Det gick alldeles för bra med skogsarbetet så lagen om alltings jäklighet slog till och så skar motorn på Zetorn ihop. Ibland kallas den Murphys lag men han hittade på den långt efter att den användes här hos oss. Murphy var (förstås) ingenjör och insåg snabbt att “Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet”.
Men nu var det Nisses korollarium (följdsats) som slog till: “Om det går bra så kommer nånting snart att gå sönder”. Och det gjorde det. Det var också en fortsättning på Hur dum får man vara ? för jag borde ha kollat kylarvätskan oftare. Men då den vanligen inte minskar så blir man slö. Och så visade temperaturmätaren fel. Det är tyvärr inte första gången som det händer. Då vi i slutet på 70-talet använde Zetorn att köra JF-tröskan (det var en tröska som inte hade egen motor utan skulle monteras runt en traktor) så kom det så mycket agnar mot kylaren att motorn blev överhettad. Också då visade temperaturmätaren fel.
Till all tur hade jag kört ut de stora stockarna och nästan allting från dikeslinjen. Men en lastartraktor behövs i alla fall så jag började svetsa den gamla lastarn som gav upp andan år 2011. Den har varit på verkstadslistan länge men det har alltid varit bråttom med något annat. Det vill inte bli gjort nånting förrän det är absolut nödvändigt.
Så jag fick åka efter reparationselektroder för att lappa ihop de kuggar i vridtornet som hade brustit. Det är ingen enkel reparation för belastningen är hård – speciellt som den gamla lastaren bara har en kuggstång. De nya har dubbla kuggstänger på bägge sidorna om kuggkransen så belastningen blir bara hälften så stor i dem. I alla fall så köpte jag ESABs specialelektroder 68.82 som är tillverkade just för sådana reparationer. De var oerhört dyra med ett kilopris över 200 euro men visst är de fina …
De bara fräser litet och svetsen ser alldeles proffs ut – till och med för en elektrodstekare som jag. Hoppas svetsen håller i praktiken också.
Tre avbrutna kuggar måste repareras och det gjorde jag genom att svetsa sträng på sträng med ESABs 68.82 som just är avsedd för reparation av kuggar och liknande. Den torde vara ganska seg.
Och här börjar det likna kuggar. Ett par strängar till och slipning så får vi se om lastarn börjar svänga.
Nu är det inte klart med det utan huvudbommens fäste i vridpelaren gav också efter och måste repareras. Så jag har verkstadsarbete för en tid ännu. Då lastaren en gång är sönderskruvad så tänkte jag också förnya alla slangar, dvs. ersätta de gamla krokiga och lappade rören med slangar. Samtidigt kan jag minska antalet kopplingar med hälften. På vissa linjer så fanns det åtta kopplingar mellan ventilbordet och hydraulcylindern …
Så det är verkstadsarbete ännu nån vecka misstänker jag. Zetorn har till all tur utbytbara cylinderfoder så det gäller att beställa nya och skruva isär och ihop. Och sedan står det en bil och väntar på sin tur. Visst är det roligt med verkstadspyssel men någon måtta kunde det vara …
Hej Nisse! Om det kan vara någon tröst så är du inte den enda som det jävlas för. Förra hösten upplevde jag två dagar när det inte var någon skillnad vad man tog i så gick det bara sönder. I går kväll städade jag ur
gamla halmladan med en minilastare och mycket riktigt så fanns där under
golvet en gammal källare för rovor vilken jag inte visste om, med den påföljden att hela ekipaget mig inkluderat välte ner i den gamla rovkällaren och minilastaren fick en sup av motorolja blandat med bensin. Personskador blev det till all lycka inte. Efter upptorkning och eldande av tändstift så gick den igång. Brann förståss i ljuddämparn och luktade som en gammal fastlagsfackla, men det är sånt man får ta.
Kämpa på och ha det bäst!
Micke
E e me te som me föriga sminns jelpreidå?
Int siir du, int höör du å int haar du tjensel i fingran!
He-he, jovisst har jag hört många gånger om smedens medhjälpare (sminns jelpreidå såm vi säär). Och tyvärr stämmer det ganska bra på hur jag klantade mej. Så är det då man skall ha bråttom. I stället för att sköta om underhållet ordentligt och kolla alla vätskor dagligen så får jag nu skruva i flera veckor …