentlig smäll blev det. Jag lärde mej att det behövs en mängd stödjärn av den grövre sorten för att stöda arbetsstycket. Med 20 tons tryck behövs det kraftiga don. Det var också lätt att pressa i de nya bultarna.
Julaftonsdagens förmiddag gick till att montera det gamla navet på axeln och med lilla Zetorns lastare lyfta upp bakhjulet. Det var besvärligt för en stor stubbe med stora rötter fanns precis under bakhjulet. Det gick en hel del arbete med motorsåg, spade och järnstavur att få tillbaka bakhjulet. Det var alldeles tillräckligt varmt för det arbetet. Till slut fick vi fast hjulmuttrarna och kunde ytterst försiktigt börja köra hem traktorn.
Det blev litet tid för julfirande också i år men sedan måste vi ut i skogen igen för det kom mera snö och det gällde att köra upp spåren på nytt. Jag vet inte hur många gånger vi kört upp spåren i år … Vägarna är ganska bra över åkrarna och delvis i skogen men det finns ännu stora gropar med vatten i bottnen. Vi hoppas att de fryser då det blir kallare. Då måste nysnön vara tillpackad så den inte isolerar.
Det har varit problem att starta lilla Zetorn men ny solenoid kom i fredags. Till all tur startar den om man lyckas få den ett varv runt – men då skall motorvärmen ha varit på i en timme. I motsats till Belarus och stora Zetorn som har 24V startmotor så har den bara 12V. Vanligen räcker det bra till men i den här kylan har det blivit problem.
Vi måste sätta kättingar på gamla MF165 nu då vi har en traktor i verkstaden. Den är förresten bäst att köra upp spår för den är lätt och har breda ringar. Den far som “ein vatunock” över alla blöta ställen. Nu har vi kört upp breda spår och nästa vecka skall det bli ned till -30 grader så då borde vi nog få fina skogsvägar.
Vi har 40-50 cm snö i skogen så det är inte så trevligt att pulsa i snön och såga för det är fullt på alla kvistar också. Just nu har vi kommit till en stor stenbacke där vi inte varit på 20 år eftersom det saknades broar över ett dike. Det fixade vi i fjol så nu skall vi plocka bort en massa kullfallna och torra träd. Problemet är att hitta körvägar mellan stenarna. Få se om vi får mera verkstadsarbete innan våren.
Solen skiner över gnistrande snö just nu men med -30 grader blir det närmast inomhusarbete nästa vecka. Maskinerna går lätt sönder i sådan kyla – om man ens får dem att starta.
Gott Nytt År till alla !
Jo, inte går det alltid som på Strömsö! Julaftonsmorgon for jag ut med snöplogen på 390:an kl 4,30 och började på. Eftersom det nu var jul så ville man ju försöka bjuda till och göra ett prydligt arbete. Sebastian kom med 4355:an och snöskopa/schaktblad vid niotiden och rensade korsningar , gjorde gårdsplogningar osv så jag fick bara koncentrera mig på att ploga vägar. Halvtvåtiden hade jag bara ett par små stumpar kvar. Plogbelysningen slocknade för att kontakten hoppat ur. Satte dit den, kollade lite runt traktorn och fortsatte. Tio minuter senare kopplade jag loss plogen i maskinhallen och då märkte jag att snön blev gul under traktorn. Oljeläckage från en rörkoppling. Hade försvunnit 1 cm på oljestickan
på ca 10 minuter så jag hade en jädra tur som inte hade kört längre och kört den torr!! Konan sprucken i kopplingen och rörjäveln var lindad runt och igenom halva traktorkroppen. Kapade röret i bitar med en liten vinkelslip och for till “Nykaabi” efter en hydraulslang istället. Snabbt och bra! Ena framhjulsstefan har börjat fukta lite. Läcker inte så det har betydelse, men det ser lite försmädligt ut
med olja på fälgen så den ska bytas. Själva packningen kostar inte månge € och inte är det speciellt mycket skruvande heller men spindelbultarna lär kunna sitta som berget om det vill jäklas på dendär typen av axel. Som sagt, med gamla grejer är det inte frågan om ifall man behöver skruva utan bara när!
Gott Nytt År!!
Du hade tur. Jag körde ut en massa olja då hydraulslangen till framaxelns koppling sprack. Att nya grejer också skall lappas märkte jag nyss då ena kättingen (helt ny) kom loss. Kättingslåsen är litet underliga så jag måste nog skaffa nya. Inte roligt att byta nu i -17 grader och kallar skall det bli nästa vecka.
Glad är jag att jag byggde ny verkstad 1986 med rum för två traktorer bakom varandra plus två till på den kallare sidan. På varma sidan har jag dessutom flisvärme via en 100 kW radiator så där kan man brassa på oberoende av elpriset. Men redan att få in traktorn så det inte blåser kallt hela tiden är mycket bra. Man kan förstås bygga ett tält av presenningar men det blir aldrig samma sak. Tänka sej – den nya verkstaden blir 40 år om bara två år …Den har varit värd allt arbete flera gånger om.
Min “verkstad” är i gamla suggstallet. Lite onödigt lågt till tak men bra isolerad och lätt att hålla värmen i med en strålningsvärmare som går på olja. Bara ena halvan som verkstad 23 m lång och 5,5 m bred. Iaf guld värt att få sätta sig i en ngt sånär varm traktor innan man far till skogs eller på en plogrunda. Brukar ha ca +5 i verkstan som grundvärme. Bara att kunna göra enklare servicar som oljebyten och sådant på ett jämnt betonggolv, belysning och nära till alla verktyg är ett nöje i sig jfr
med att dra ur oljeproppen i snödrivan och snålblåsten. Har sparat in sig många ggr! När man kör in traktorn efter en plogrunda brukar tempen stiga ca 3 grader. 4 ton varmt gjutjärn, egentligen bara fälgarna som är kalla, fäller ut en hel del värme tydligen. Plogningen går tyngre och belastar mera än
man skulle kunna tro så allt blir nog varmt även fast det kan vara rätt kallt ute.
Jo, det är fint med varm verkstad. Men jag kör inte in traktorerna då det är för varmt och de är täckta av snö (och det är de då man kör i skogen nu). Snön smälter och sedan fryser vattnet och förstör golvet. Fast i dag körde vi in Zetorn – det är ingen risk att snön smälter på den kallare sidan. I morgon skall vi ta bort startmotorn och byta solenoiden.
Oj vilken hjul ni haft. Antar ni handlar med pm i estland? I brådskande fall, har nån av di forna importörerna ännä nån form av handel i kouvola ännu? En tur ni hade med belarusen i skogen, stödben. Tänk palla upp i mjuka ojämna förhållanden.
Jo, Põllumehe kaubamaja är vår hovleverantör – inte bara för Belarus och Zetor utan delvis också för Massey-Ferguson. Bra kundbetjäning och ganska snabba leveranser. De går genom posten i Finland och vi har bra postiljoner. Fast de paket som går genom Postnord är det litet si och så med. Jag tror att Matkahuolto numera hör till Postnord ? Litet sur blir man då paketen far till Kotka i stället för Lappträsk – eller vart de nu far. Speciellt som vi har Matkahuolto på Österholms i Lappträsk …
Tyvärr verkar det vara slut med alla reservdelar i Finland. Vi hade det bra så länge Belarus huvudlager fanns i Kouvola – bara en halv timmes körväg från oss. De var också väldigt hyggliga. Men så köptes firman upp och allt gick åt fanders. Från IKH kan man få vissa vanliga delar men annars är det Estland som gäller. Eller från Tjeckien ifråga om Zetor.
Det är därför jag vill ha lastaren direkt på traktorns bakaxel. Stödfötterna använder vi också då vi sätter på snökättingarna. Eller om man råkar köra ned traktorn i en grop. Då kan man lyfta upp bakhjulet och börja rada virke under. Rena mardrömmen att köra domkrafter till skogen och börja lyfta med dem … Förr lyfte vi också Belarus bakhjul med lyftarmarna som är dubbelverkande. Belarus har en hel del ovanliga finesser. Så länge den inte tappar bakhjulen så går den bra :-).
De där navens spännbultar är så pass viktiga & kritiska, att de kanske skulle vara värda riktigt ordentliga låsbrickor t.ex. typ Nord-Lock i stället för bara klassiska fjäderbrickor, vars låsfunktion ju egentligen är ganska dålig och opålitlig.
Det har du rätt i. Jag har satt Nordlock på flera ställen – till exempel på bakaxelns fästen mot differentialhuset då jag bytte packningar. Men jag tror att det viktigaste är att passa in krysskilarna så att inte hjulet kan röra sej mot axeln. Om det rör sej då man turvis kör framåt och backar så håller naven inte fast ordentligt. Det blir nog nya nav och axlar med bra kilspår. Axlarna är så tufft härdade att man har problem att fräsa ny kilspår.
Jag handla även hel del med pm kaupmaja. Hydraul slanar, färdoga mått sam nipplar, bråkdelar av va lokala hydralik affären kan, allt är ej billigt men hel del är, så nu blir de några paket av dom.
Till mig så är det dessa automat låda vid lokala marketen som dom kommer till
Lådor med kodlås är ganska bra för då kan man hämta paketen sent på kvällen och behöver inte åka mitt i arbetsdagen.
Alla möjliga prylar köper jag från Amazon.de i Tyskland för då hämtar posten hem paketen och man sparar tid och fraktkostnader. Om man beställer för mer än 99 euro så är frakten gratis. Det går förstås på tyska men jag råkar ha läst långa tyskan i skolan så det är inget problem. Amazon finns också i Sverige men de skickar inte till Finland !!??
Min traktorgrävare case har i östra sidan en nyröds reservdelsfärgad bakaxel så tydligen har förra ägarens drängar kört av den, antagligen har bultarna varit för lite spända och kanske farten för hög.
Bra reparerat för den fungerar klanderfritt men varje gång man är under med vasselinsprutan så påminns man att den kan gå sönder och genom det är lite försiktig om man bara kommer ihåg.
Något nytt fenomen är alla nyare personbilar volvo v90 och bmw mm så när ledbaklyktan slocknar så då blir det att byta hela lyktan 4st två i bakluckan och två i skyddaren. På volvo går det 600€ st. På riktiga bilar(äldre) bytte man bara lampan på några euro.
Det är då man kör fast som det händer saker. Man får ta ut allt man får ur traktorn och i en stenig skogsbacke kan det gå illa. Skogen är ett farligt ställe för maskinerna.
LED-lampor är inte alls så långlivade som reklamen påstår. Det kan hända att själva dioden (LED = Light Emitting Diode) håller länge men det behövs vanligen en elektronisk strömmatning som ofta innehåller betydligt sämre komponenter. I vissa fall kan en LED-lampa hålla i bara 30 minuter … Glöm det där med 50 000 timmar ! Numera installerar jag alla LED-lampor med kontakter så de är lätta att byta ut.
Tyvärr blir det allt vanligare att man bara kan byta ut stora moduler på de nya bilarna. Det var knappast avsikten med EU-direktivet att man skall kunna reparera i stället för att slänga allting. Snart får EU komma med ett nytt direktiv som begränsar hur stora “modulerna” får vara. Åtminstone måste de vara mindre än hela bilen skulle man tycka …