Det börjar blir riktigt trafikproblem i Tallmosaskogen. Det är fullt med maskiner och bilar där. Förra veckan var Kamars Tage och tog upp dikeslinjen med sin processor och den här veckan har jag kört ut virket. Men det gäller att passa på med körandet. Vägen är smal och man kan inte mötas så ibland måste någon backa. Där rör sej traktorer, skogsmaskiner, bilar och ibland stora lastbilar med släp.
Det är riktigt träffpunkten i byn just nu och man träffas och pratar en stund. I går hade jag en skogstraktor framför mej
och flera fordon bakom mej
Det går bra att köra ut virket men det tar en hel del tid att få vägen i skick. Jag kör på den gamla dikesvallen som är ojämn och måste fyllas med kvistar i groparna. Att köra bredvid vallen är otänkbart för man fastnar i den djupa och hårda snön genast. Hjulen malar sönder snön till pulver som inte bär och marken under snön är inte heller frusen så traktorn kan gräva ned sej hur djupt som helst om man inte är försiktig. Men får man en gång spåren uppkörda så gör den hårda kölden på nätterna vägen riktigt fin. Vi hade -26 grader i går morse. Men så finns det en hel del stubbar också som måste sågas bort för att man skall komma fram.
Det är kallt ännu åtminstone en vecka men alla har bråttom för snart är det fina skogsvädret slut och då vägarna tinar så bär de inte alls på mossen. Så det är skogsarbete sju dagar i veckan som gäller.
De ser ju värre ut i Tallmosan än i Lovisa, då de är två bilar i en korsning i Lovisa vet ingen vem som ska köra då är det rusning. Det löser nog sig de flesta gånger utan kollision, för det kan också komma en Taxi sopande ut bakom triangeln och då är det knepiga vanligtvis löst. Antagligen ser ni i Tallmosan att den som har lättast väjer.
Mångaav dessa entreprenörer kör väl även nattetid?
Var i dina trakter i onsdags och noterade att det kommit ut jädra mycket virke som man ser från allfarsvägarna. Är det du och Zetorn som varit
mästare? Blåste som f-n och var lite problem att slippa fram på igendrivade vägar. Hade tur. En slaktbil spårade men sedan var ju
returen en annan sak. Måtte ngn med horn på huvudet och brandgaffel
i handen som kommer ifrån ett varmt ställe ta hand om de som kommit
på att vinterdäck ska ha asfaltdimension 225X15. Flyter ju på snön och
det far dit vägen lutar. Tacka vet jag gamla godingar som 155×13 som äter sig igenom och får lite grepp. Och på tal om grepp så är det ju riktigt
underbart, åtminstone här uppe hos oss, när tövädret som var för några veckor sedan bildade en liten skorpa på ytan och under finns
de bara “socker” som rinner in mellan vartenda hjulpar och bromsar och “stretar”. Hjälper int att köra spår för sockret rinner in i alla fall.
Janne B: Det är inte att väja för kör man ned bredvid spåren så sitter man där ! Men den ena måste backa.
Kurt: Det är mest lastbilarna som kör nattetid – troligen för att det inte rör sej traktorer där den tiden. Det är alltid litet besvärligare att köra nattetid även med belysning.
Micke: “Sockret” är ett problem. Det är som små pärlor som inte fäster sej utan bara rinner. Men då det är kallt så brukar snön fästa sej i alla fall om man väntar över natten.