Livet på landet i Solf, Ytterholm, Yttermark, Heisala och Hindersby
Snöarbete i stället för deklaration.
De senaste dagarnas snöfall ha gett mig ett extra arbete som jag inte alls är intresserad av just nu då jag borde få koncentrera mig på skattedeklarationen. Men lämnar jag snöarbetet ogjort blir det som det blev i morse….. att bilarna fastnar på gårdsvägen.
Nå, tog tillfället i akt och passade på att lära min “körkortsaspirant” hur man tar loss en fastkörd bil genom att frikoppla, bromsa och gasa så att bilen kommer i gungning. Hon gillade lektionen och menade att hennes kompisar som gått i bilskolan inte fått lära sig dylika knep 🙂
Författare: Christer
Har sysslat med odling sen jag tog de första stegen ut på åkern för att granska om "groddan ha komi opp". Fårfarmare var jag i ett 15-tal år efter att som 9-åring köpt en betäckt tacka för barnbidraget. Utbildade mig till trädgårdsmästare och jobbade 10 år som arbetslärare på trädgårdsskolan vid Korsholms skolor innan vi år 1988 köpte gården här i Långmossen. Gården har sen dess specialiserat sig på odling av grönsaker på friland men vi odlar också spannmål samt bedriver skogsbruk. På senare tid har gården, på förslag av våra amerikanska släktingar, kallats FinneFarm och och numera med tillägget db (dödsbo) efter fru Eivors bortgång hösten 2019. Ett familjeföretag som sysselsätter mig, äldsta och yngsta dottern på heltid samt mellandottern på deltid. Min son som lämnade oss i augusti 2009 jobbade också på gården vid sidan om sitt jobb som skogsmaskinsförare. Ännu en tragisk händelse drabbade oss i juli 2010 då vår produktionsbyggnad brann ner till grunden. Vi har nu byggt upp byggnaden igen och återanskaffat en stor del av inventarierna men ännu fattas en del maskiner för spannmålsodlingen och skördemaskin för grönsakerna. Mina inlägg här på Bondbloggen färgas säkert av dessa tragiska händelser eftersom de starkt påverkar det vardagliga arbetet men försöker ändå beskriva livet här på gården i en positiv anda.
Visa alla inlägg av Christer
6 reaktioner till “Snöarbete i stället för deklaration.”
Precis så där har jag gjort med mina 4 barn. lärde dem alla själv. Det var bra att börja på surblöta skogsvägar och gamla spår på skogsvägarna, där däckena sögs fast och balansen mellan gas och koppling nöttes in. Det svåraste var väl nog teorilektionen för lärarn, men det gick bättre de senare gångerna.
Skaffa en terrängbil eller pickup med fyrhjulsdrift så kan du koncentrera dig på skattedeklarationen istället. 🙂
Hej Christer!
Intressant med dina snöäventyr! En fråga har jag till dig och andra på bondbloggen. Har i min ägo en gammal Grålle, årsmodell 1955 som var i första sändningen dieslar som kom till Finland. Nu ska det bytas däck, ny acku mm. efter blygsamma cirka 20-25000 timmar. Eboniten på ratten finns det inte ett spår av mera, bara järn. Vad är servo! Så till själva frågan: Finns det någon som vet var man kan få tag på en sk “härmäblädro”? En hytt som har en vindruta och bakdelen som en dragspelsbälg. Orsaken till rustningsivern är dels en tonårig son som får traktorkort i nästa år och att grannen håller på och bygger en mobil
bastu med en gammal JF dyngspridare som bas. Där kommer Grållen in som dragare. Lite beroende har han blivit efter de aktningsvärda timmarna, men en liten puff eter i insuget och han går som en klocka.
Alltså Grållen, inte grannen eller sonen.
Tacksam för tips var man kan införskaffa ovannämnda komfortutrustning.
H. Micke
Hej Micke, joo dragspelshytten minns jag nog. Vi hade en dylik på vår första traktor en Volvo T-230. Kanske finns den kvar? Hur som helst så är nog inte dragspelshytten till salu i så fall jag hittar den ty jag har ånyo traktorn i vår ägo så den kan komma till användning ifall jag satsar på lite vinterkörning.
Verkar annars ha blivit allmänt med dessa mobila bastur 🙂 Jag borde väl ta mig ut till Östermark när det drar ihop sig till nästa bastuträff :))
Hoppas någon här på bloggen kan hjälpa dig med hytten, annars får du väl försöka via efterlysningen på radio Österbotten.
Till ett tips: Joo, erfarenhet av 4-hjulsdrivna pickupper har vi nog här i gården 🙂 Erik hade en Hilux som han körde till jobbet i skogen med, ibland körde han nog ända fram till skördaren. Hiluxen var höjd och försedd med rejäla däck så den var nästan i klass med en sämre traktor att ta sig fram. Tyvärr brann bilen i samband med uthusbranden.
Körövningen i lössnö för Linnéa kan ju komma till nytta senare, det är ju inte alltid som vägarna på landsbygden är skottade.
Till Essibo: Körlektionerna inleddes även här på måttligt snöröjda vägar 🙂 ett bra sätt att lära sig hantera bilen och parera sladdarna. Och joo, visst är det lite nervöst inför teoriprovet för “bilskolläraren”. Hittils har även det gått bra även om det nog inte gått helt felfritt men dock godkänt alla gånger jag tentats 🙂
Precis så där har jag gjort med mina 4 barn. lärde dem alla själv. Det var bra att börja på surblöta skogsvägar och gamla spår på skogsvägarna, där däckena sögs fast och balansen mellan gas och koppling nöttes in. Det svåraste var väl nog teorilektionen för lärarn, men det gick bättre de senare gångerna.
Skaffa en terrängbil eller pickup med fyrhjulsdrift så kan du koncentrera dig på skattedeklarationen istället. 🙂
Hej Christer!
Intressant med dina snöäventyr! En fråga har jag till dig och andra på bondbloggen. Har i min ägo en gammal Grålle, årsmodell 1955 som var i första sändningen dieslar som kom till Finland. Nu ska det bytas däck, ny acku mm. efter blygsamma cirka 20-25000 timmar. Eboniten på ratten finns det inte ett spår av mera, bara järn. Vad är servo! Så till själva frågan: Finns det någon som vet var man kan få tag på en sk “härmäblädro”? En hytt som har en vindruta och bakdelen som en dragspelsbälg. Orsaken till rustningsivern är dels en tonårig son som får traktorkort i nästa år och att grannen håller på och bygger en mobil
bastu med en gammal JF dyngspridare som bas. Där kommer Grållen in som dragare. Lite beroende har han blivit efter de aktningsvärda timmarna, men en liten puff eter i insuget och han går som en klocka.
Alltså Grållen, inte grannen eller sonen.
Tacksam för tips var man kan införskaffa ovannämnda komfortutrustning.
H. Micke
Hej Micke, joo dragspelshytten minns jag nog. Vi hade en dylik på vår första traktor en Volvo T-230. Kanske finns den kvar? Hur som helst så är nog inte dragspelshytten till salu i så fall jag hittar den ty jag har ånyo traktorn i vår ägo så den kan komma till användning ifall jag satsar på lite vinterkörning.
Verkar annars ha blivit allmänt med dessa mobila bastur 🙂 Jag borde väl ta mig ut till Östermark när det drar ihop sig till nästa bastuträff :))
Hoppas någon här på bloggen kan hjälpa dig med hytten, annars får du väl försöka via efterlysningen på radio Österbotten.
Till ett tips: Joo, erfarenhet av 4-hjulsdrivna pickupper har vi nog här i gården 🙂 Erik hade en Hilux som han körde till jobbet i skogen med, ibland körde han nog ända fram till skördaren. Hiluxen var höjd och försedd med rejäla däck så den var nästan i klass med en sämre traktor att ta sig fram. Tyvärr brann bilen i samband med uthusbranden.
Körövningen i lössnö för Linnéa kan ju komma till nytta senare, det är ju inte alltid som vägarna på landsbygden är skottade.
Till Essibo: Körlektionerna inleddes även här på måttligt snöröjda vägar 🙂 ett bra sätt att lära sig hantera bilen och parera sladdarna. Och joo, visst är det lite nervöst inför teoriprovet för “bilskolläraren”. Hittils har även det gått bra även om det nog inte gått helt felfritt men dock godkänt alla gånger jag tentats 🙂