Nåja, egentligen är de skogsdjur. Där jag hugger rör det sej hela tiden fyra vitsvanshjortar. Troligen gör den djupa snön det svårt att hitta föda så de kommer för att beta av knopparna på de kvistar jag sprider på hygget. I dag stod de och tittade länge på mej då jag kom körande med traktorn. Man kommer mycket närmare dem med traktor (på krypväxeln) än om man försöker gå. Genast då man stiger ur traktorn så försvinner de.
Antagligen hade jag stört dem mitt i lunchen för de kom tillbaka och såg på mej ett varv ännu innan de försvann för gott. Åtminstone ur synhåll. Med sina långa ben rörde de sej trots allt ganska ledigt i den djupa snön. Och de verkade vara i bra skick trots den svåra vintern. Väldigt vackra djur som rör sej stiligt.
Det gick bra med fällandet i dag vid -15 grader men då det började bli -20 så kände jag av kylan i tårna. Jag hade traktorn inne i garaget i natt och den startade fint. Då den hade stått ute på natten så skar det i hjärtat att starta den då hydraulpumpen skrek som en stucken gris. Jag hade nog värmt upp kylarvätskan men oljorna var stela. Då det är varmt vill jag inte ha skogstraktorn inne för då smälter snön och det står fullt med vatten på golvet men nu passar det att ha den inne. Men man får inte värma så mycket att det blir plusgrader.
Fint skogsväder men de hotar med -30 på torsdag. Nu har vi -29 så det blir kallt i natt också. Jag tänker inte fara till skogs om det är kallare än -20 för då är riskan stor att man bara kör sönder nånting.Jag minns bra hur hydraulfiltret exploderade vid -25 grader.
I dessa dagar vore det fint med en eller flera oljevärmare, både för motor och hydraulsystem. Kikade just på självhäftande “mattor” som ska limmas på t ex oljetråg och hydraultankar – kanske en bra idé. Ibland har jag använt mig av det gamla primusköket under oljetråget på DB:n, funkar bra det också om man håller ett säkerhetsavstånd.
Minns också en gång på 80-talet, kallstart av en gammal BMW: gasvajern hade frusit, motorn rusade och packningen mellan oljefiltret och motorblocket trycktes ut…blev till att sanera lite efter den oljekatastrofen.
Jag tittade också på dessa mattor men priset avskräckte – speciellt som jag kan köra in hela traktorn och processorn i den kalla delen av verkstaden. Då är allting 10-20 grader varmare än om det står ute. En hel del värme får man om man kör in en varm motor – jag har tjock isolering i väggar och tak.
Speciellt processorn måste ha varm olja. Elventilerna fungerar helt enkelt inte förrän oljan är tillräckligt varm. Vid kallt väder så måste man köra processorn på tomgång en timme innan man kan börja arbeta med den. Då lönar det sej att ha hela ekipaget inomhus på nätterna.
Och så sliter det våldsamt på allting med kallstarter …