Hjul under hjulet II

En idé är ännu inte till någon nytta – den måste också förverkligas. I Hjul under hjulet funderade jag på en hjulmonteringsvagn och här ser ni resultatet efter litet borrande och svetsande.

I motsats till de dyra tjööpisvagnarna (köpta vagnar)  som väger 120 kg så kan en man lätt bära den här också med domkraften fastsatt. Genom att ta bort tre bultar kan vagnen dessutom vikas ihop (vilket tjööpisvagnarna inte kan) så den tar minimalt med utrymme då den inte används. Om man så vill kan dessutom domkraften skruvas bort (två bultar) och hela vagnen tas i fyra delar genom att man tar bort tre bultar till.

Det hade kanske gått snabbare att svetsa ihop vagnen i stället för att bulta ihop men jag vill ha maximal flexibilitet. Nu kan man lätt byta delar eller göra den större eller mindre mycket enkelt. Fyrkantrören hade jag hemma och jag behövde inte ens kapa dem. Hjulen kostade 56 euro. Domkraften är från en trasig verkstadsdomkraft (20 euro för en ny). Sedan gick det åt litet bultar (6 euro/kg) och svetspinnar förstås. Och en dags arbete. Om den fungerar som tänkt ser jag först nästa vår då dubbelhjulen skall monteras. Om man vill ha den lyxigare så kan man sätta in rullar mot hjulen ännu.

Väldigt vacker är den inte – men stark …

 

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

2 reaktioner till “Hjul under hjulet II”

  1. Du “glömde” bort att nämna ståltråden som (på något sätt) håller kvar hjulet i upprätt läge (absolut nödvändig för att inte hela spektaklet skall vippa). Kanske det inte vore så dumt att investera i en kedja istället för ståltråden….? Valsar mot hjulet som gör det möjligt att rotera hjulet för att passa in det rätt är ingen lyx utan nödvändigt.

    Nästa gång kan du ta en bild med bara ett hjul, så att man ser hur spektaklet skall användas…

  2. He-he, alldeles riktigt. Som alltid så blir grejorna halvfärdiga men jag har lärt mej att det sällan lönar sej att göra dem helt färdiga och måla och putsa. Då får man bara börja bygga om dem för att få dem att fungera i verkligheten.

    Nu ids jag inte dra fram dubbelhjulen bara för att testa utan testen blir nog uppskjuten till våren. Just nu har jag bråttom att få nånting som jag kan använda bara att frakta dubbelhjulen med. Valsar är på programmet men jag har ännu inte hittat nånting billigt som man lätt kan skruva ihop. Jag har tittat på kölrullar för båtar som är 30 cm breda och kostar ca. 17 euro/st på Biltema. Men kanske jag klarar mej med rör på spoljärn ?

Kommentarer är stängda.